جاده های پرخطر عامل اصلی مرگ و میر حیات وحش پارک گلستان

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به عدم پاسخگویی وزارت راه در مورد اجرای تمهیدات لازم در جاده‌های پرخطر کشور برای حیات وحش اشاره کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای مقابله با این تلفات در جاده‌های پرخطر برای حیات وحش انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مجید خرازیان مقدم با اشاره به اینکه دفتر حیات وحش از سال ۸۵ تا سال ۹۴ با ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها آمار مرگ و میر پستانداران بزرگ جثه را جمع آوری کرده است، افزود: طی ۹ سال اخیر ۵۳ درصد مرگ‌ و‌ میر پستانداران بزرگ جثه و ۶۰ درصد تلفات یوز در اثر تصادفات جاده‌ای بوده است. این در حالیست که از نظر نیروی انسانی و اعتباری برای حفظ این گونه هزینه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته چهار قلاده پلنگ به دلیل تصادفات جاده‌ای تلف شدند که از این تعداد سه قلاده برای پارک ملی گلستان بوده و ۸۰ درصد تلفات پلنگ در نتیجه تصادفات جاده‌ای، در پارک ملی گلستان اتفاق افتاده بود. برای همین است که اصرار می‌کنیم جاده این پارک برداشته شود و جاده جایگزین برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای مقابله با این تلفات در جاده‌های پرخطر برای حیات وحش انجام داده است، گفت: سازمان و دفتر حیات وحش انتظار دارند وزارت راه تمهیدات لازم را در جاده‌های پرخطر که تلفات بسیاری برای حیات وحش ایجاد می‌کنند، در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست قبل از انتظار از وزارت راه برای ایجاد تمهیدات در جاده‌ها باید دو اقدام اساسی انجام دهد، اظهارکرد: سازمان باید نقاط و محدوده‌های حساس و حادثه‌خیز و پرخطر در جاده‌هایی که مدنظر دارد، را مشخص کند. در مرحله بعد باید دقیقا روشن کند که در هر نقطه به چه تسهیلاتی مثل زیرگذر، روگذر، نصب تابلو، سرعت گیر و… احتیاج است و تمام جزئیات این اقدامات را باید در قالب یک دستورالعمل تهیه و به وزارت راه ابلاغ کند تا وزارت راه تمهیدات مشخص با ویژگی های مشخصی را اجرا کند.

خرازیان مقدم در ادامه افزود: در همین راستا از سال قبل قراردادهایی با مجری در استان گلستان بسته‌ایم و امسال در استان سمنان و یزد قراردادهایی منعقد خواهد شد. خروجی این قراردادها مشخص کردن نقاط پرخطر در جاده‌های مدنظر و نوع تمهیدات با مشخصات و جزئیات کامل است. که دستورالعمل آن در دو سال آینده تدوین و برای اجرا به وزارت راه ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدام کوتاه‌مدت سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با مرگ و میر حیات وحش در اثر تصادفات جاده‌ای گفت: کارگروه حوادث جاده‌ای را تشکیل داده‌ایم که دو جلسه این کارگروه برگزار شده و از نماینده وزارت راه نیز برای شرکت در این کارگروه دعوت به عمل آمده است.

وی افزود: یکی از مصوبات جلسه دوم این کارگروه این بود که سازمان حفاظت محیط زیست به صورت پایلوت نقاط حادثه‌خیز و پرخطر یک جاده را مشخص و به وزارت راه اعلام کند. در حال حاضر در جاده بهادران- کالمند در جاده یزد – کرمان نقاط پرخطر را مشخص کرده‌ و درخواست نصب تابلو در این جاده را داده‌ایم؛ علی‌رغم اینکه حدود پنج، شش ماه از این اقدام گذشته و دو بار نامه‌نگاری به مدیرکل دفتر ایمنی راه‌ها در وزارت راه و خود وزیر راه صورت گرفته هنوز پاسخی دریافت نکرده و در این زمینه اقدامی نشده است.

خرازیان مقدم در پایان در مورد نقاط حادثه‌خیز جاده پارک ملی گلستان گفت: دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در نظر داشت، نسبت به نصب تابلوی دیجیتال در این جاده پرخطر اقدام کند؛ طبق استعلامی که از دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق گرفتیم، متوجه شدیم که توافقنامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه در مورد پارک ملی گلستان امضاء شده که طی آن باید تمهیدات لازم مدنظر سازمان در این جاده انجام شود، اما هنوز هیچ اقدامی برای جاده پارک ملی گلستان صورت نگرفته است.

پایان پیام

کد خبر : 3137 ساعت خبر : 12:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3137
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات