پل گپ نیاز به مرمت و بازسازی دارد+ تصاویر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پل گَپ که تاریخ بنای آن به سلطنت شاه سلطان حسین صفوی می‌رسد، به همین دلیل به پل صفوی نیز شناخته شده است. این پل در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده است. این اثر تاریخی که به شماره  ۲۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بعد از مرمتی که نزدیک به ۲ دهه قبل بر روی آن انجام شد به دست فراموشی سپرده شده است.

پل گَپ با تفاوت اندکی، مانند پل خواجوی اصفهان است. طول پل ۳۵۰ متر و عرض آن ۵٫۵ متر است و در گذشته ۲۴ چشمه طاق داشته است. این پل تا سال ۱۳۳۰ شمسی دست نخورده مانده بود. در این سال فرماندار وقت به این دلیل که در هنگام سیلاب شاخ و برگ درختان شمال شهر در چشمه‌های این پل گیر می‌کرده و باعث انسداد و بالا آمدن آب آن می‌شده است دستور به تخریب طاق و چشمه‌های میانی پل را داده است و به جای آنها ستون‌های بتنی کار گذاشته شد. در اثر این اقدام آسیب غیر قابل جبرانی به پل گَپ وارد آمد. این روزها هم این پل حال و روز خوشی ندارد. طاق‌های ابتدایی آن در حریق چند سال پیش آسیب دیدند و به بدترین شکل ممکن مسدود شده‌اند. آجرچینی طاق‌های میانی هم در حال ریزش هستنند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند. همچنین بند کشی این آجرها که از ابتدا به صورت اصولی مرمت نشده بود، ساییده شده است. این اثر تاریخی که می‌توانست میراثی برای بیان شکوه و جلال خرم‌آباد در تاریخ این سرزمین و مرکزی برای گردشگری باشد به صورت سازه‌ای بدون نام و نشان و هویت در آمده است.

عکس‌های این پل تاریخی را ببینید:

پایان پیام

پل صفوی

پل صفوی یا پل آجری که در میان مردم خرم‌آباد به پل گَپ (به معنی پل بزرگ) هم شناخته شده است، یک پل تاریخی متعلق به دوره صفوی است. این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این پل بر روی رودخانه خرم‌رود در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد و بخش غربی مرکز شهر را به بخش شرقی متصل می‌کند. این پل که با ملات آهک و گچ و پایه‌های از جنس آجر ساخته شده است طولی بیش از ۳۵۰ متر و پهنایی به اندازه ۵٫۸ دارد.

کد خبر : 3691 ساعت خبر : 10:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3691
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات