چهارمین داده‌نمای گلونی منتشر شد

پایگاه خبری گلونی قصد دارد به منظور تشویق مخاطبان به مطالعه و ارایه اخبار و اطلاعات به آنها، داده‌نماهایی منتشر کند تا خوانندگان به صورت خلاصه در جریان اخبار و اتفاقات استانی و کشوری قرار بگیرند. چهارمین داده‌نمای گلونی درباره سمندر لرستانی است. این داده‌نما کاری است از گروه هنری گلونی. لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به این نوشته‌های مراجعه کنید:

شش روشنگری درباره جعل سمندر لرستانی
زیستگاه سمندر لرستانی پناهگاه حیات‌وحش می‌شود

سمندر لرستانی است حتی در خوزستان

حاشیه‌های سرقت سمندر لرستانی

پایان پیام

داده‌نما چیست

فراداده، داده‌نما یا مِتادیتا به آن دسته از داده‌ها گفته می‌شود که جزئیات یک دادهٔ دیگر را تشریح می‌کند. به عبارت دیگر فراداده‌ها، دادههایی هستند دربارهٔ داده‌های دیگر. برخی این واژه را اَبَرداده یا فوق‌داده هم ترجمه کرده‌اند.

در کتابداری، برگه‌های داده‌نما معمولاً شامل اطلاعاتی همچون نام نویسندهٔ کتاب، تاریخ چاپ، تعداد صفحات، شمارگان، زبان کتاب، نام مترجم، کلیدواژهها و غیره هستند. هدف از داده‌نمایی، دستیابی آسان‌تر و بهتر به داده‌های موجود است.

مزایا و کاربردهای فراداده اساس کاربرد فراداده، کاوش، بازیابی، دسترسی، کشف، مستندسازی، ارزیابی، و انتخاب منابع الکترونیکی به ویژه منابع شبکه‌ای است که باعث افزایش دقت در بازیابی می‌گردد. مهم‌ترین کاربردهای فراداده را این چنین توصیف کرد: ۱. فراهم نمودن امکان نمایه سازی طیف گسترده‌ای از نوع منابع اطلاعاتی شبکه‌ای، ۲. کمک به کشف و بازیابی مؤثر اطلاعات، ۳. امکان‌پذیر ساختن تشخیص مطابقت منابع بازیابی شده با نیاز کاربران،

۴. کنترل اطلاعات محدود از لحاظ دسترسی، جلوگیری از دسترسی برخی کاربران به داده‌ها (مانند کودکان)، ۵. ارائه تاریخ داده‌ها تأثیر می‌گذارد نظیر: شرایط قانونی، سن، اندازه و…، ۶. ارائه تاریخ داده‌ها مانند: منبع اصلی و هرگونه تغییر شکل بعدی، ۷. ارائه اطلاعاتی در مورد مالک یا پدیدآورنده منبع مانند نشانی پست الکترونیکی، ۸. نشان دادن روابط منابع با دیگر منابع از قبیل: پیوندهایی به نسخه‌های قبلی و بعدی، ۹. کمک به تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه شکل و قالبی از داده‌ها باید بازیابی شوند (در صورت وجود قالب‌های متعدد)، ۱۰. تطبیق، اشتراک، و یکپارچه‌سازی منابع اطلاعاتی ناهمگن شبکه‌ای، ۱۱. کنترل مدیریت داده‌ها.

کد خبر : 3432 ساعت خبر : 11:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3432
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات