آشنایی با موزه ملی ارامنه

موزه ملی ارامنه با نام شادروان اسقف اعظم آرداک مانوکیان یکی از مراکز مهم فرهنگی و پژوهشی در زمینه شناسایی و معرفی میراث فرهنگی و معنوی و ارائه آن به پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ،فرهنگ و آداب و رسوم ارامنه سرزمین ایران است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این موزه که در محوطه کلیسای مریم مقدس قرار دارد درسال ۲۰۰۸ میلادی افتتاح شده و از ابتدای امسال امکان بازدید عمومی از این موزه فراهم شده است. این مکان به عنوان پایگاه کلیساهای تاریخی ایران، وابسته به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نیز مورد استفاده ستادی قرار می‌گیرد. مجموعه‌هایی که در این موزه به معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد عبارتند از: تصاویر و نقشه‌های کلیساها و دیرهای ارامنه کشور، لوازم و وسایل مورد استفاده در کلیسا،‌ کتب خطی با محتوای دینی، لباس‌های سنتی زنان ارمنی، لوازم شخصی شادروان اسقف اعظم آرداک مانوکیان و گلچینی از آثار هنرمندان ارمنی ایران.

این مجموعه  همه روزه به غیر از روزهای جمعه از ساعت ۹ الی ۱۶ به نشانی تهران، خیابان جمهوری اسلامی،خیابان میرزا کوچک خان،شماره ۱۵ باز است.

پلان کلیسای اسقف اعظم آرداک مانوکیان چه از داخل و چه از خارج صلیبی شکل است. محراب کلیسا سه پنجره دارد و در دو طرف محراب، اتاق‌های کوچکی به صورت قرینه ساخته شده که در آن‌ها به درون نمازخانه باز می‌شود.

این موزه از دو گنبد تشکیل شده، که یکی در بالای نمازخانه و دیگری در قسمت غربی بنا قرار دارد که ناقوس‌خانه‌ی کلیسا نام دارد. بازدید از این کلیسا با تزئینات ساده‌ای که دارد حتما برایتان جذاب خواهد بود. موزه‌ی مردم شناسی ارامنه ایران در تهران با گسترش فعالیت‌هایش می‌تواند تبدیل به یکی از دریچه‌های ارتباطی قوی بین جامعه ارامنه‌ی ایران با جامعه بزرگ ایرانی شود.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 4486 ساعت خبر : 3:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4486
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات