انیمیشن داش آکل

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از ایسنا فیلم انیمیشن «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، به مراحل پایانی انیمیت رسید.

هاجر مهرانی درباره‌ی چرایی انتخاب این داستان معروف برای ساخت جدیدترین فیلم انیمیشن خود اظهار داشت: «علاقه شخصی‌ام به این داستان، دلیل اصلی ساختن انیمیشن «داش آکل» بود؛ ضمن اینکه در دوران دانشجویی، عروسک داش آکل را ساخته بودم و ایده‌های جذابی برای به تصویر کشیدن این داستان با استفاده از این نماد به ذهنم رسیده بود.»

وی ادامه داد: «در این انیمیشن از عنصر نماد به جای دیالوگ استفاده کرده‌ام. در واقع «داش آکل» با کار قبلی‌ام که موزیکال بود، تفاوت زیادی دارد. این انیمیشن دو بُعدی است و ساخت آن هم دشواری‌های خاص خودش را دارد.»

این هنرمند تاکید کرد: «در چند سال اخیر انیمیشن‌های دو بُعدی ریزش داشته‌اند و انیماتوری که کار دو بُعدی انجام دهد، کم پیدا می‌شود. به همین خاطر مدت زیادی منتظر ماندم تا انیماتور دو بُعدی برای همکاری روی این پروژه پیدا کنم. به اعتقاد من و با همه سختی‌هایی که انیمیشن دو بُعدی دارد، این تکنیک مانند فرش دست‌بافت می‌ماند و ارزش فراوانی دارد.»

انیمیشن داش آکل

به گفته مهرانی انیمیشن «داش آکل» ساختاری سینمایی دارد؛ اما از آنجایی که در مدت زمان کوتاهی روایت می‌شود، تاکید وی بر استفاده از زبان نماد بوده است. برای مثال به جای نمایش توده‌ی مردم، چشم‌های زیادی به تصویر درآمده است. همچنین مهرانی در این انیمیشن به دنبال فاش کردن رازی از داستان «داش آکل» است که البته تا زمان نمایش آن مسکوت خواهد ماند!»

مهرانی که به عنوان انیماتور در دومین همایش ملی انیمیشن ایران نیز حضور داشت، درباره‌ی این همایش می‌گوید: «ابتدا تصور می‌کردم در تهران هم می‌شود همایش را برگزار کرد، اما بعد از سفر به کیش و ارتباط با فعالان و اساتید حوزه انیمیشن متوجه شدم این سفر، تعامل بیشتری را میان اساتید و دانشجویان به وجود می‌آورد.»

وی افزود: «خوشبختانه مرکز گسترش با آغوش باز پذیرای نظرات فعالان حوزه انیمیشن است. همایش ملی انیمیشن ایران و سفر به کیش هم سبب شد برخی انیماتورها که از فضای دانشگاه دور مانده‌اند، دوباره با اساتید این هنر ارتباط برقرار کرده و ساخت انیمیشن با هویت ایرانی را بیش از پیش پیگیری کنند.»

«هاجر مهرانی» فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر است. او علاوه بر «داش آکل» انیمیشن‌های «نمکی» و «روز نو» را نیز در کارنامه فیلمسازی خود دارد.

عوامل فیلم انیمیشن «داش آکل» که بیش از نیمی از انیمیت‌های آن به پایان رسیده، عبارتند از: فیلمنامه: هاجر مهرانی و مریم چالش/ موسیقی: مریم چالش/ انیمیت: سیامک تک‌لو، زهرا آیت‌الهی/ بک‌گراند: مرتضی نائیجی/ تهیه‌کننده و کارگردان: هاجر مهرانی/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

پایان پیام

کد خبر : 5083 ساعت خبر : 5:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5083
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات