انسان، دلیل آتش‌سوزی‌ جنگل‌های لرستان

انسان، دلیل آتش‌سوزی‌ جنگل‌های لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از فارس، مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: بیش از ۹۵ درصد از آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان منشاء انسانی دارد.

مهرداد فتحی‌بیرانوند امروز  اظهار داشت: چالش‌هایی که امروزه جنگل‎ها را تهدید می‌کند، بحث تغییر کاربری است که متاسفانه عده‌ای از افراد سودجو با قطع این سرمایه‎های ملی آن‌ها را به اراضی کشاورزی تبدیل می‌کنند.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان ادامه داد: این افراد سودجو با قطع درختان از آن‌ها ذغال به دست می‌آورند و در بعضی مواقع نیز جنگل‌ها را به چراگاه دام تبدیل می‌کنند.

وی در خصوص بحث آتش‌سوزی‌های امسال در جنگل‌های زاگرس بیان کرد: متاسفانه در سال جاری جنگل‌های زاگرس دچار آتش‌سوزی‌های زیادی به خصوص در استان لرستان شده‌اند.

این مقام مسئول افزود: طبق آمارهای اعلام‌شده، بیش از ۹۵ درصد از این آتش‌سوزی‌ها به طور عمد یا غیرعمد منشاء انسانی دارند.

فتحی‌بیرانوند عنوان کرد: امسال در حوزه مناطق آزاد شده‌ای که به منابع طبیعی اعلام کرده‌ایم، بیش از ۵۰۰ هکتار و در مناطق تحت مدیریت نزدیک به ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

انسان، دلیل آتش‌سوزی‌ جنگل‌های لرستان

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از این آتش‌سوزی‌ها در اراضی مرتعی بوده‌اند، گفت: خوشبختانه بیشتر این جنگل‎ها اراضی گیاهان علفی بوده و جنگل کمتری در مناطق حفاظت‌شده، دچار آتش‌سوزی شده است.

فتحی‌بیرانوند حساسیت ایجادشده در بحث آتش‌سوزی‌ جنگل‌های لرستان را مهم دانست و تاکید کرد: با تامین اعتبار برای احیای جنگل‌ها و خرید ابزار و لوازم مورد نیاز برای خاموش‌کردن حریق، تا حد زیادی باعث کاهش این آسیب‌ها می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان درخصوص اهمیت وجود هلی‌کوپتر در بحث آتش‌سوزی بیان کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی خاص لرستان و از طرف دیگر رسیدن به کانون آتش، ما به دستگاه‌های مجهز و بالگرد نیاز داریم تا سریعا به کانون آتش جهت مهار آن برسیم.

وی افزود: از آنجایی که بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مناطق مرتفع رخ می‌دهد تا رسیدن گروه‌های انسانی به کانون آتش بخش زیادی از منطقه از بین می‌رود.

این مقام مسئول وسعت کل جنگل‌های زاگرس را در ۱۱ استان کشور حدود ۶ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان لرستان واقع شده است.

فتحی‌بیرانوند افزود: براساس مطالعات انجام‌شده، بالغ بر ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس واقع در لرستان بین ۱۰ تا صددرصد به علت بیماری خشکیده شده‌اند.

فتحی‌بیرانوند در پایان تاکید کرد: ما از کل جنگل‌های زاگرس حمایت می‌کنیم و تلاش ما برای حفظ این سرمایه‌های ملی است که لرستان نیز بخشی از جنگل‌های زاگرس است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 4857 ساعت خبر : 2:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4857
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات