آخرین خبر از سد شفارود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خانم دکتر ابتکار در گفت‌وگو با برنامه‌ی «پیشخان عصر» رادیو جوان درباره‌ی بریدن درختان برای «سد شفارود» گفت:

ببینید احداث سد بر اساس قوانین جاری و سیاست‌هایی است که جدی گرفته شده. تا کنون هیچ طرح جدیدی در دولت یازدهم آغاز به کار نکرده و بدون مجوز ارزیابی زیست محیطی شروع به کار نکرده است. ما مطالعات ارزیابی زیست محیطی را با دقت و با برگزاری جلسات متعدد فنی و کارشناسی هم در استان و هم در تهران انجام می‌دهیم. ما گاهی ۳۰ تا ۴۰ درصد پروژه‌ها را برمی گردانیم چون مثلا مشکلاتش پیش‌بینی نشده. در این مواقع طرح را رد می‌کنیم.

ما ارزیابی را جدی می‌گیریم. سد شفارود بر اساس قانون باید همه مطالعاتش طی شود تا الان این رفت‌و برگشت خیلی بوده ولی ما هنوز نظر قطعی نداده‌ایم. البته خیلی طرح اصلاح شد یعنی آنچه اول بود حدود ۴۰۰ هکتار جنگل را تخریب می‌کرد الان رسیده به زیر ۱۰۰ هکتار. با این وجود می‌گوییم باید حداقل تخریب اتفاق بیفتد اما مشکلات آب شرب، تامین منابع آب و… هم وجود دارد.

در حال تهیه فراخوانی هستیم که مهندسین عمران، راه و آب پیشنهاد بدهند که چطور می‌توانیم منابع آب را ذخیره کنیم بدون تخریب جنگل. ایده بدهند. راه حل بدهند. ما که نمی‌گوییم کشاورزی نکنید یا آب زخیره نکنید بلکه می‌گوییم راه حل فنی پیدا کنیم. ما برای حفاظت از جنگل‌های طبیعی کشور چه هیرکانی، چه زاگرس و چه حرا بسیار جدی هستیم و همکاری خوبی را با سازمان جنگل‌ها داریم. ما حتی بحث توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها را به عنوان تنفس جنگل کار می‌کنیم که به زودی به مجلس دهیم تا قانون شود و کمک کنیم به طبیعت بی‌نظیرمان.

پایان پیام

تعریف سد

سَد یا به فارسی «بَند» مانعی است که در جلوی جریان آب و برای مهار کردن آن ساخته می‌شود. سد دیواری محکم است که به منظور مهار کردن یا تغییر مسیر آب در عرض دره یا میان دو کوه و در مسیر رود ایجاد می‌کنند.

کد خبر : 3924 ساعت خبر : 7:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3924
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات