روزنامه‌ی لرستان/ ۱۵ شهریور

روزنامه‌ی لُرستان/ ۱۵ شهریور

مروری بر خبرهای روز استان که هر روز به طور ویژه در پایگاه خبری گلونی منتشر می‌شود:

برای شروع روزنامه امروز هیچ خبری بهتر از خبر محیط زیستی نیست. روابط عمومی اداره کل حفاطت محیط زیست لرستان، امروز از پاکسازی منطقه گایکان الیگودرز نوشت. بلکی‌وند رئیس اداره محیط زیست الیگودرز در اینباره گفت : منطقه گایکان یکی از مناطق زیبای تفریحی و گردشگری در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر الیگودرز می‌باشد که با توجه به طبیعت زیبا و جذاب آن سالانه پذیرای عده زیادی از گردشگران و مسافران از سراسر کشور می‌باشد. با توجه به هماهنگی به عمل آمده با هیئت امنای مجتمع طاها (مرکز کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی) ، سازمان‌های مردم نهاد زیست پویان زاگرس ، سرزمین من و … در روز جمعه ۱۳/۶/۹۴ برنامه پاکسازی منطقه گایکان از زباله‌های تولیدی انجام گردید.

یک خبر خوب دیگر هم داریم از محیط زیست که مهر نوشت، مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان از فعال شدن ۱۸ گروه گشت و بازرسی منابع آبی این استان خبر داد. وی در خصوص مقابله با خشکسالی افزود: رها سازی مدیریت شده آب سد ایوشان خرم‌آباد، تشکیل کمیته بحران و پدافند غیر عامل شرکت، فعال‌سازی شوراهای حفاظت منابع آب شهرستانها، اخذ حکم سیار دادستانی برای برخورد با متخلفین و متعرضین به منابع آبی، شناسایی موتور تلمبه‌ها و چاه های غیر مجاز و پیگیری اقدامات قانونی و قضایی در اولویت کاری شرکت قرار گرفته است.

روزنامه‌ی لُرستان/ ۱۵ شهریور

این دوتا خبرهای خوب محیط زیستی بودند اما یک خبر نگران کننده محیط زیستی هم داریم که امروز تسنیم نوشت. مهرداد فتحی، مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: در پی ورد ریز‌گردها به استان لرستان، میزان آلودگی هوا به چهار برابر حد مجاز رسید و میزان ذرات ریز گردها PM2.5-165 گزارش‌شده است. وی بیشترین میزان غلظت گردوغبار را در شهرستان پلدختر اعلام کرد و افزود: امروز میزان آلودگی شهرستان پلدختر نیز چهار برابر حد مجاز است درحالی‌که میزان آلودگی این شهر در روز یازدهم شهریور به ۱۲ برابر حد مجاز رسیده بود.

خبر بعدی یک خبر فرهنگی است که فارس نوشت، دومین همایش کتاب‌خوان امروز در شهرستان دورود برگزار شد. در این مراسم، رضا مختارپور سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های لرستان با اشاره به کمبود سرانه فضای کتاب‌خوانی در استان، گفت: سرانه فضای مطالعه در لرستان به ازای هر نفر یک متر و ۲۷ سانتی‌متر مربع است.

حالا خبر جالبی بخوانید که امروز توسط روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی لرستان منتشر شد، در خیابان حافظ جنوبی بروجرد به دنبال یک گودبرداری و پی‌کنی ساختمانی که صورت گرفته است یک سیستم آبرسانی تاریخی کشف شد. در جریان این گودبرداری آثار تأسیسات و سیستم آب‌رسانی قدیمی دیده ‌شده که در قالب این سیستم خمره‌های سفالی برای پالایش آب و گل ‌و لای موجود در آن استفاده‌ شده و کار تصفیه آب را انجام می‌داده است. وجود یک سیستم تقسیم آب هوشمندانه در این تأسیسات کشف‌شده بیانگر هوشمندی استفاده بهینه از منابع کم آبی در آن برهه زمانی بوده است، این مجموعه از شهر قبلاً بخشی از ارگ حکومتی بوده است.

روزنامه لرستان امروز را می‌خواهم با خبری ناراحت کننده به پایان ببرم. البته نه تنها ناراحت کننده است بلکه این خبر جای تفکر زیادی هم دارد. به نقل از پوریا عالمی در روزنامه شرق،‌ روزنامه جام‌جم گزارش داده پسر جوانی در لرستان چون در درس ریاضی نمره تک گرفته بوده، از ترس اینکه خانواده و اطرافیانش او را سرزنش کنند، خودکشی کرده است. خدا می‌داند این پسر جوان با خودش چه شکنجه‌ای را تصور کرده که خودکشی را به آن ترجیح داده است. شنیدن چنین خبری در جامعه امروزی ما به معنای واقعی فاجعه است.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 4645 ساعت خبر : 6:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4645
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات