بازوند: من حتما می‌مانم و می‌جنگم برای توسعه

به گزارش پایگاه خبری گلونی هوشنگ بازوند روز گذشته گفت‌و‌گوی مفصلی با شرق لرستان داشته است. متن این گفت‌و‌گو را  که از ابوذر بابایی‌زاده است بخوانید:

لرستان دردولت نهم ودهم دو «معاون عمرانی»داشت که هر دو درچشم مردم استان «مقبولیت» خاصی داشتند،اما یکی محبوب احمدی‌نژاد شد و از چشم مردم افتاد، «علی نیکزاد» را می‌گویم، معاون عمرانی لرستان، که اتفاقا در دولت دهم گزینه اصلی احمدی‌نژاد برای استانداری لرستان بود، اما پاسخ منفی نمایندگان وقت به آقای احمدی‌نژاد در جلسه دیدار با رئیس‌جمهور برای تعیین استاندار، باعث شد تا احمدی‌نژاد قهرکند و نیکزادش را به‌ عنوان استاندار به اردبیل بفرستد و بعدها مقام وزیری بدهد، اماسرنوشت معاون عمرانی دیگر لرستان بسیار متفاوت بود، هرچقدر نیکزاد در ذهن مردم فروریخته است، «هوشنگ بازوند» مقبولیت بیشتری پیدا نمود، تا آنجا که قهر او از معاونت عمرانی لرستان در زمان «صابری»، آن روزها با حسرت درمیان مردم دهان به دهان می‌چرخید، تا روزی که روحانی رئیس جمهور شد و بازونددر میان استقبال همه جریانات سیاسی وحتی عموم مردم،مجددا و اینبار به عنوان استاندار به لرستان بازگشت. حالا دوسال از آمدنش می گذرد و به این بهانه با اوگفت‌وگویی ترتیب دادیم، تا با این «مدیرهمیشه درمتن» ، هرچند خیلی سخت ،اما از«حاشیه‌هایی» بپرسیم که او اعتقاد دارد برای توسعه لرستان «سم» است و هیچ دردی را دوا نمی‌کند، اما روشنگری را هم نمی‌توان از رسانه‌ها انتظار نداشت.

آقای استاندار،ابتداخودتان رامعرفی کنید و بفرمایید متولد چه سالی هستید؟
بسم الله الرحمن الرحیم،بنده هوشنگ بازوند هستم،متولد١٣۴١
چند فرزند دارید؟
سه فرزند دارم.
چندتا از فرزندان،صاحب کارخانه و یا سهام‌دارهستند؟
(باخنده)هیچکدام کارخانه‌دار و سهام‌دار نیستند. یکی حدودا ۶ماه است که فارغ‌التحصیل رشته معماری شده است و در یک شرکت ساختمانی در تهران مشغول به کار است، دیگری ترم هفتم مهندسی عمران است که هنوز فارغ التحصیل نشده است،یکی هم که فکرکنم، کلاس هفتم یا هشتم هستند!!
آقای بازوند،از روزی که به کاردولتی ورود کردید، در چه مسئولیت‌هایی قرار گرفتید؟!
من حدودا ١٧/١١/۶١ واردسپاه کرد‌ ستان شدم و دو سال در سپاه بودم،سپس به جهاد کردستان ورود کردم و بعد از آن به دانشگاه رفتم، بعد از دانشگاه به مس سرچشمه کرمان رفتم  و بعد به ترتیب به عنوان معاون عمرانی همدان، سپس معاون عمرانی مرکزی بعد معاون عمرانی لرستان و مجددا معاون عمرانی اراک مشغول به خدمت بودم و امروزهم که به عنوان استاندار در خدمت مردم لرستان هستم.
درمورد این رفت وبرگشت به اراک در ادامه صحبت می‌کنیم،آقای بازوند زمان کاری شما ازصبح تا شب چه ساعتی است؟
معمولا من از٧صبح به دفتر می‌آیم تاحدود‌ا ٩:٣٠ الی ١٠ شب که به منزل بر می‌گردم.
احتمالا،بعد از١٠شب هم،حضور در فضای مجازی برای بازدید اخبار استان؟!
دقیقا،درفضای مجازی تاحدود١٢:٣٠ الی یک شب که می‌خوابیم.
اهل پاسخ دادن به پیامک هستید یا حوصله ندارید؟!
تقریبا،کم حوصله‌ام،اماعموما این کار را می‌کنم.
اماجواب پیامک‌هاراهمان لحظه نمی‌دهید؟!
به نظر می آید،١٢شب به بعد،بیشتر پاسخ می دهم.
زمانی که معاونت عمرانی لرستان بودید، ازعملکرد خودتان راضی بودید؟
بله،راضی بودم.
یعنی به عنوان معاون استاندار، دست شما کاملا باز بود؟!
بله،درحوزه عمرانی با استانداری هماهنگ بودیم.
پس چرا از لرستان رفتید؟! اصلا ریشه اختلافات درکجا بود؟!
خب به هرحال با آقای صابری نتوانستیم کارکنیم…
چرا نتوانستید؟ مشکل میان شما وآقای صابری چه بود؟!
ببینید،آقای صابری یک سری دیدگاه‌ها داشت،خب نمی‌توانستیم با همدیگر کار کنیم!!!
یک مقداربیشترتوضیح بدهید، ریشه اختلافات کجا بود که حاضر نشدید در لرستان بمانید؟!
ببینید ایشان برخی اوقات، توهین می‌کردند به یک سری آدم‌ها وحرف‌هایی می‌زد که به هرحال درست نبود!!
آدم‌ها یعنی مدیران دولتی وحتی بخش خصوصی؟!
دقیقا،به مدیران،به بخش خصوصی،به همه توهین می‌کردند…
یعنی مستقیما روبه‌روی خودمدیران توهین می‌کردند؟!
بله،متاسفانه بارهامن دیدم روبه‌روی خودشان این کار را می‌کرد.
مصداقی می‌شود یک مورد را بفرمایید؟
من چندان تمایل ندارم که به گذشته برگردم، اماشما اصرار می‌کنید بگذارید یک نمونه، از نوع نگاه ایشان را بگویم، به‌عنوان مثال آن روزها،صبح‌ها یک صف شیر به‌وجود آمده بود که مردم از اول وقت می‌رفتند و درصف می‌ایستادند و اصلا چهره مثبتی نداشت، من آمدم صحبت کردم که حاضرم ٧٠ میلیون تومان به کارخانه شیر بدهم تا سهمیه شیر اضافه بشود، ایشان قبول نکردند و گفتند که اینها دروغ می‌گویند، این‌ها می‌خواهند صف شیر درست کنند تا دولت را خراب کنند و  پشت این قضیه یک سری از نماینده‌ها هستند، در صورتی که من گفتم اصلا این جوری نیست و آدمی که ۴صبح از خواب بلند می‌شود می‌رود صف شیر، حتمامشکل دارد، حتما گرفتاری دارد و به خاطر نیاز به شیر،می‌آید درصف می‌ایستد!!
چه کسی به ایشان این گونه مشاوره می‌داد؟!
خب ایشان مشاوران و دوستان سیاسی خودشان را داشتند.
آن روزها نمایندگان با رفتن شما مخالفت نکردند؟
چرا عموما مخالف بودند،اما من احساس کردم که دیگر شرایط مناسب ماندن نیست، هرچند وزیر کشور هم به من اصرار کردند که بمانم، اما می‌دانستم که صلاح در نماندن است،حتی در نامه‌ای که اعلام کردم نمی‌مانم، ایشان نوشتند علیرغم میل باطنی بنده!! اما استعفای ایشان باید به تایید وزارت کشور برسد!!
آقای بازوند شما اصولگرا هستیدیا اصلاح‌طلب، لطفا نگوییداعتدال که عمر دولت اعتدال دوسال است و سابقه شما سه دهه فعالیت است؟
عرض شود که سوابق من کاملا این را نشان می‌دهد،من در دانشگاه بوده‌ام، سوابق من کاملا روشن است و نشان می‌دهد که من اصلاح‌طلب بوده‌ام یا اصولگرا،این حرکت‌هایی هم که اخیرا برخی انجام می‌دهند و از این حرکت‌ها هم گهگاه لذت می‌برند ما هم حدودا ٢٩ سال پیش این کارها را در دانشگاهها انجام می‌دادیم، ولی بالاخره این کارهایی که در گذشته می‌کردیم، ریشه ‌درجوانی داشت، مملکت را نمی‌شود اینگونه اداره کرد و به پیش برد، بالاخره مملکت باید با عقلانیت همراه باشد، کسی نمی‌تواند ادعای تدبیر داشته باشد و  پارامتری مانند عقل را نادیده بگیرد، ولی سوابق من را اگر از اول سال۶١ که فارغ التحصیل دبیرستان شدم،روحیه و کار کردم اصلاح‌طلبی بوده است.
یعنی در سال ٧۶ شما از حامیان دولت اصلاحات بودید؟!
اصلامن سال ٧۶ معاون عمرانی دولت اصلاحات بودم درهمدان و بعد از انتخاب آقای خاتمی من اولین معاون عمرانی در استان همدان بودم.
پس امروز می‌توان نوشت به یقین که آقای بازوند اصلاح طلب هستند؟
بله طبیعتا،عرض کردم شما به گذشته افراد رجوع کنید، به عملکرد افراد، سوابق من روشن است و نیازی به تاکید ندارم.
آقای بازوند یک مصاحبه داشتیم با رئیس شورای راهبردی اصلاح‌طلبان، ایشان گفتند نمایندگان و  یا ستاد روحانی در لرستان نمی‌تواند بگوید ما آقای بازوند را انتخاب کردیم، و آقای بازوند در خود دولت انتخاب شد،آقای بازوند انتخاب چه کسی بود؟!
بله انتخاب خود دولت بودم و این طبیعی است که هراستانداری را دولت انتخاب کند هرچند تعداد زیادی از نمایندگان هم به ما لطف داشتند.
آقای بازوند،درکل شما آن هشت سال دولت احمدی‌نژاد در استان لرستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عرض شود من که دوره آقای دهمرده و صابری چندان نبودم، اما دوره آقای محسنی ثانی ایشان آدم مستقلی بود و آدم آزاده‌ای بود و نیروهای کارآمدی برخلاف میل باطنی دولت انتخاب کرده بودند، به همین دلیل هم نگذاشتند که کار کند و مجبور به استعفایش کردند و اتفاقا امروز هم درمجلس، ایشان از نمایندگان عاقل و اعتدال‌گرای مجلس است،به هرحال آن روزها مقطع خوبی بود،اما در کل درآن سیستم هشت ساله، یک اتفاقات عجیبی درکشور افتاد،که خیلی به بحث کارشناسی بها نمی‌دادند و روش هایشان اکثرا عوام فریبانه بود و امروز برای همه آشکار شده است،در این استان هم خوب تکرار شد و بارها من خودم دراین استان می دیدم،مثلا درسفر آقای روحانی به ما گفتند که تحت هیچ شرایطی نباید از مردم نامه بگیرید،عکس آن در سفر آقای احمدی‌نژاد،من اینجا بودم،سرچهار راه‌ها ماشین می‌گذاشتند،جعبه می گذاشتند،که نامه جمع کنندو همه مسئولین را بسیج می کردند و می‌فرستادندکه بروند نامه جمع کنند،خب تفاوتش هم این بودکه ما درزمان دکتر روحانی۵٣ هزار نامه با وجود عدم برنامه‌ریزی برای گرفتن نامه جمع شد،اما در زمان آقای احمدی نژاد٣۶٠هزارنامه جمع شد،در واقع ما نامه‌ها را کاهش دادیم،آنها بیشتر دنبال جمع کردن نامه بودند،دولت روحانی دنبال این بودکه هویت مردم،اعتبار وکرامت انسانی مردم،حفظ بشود،این نباشدکه مردم دنبال ماشین بدوند با یک نامه که این اصلادرشان مردم لرستان و ایران نبود.
آقای استاندار بررسی کرده‌اید،ببینند درآن هشت سال،کدام بخش‌ها دراستان بیشتر دچار آسیب‌دیدگی شده است؟
عرض شودکه به نظرمن درلرستان بیشتر به سرمایه انسانی آسیب وارد شد، به‌علاوه این که پروژه‌های نیمه‌کاره بدون کارشناسی بسیار، بسیار زیادی اینجا شروع شد که همچنان برای دولت چالشی است. درضمن در بخش بنگاه‌های اقتصادی ۴۴درصد معوقات مربوط به اعتبارات و تسهیلاتی است که به بنگاه‌های زود بازده داده شده است ومتاسفانه امروز که بررسی می کنیم
می‌بینیم،آن بنگاه‌های زود بازده ۴۴درصدش معوق مانده است، درعین حال یک انحراف ۶٧درصدی هم داشته است.امروز تعداد کثیری از آن پروژه‌ها یا تعطیل شدند، یا درحال تعطیل شدن هست که ادامه کار نتوانستند ادامه کار بدهند، تنها به دلیل کارغیرکارشناسی که انجام شده است،من امروز به جرات میگویم در لرستان، ناموفق‌ترین طرح در دولت هشتم، اجرای بنگاه‌های زودبازده اقتصادی بوده است.
به هرحال ۶٧ درصد انحراف یعنی ۶٧ درصداز پول دربنگاه‌های زودبازده هزینه نشده است،پس درکجا هزینه شده است؟
حالابالاخره رفته جاهای دیگه،رفته تهران،درضمن جالبه که۴۴درصدش را هم به دولت نداده‌اند!!
اجازه بدهید،برویم سراغ سوالات حاشیه ای…
امروز که سوالات شما همش حاشیه‌ای بود تا متن،حالا اجازه بدهید من یک سوال بپرسم،اما انصافا انتشار بدهید،چرا از سوال حاشیه‌ای اینقدرلذت می‌برید؟
والله دست خودمان نیست،علاقه بیشتربه سوال حاشیه‌ای داریم…
نه خب به قول خودتان شفاف جواب دهید و حالا که همه چیز را انتشار می‌دهید این را هم چاپ کنید،این که چرا ازسوال حاشیه‌ای لذت می‌برید احساس می‌کنید این سوالات چه کمکی به توسعه استان می‌کند؟!
والله اعتقاد دارم،چه کسی این سوالات را بپرسد، کسی که دنبال ایجاد حاشیه باشد و ضربه زدن به دولت اعتدال، یا این که رسانه‌ای احساس کند با شفاف کردن حاشیه‌ها،می‌شود در مسیر توسعه استان به دولت اعتدال کمک کرد…
(باخنده)بله،قبول،بفرمایید…
آقای بازوند هرچندفرمودیدکه با نمایندگان هم مشکلی ندارید،اما بخشی هم اعتقاد دارند اگر این نمایندگان کاملا با دولت همفکر بودند، شمادرعزل و نصب‌ها راحت‌تر بودید، آیا می‌شودعدم عزل برخی مدیران را به همین دلیل بدانیم؟
نه،واقعا این نیست،اولا ببینید این نیست که ماباید همه مدیران را چون دولت عوض شده قلع وقمع کنیم،خب اگریک مدیری سابقه خوب دارد،کارخوب هم انجام می‌دهد،اهداف ما را هم که بهبود کسب و کار و رونق اقتصادی و رشد اقتصادی و فعال کردن ظرفیت‌های خوابیده در دوازده سال گذشته است را قبول داشته باشد، سیاست‌های دولت روحانی را هم قبول دار دو در دولت قبل هم هیچ کار سیاسی انجام نداده باشد را باید عوض کرد،آیا این به نفع است؟!
به نفع که نیست اما به نظرحضرتعالی ما هیچ مدیری نداریم که سیاست‌های دولت راقبول نداشته باشد؟
هرمدیری که سیاست‌های دولت را قبول نداشته است ما عوض کرده ایم،هر چند برخی هنوز گلایه دارند که ما قبول داشتیم، نباید ما را عوض می‌کردید،ضمن این که بالاخره ما یک محدودیتی در وزارت‌خانه‌ها داریم وهمه تغییرات که دست ما نیست،بخشی هم دست آنهاست…
یعنی ما وزیری داریم که مدافع مدیر دولت احمدی نژاد باشد؟
بالاخره برخی از وزیران هنوز معاونین قبلی را عوض نکرده‌اند و آن معاونین امروز کاملا مدافع مدیران قبلی هستند و دفاع می‌کنند،ضمن اینکه نمایندگان هم پیگیر تغییر برخی مدیران هستند، بالاخره پارلمان این گونه است،نمی‌شود گفت که شما هیچ حقی ندارید،شاید ما هم اگر فردانماینده شدیم،همین انتظار را داشته باشیم این به ساختارتشکیلاتی ما در کشور بر می‌گردد.
شما تاریخ انقضاء برای هیچ مدیری قائل نیستید؟مثلابگوییدفلان مدیرکلی که امروز بالای ۴سال است مدیرکل است وحتی شاید تا ٨ سال هم داریم، دیگر باید برود و مدیرجدیدی بیاید؟
اگر برای توسعه استان،برای توسعه کشور قدم‌های مثبتی بردارد و ببینیم اثربخش است نه، یک مدیر تخصصی که دارد کارش را می‌کند، اتفاقا مدیر داریم دریک دستگاهی با این اوضاع بی‌پولی٢٠٠میلیاردتومان هزینه کرده است، اگرمن این ٢٠٠میلیارد را امسال باید هزینه می‌کردم باید ١٢٠ میلیارد تومان به آن اضافه می‌کردم،خب این مدیر مدیرخوبی است و دارد کارش را انجام می دهد،مدیرهم داشته ام که سیاست دولت را قبول نداشته ومن عوض کرده‌ام.
آقای بازوند با هیچ مدیری که رودربایستی ندارد؟
اصلا رودربایستی ندارم…
حالا که رودربایستی ندارید،نظرتان درمورد عملکردمدیرکل صنعت،معدن وتجارت چیست؟!خیلی ها معترضندومی گویند چه دربخش نظارتی چه دربخش صنعت ایشان عملکرد خوبی ندارند،شما نظرتان چیست؟
خب،شما دقت کنید ببینید ما چه چیزی تحویل ایشان دادیم، ما یک ظرفیتی تحویل ایشان دادیم،زمانی که ما به لرستان آمدیم،صنعت با ظرفیت ١١درصدکارمی کرد،١١درصدتوان یک صنعت داشته کار می‌کرده است،دنبال این بودیم یک مدیری بیاوریم،که ریسک پذیرباشد و پیگیر باشد و این صنعت ١١درصدی را فعال بکند.واقعامن ازاین مدیر با این صنعت مریض چه توقعی داشته‌ام،بالاخره در سنوات گذشته معبر توسعه و پرچم معبرتوسعه دردست دولت بوده است،ما آمدیم این را تغییر دادیم به سمت بخش خصوصی..
که هزینه هایی هم برای شما دارد؟
که هزینه‌هایی هم به قول شما داشته است،در این معبر متاسفانه ده الی پانزده سال رتبه اول بیکاری نصیب این استان بوده است،به دلیل این که هیچ کسی نیامد آسیب شناسی کند،ببیند مشکل لرستان چیست،همه آمدند توسعه را درسطح تعریف کردند،توسعه در سطح منافع مردم را تامین نمی‌کند،توسعه باید منافع مردم را تامین کند،توسعه بایدمنجر به بهبود زندگی مردم شود،توسعه درسطح ممکن است یک رضایت زودبازده کاذب بوجود بیاورد،توسعه درسطح برای مدیریت هزینه ندارد،درمسیر توسعه درسطح اصطحکاک کم است،درمسیر توسعه درعمق است که اصطکاک زیاد است،وقتی که اصطکاک زیاد است شما باید هزینه توسعه را بدهی،هیچ‌کس نیامده در لرستان این کار را بکند،اگربود این وضعیت اقتصادی نبود،اگر بوداین وضعیت بیکاری نبود!!
بعد چه اتفاقی می افتدکه در عرض چند ماه اعلام می شود ما در رتبه بیکاری از اول به میانه جدول رسیده‌ایم که برخی ایراد هم گرفته‌اند؟
اولا شما باید این را از مرکز آمار بپرسید،این آمار توسط من اعلام نشده است،اماشم انگاه کنید،ریشه بیکاری درچیست،ریشه بیکاری نبود سرمایه‌گذاری است،درسال ٩٣ انصافا سرمایه‌گذاری زیادی شده است،شما ببینیدما فقط دو تا هولدینگ آوردیم،این دوهولدینگ فقط حدود ١٠٠٠میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری کرده اند،من یک مثال دیگر می‌زنم،سال ٩٢ مردم پولی که دررابطه با اوقاف کمک کردند،بابت زمین‌های وقفی کمک کردند، ١میلیارد تومان بوده است،سال ٩٣  در پایان حدود۴میلیارد تومان بوده است،یعنی مردم وضع زندگی شان بهتر شده است، این که دیگر آمار من نیست،ما اینجاکسب وکار را زیاد کرده ایم،رونق اقتصادی را زیاد کرده‌ایم،بخش خصوصی حدود ٢٠٠٠میلیارد تومان پول آورده است دراستان،بله می‌دانم وارد استان که شدم اولا سپرده گذاری حدود سه هزار ۵٠٠میلیارد تومان بود از این سه هزارو۵٠٠میلیارد تومان بدون معوقه ها و استمهال ها،٩٨٠میلیارد تومان بود،بااستمهال حدود١۶٠٠میلیارد تومان معوقه بود،چرخش پول درسال توسط یک فرد در لرستان تقریباصفر بود،دوست ندارم بگویم صفربود،می‌گویم تقریبا صفربود…
براساس آماری که درهمان دولت قبل ارائه شده بود؟
بله،تقریبا صفر بود،جالب است در کشورهای توسعه یافته چرخش پول درسال،که اینجا صفربوده است،تقریبا ۶٢بار درسال است،ما الان الحمدلله شاهد گردش بیش از ۶ بار درسال هستیم،خب این یعنی رونق اقتصادی صورت گرفته است و وقتی رونق اقتصادی بوجود می آید شغل به‌وجود می آید،نه این که مهم باشدمن شغل ایجاد کنم،شمااعتمادبه نفس پیدا می‌کنی و می‌روی شغل ایجاد می کنی،شما اگر به گذشته برگردید می‌بینید مردم درگذشته کاملا زندگی مصرفی را انتخاب کرده بودند،یعنی دنبال این بودند دولت پولی به آنها بدهد،ما گفتیم اینگونه نیست،دولت فقط پول آورنیست،هرکسی نان خودش راخودش بایددربیاورد،این یعنی توسعه.
چه چالش هایی در مسیر توسعه بین راهتان هست؟
تا دلت بخواهد،زیاد…
به صورت کوتاه بفرمایید،حالا اگرزمان داشتیدتوضیح هم می‌دهید؟
ببینید،ما درتغییرمعبرتوسعه ازدولتی به خصوصی و ازسطحی به عمقی احساس کردیم سه گروه را باید راضی کنیم،نکته‌اش اینجاست،این سه گروه اول افکار عمومی بود،دوم سیاسیون و سوم دولتی‌ها،از لحاظ جمعیتی و فراوانی آن افکار عمومی شاید ٩٧درصد بودند،این دولتی ها و سیاسیون هم سه درصد،آن ٩٧درصد به راحتی پذیرفتندواگر شمابروید درخیابان مصاحبه کنید،شک نکنید ازحضور سرمایه گذاران دراین شهر استقبال می کنند،حتما شما این کار را بکن…
یعنی برویم نظرسنجی کنیم در این مورد موافق هستید؟
حتما بروید این سوال را مطرح کنیدکه آیا با حضور سرمایه‌گذار به داخل استان رضایت دارند یا نه،شک نکنید آنها خودشان می‌دانند که راه توسعه در یک منطقه مشارکت مردم،حضور مردم و سرمایه‌های مردم است.سیاسیون هم به ظاهر پذیرفتند اما در بدنه حواشی درست کردند،تا یک سرمایه گذار آمدگفتند فلانی با فلانی شریک است و کلی داستان دیگر درست کردند…
و این که به‌جای سرمایه گذارخارجی بروید سرمایه گذار بومی را از زندان بیرون بیاورید. باید از بومی‌ها حمایت کنیم؟!
بله می‌گفتندباسرمایه گذارخارجی مخالفیم و می‌گفتندچرا باید خارجی بیاوریم،اما در ادامه بگویم که قسمت آخرکارمندهای دولتی بودند،هرچند به سختی مدیران این را پذیرفتند اما بدنه همچنان مقاومت می کند،اینها از نمونه چالش های روبه‌روی ما می باشد.
فکر می کنید از این چالش‌ها  می‌توانید عبور کنید؟
حتماعبور می‌کنیم،اصفهان سال ۶١ عبور کرد،استان مرکزی سال۶٢ عبور کرد،…
یعنی با همه حواشی پیش رو،شماقصددارید بمانید و بجنگیدبرای توسعه درلرستان؟!
من حتما می‌مانم و می‌جنگم برای عبور از این وضعیت،تا یک معبری را تعریف کنم درغالب یک برنامه بلند مدت که هرفرددیگری هم که آمد،برای توسعه مجبور باشدتادراین مسیرحرکت کند،به دلیل این که اگراین کاررانکند،مثل من ٣۶٠٠میلیارد تومان پروژه نیمه تمام روی دستش می‌ماند،ولی اگر برنامه‌ریزی کند،درغالب برنامه باشد،یک معبر توسعه تعریف شده باشد،دراین معبر توسعه،دراین اتوبان توسعه،تمام دستگاهها نقش خودشان را بدانند،میراث فرهنگی بداند دراین اتوبان با چه سرعتی باید برود،راه وشهرسازی بداند با چه سرعتی بایدبرود،صنعت ومعدن بداند با چه سرعتی برود،کشاورزی بداند با چه سرعتی باید برودوهمه سرعت تعیین شده را ادامه بدهند،هراستاندار دیگری هم که بیاید،باید دراین معبرحرکت کند.
از دیدار شما و هیات همراهتان با آقای رئیس‌جمهور و کابینه،بفرمایید؟درآن جلسه‌ای که برای ارائه گزارش دوساله عملکرد رفته بودید،چه گذشت،آقای رئیس جمهور در مورد اوضاع استان چه نظری داشتند؟
این سوال را بروید ازمعاون اول رئیس جمهور بپرسید،اما خداوکیلی آقای رئیس جمهور،واقعا بزرگوارانه با ما برخوردکردند،حدود یک ساعت و خورده‌ای،ماصحبت کردیم و ایشان وقت گذاشتند…
حدودا دوبرابر بقیه استانها این جلسه طول کشید؟!
سه برابرتقریبا،بعد ازآن مهمتر از این موضوع،اظهار نظرهای وزیرانی که درآن جلسه بودند خیلی مهم بود،من یک کارشناس همراهم بود، آقای دکتر امیدی،ایشان آدم سیاسی هم نیستند،برویدباایشان صحبت کنید بگوید در آن جلسه چه گذشت.
انتخاب آقای کشکولی ربطی به برادرشان دارد؟
خیرهیچ ارتباطی ندارد.
چرا آقای کشکولی را انتخاب کردید؟
(با لحن تعجب)بابامن  مدیرم،استاندارم،من باید انتخاب کنم،یعنی خداوکیلی این خوب است که مثلا با هرانتخابی بگویند چرا این مدیر را انتخاب کردی،اما باور کنید که این انتخاب،هیچ ارتباطی با برادرشان ندارد.
آیا قبول دارید بدنه استانداری هنوز بدنه اصولگرایی و ازدولت قبل است؟
خیر،قبول ندارم!!
از معاونینتان راضی هستید؟
از همه معاونینم راضی هستم.
از آقای کورانی راضی بودید؟
(می خندد)بله ازآقای کورانی هم،راضی بودم!!
امروز رابطه شمابانمایندگان خوب است؟
بله،خداراشکرمشکلی نداریم.
با دستگاه قضایی استان آقای بدری هماهنگ هستید؟
بله اتفاق آقای بدری انصافا،آدم بسیاردلسوزی است و در مسیر توسعه استان بسیارکمک حال ما هستند،که من ازایشان ممنونم.
ازمدیرکل اموراجتماعی استانداری رضایت دارید؟!
ببینید درسته راضی هستم،منتهی این انتظار را دارم که مدیران میانی استانداری سطح خودشان رایک مقداربالابیاورند.
برویم سراغ موضوع همایش بزرگداشت حماسه ٢۴ خرداد،آقای بازوند انصافاجشن ٢۵خرداددرمقابل جشن٢۴خردادبرگزار شد؟!
بگذارید من واقعیت داستان  ٢۵خردادرا اینجا برای اولین بارخدمت شما عرض کنم،من تهران رفتم صحبت کردم با آقای مهندس مقیمی که مسئول تعیین دولت مردانی بودکه قرار بودبرای٢۴خردادبروند دراستانهای مختلف سخنرانی بکنند…
معاون سیاسی وزرات کشور مسئول تعیین سخنرانان بودند؟
بله،ما هیچ دخالتی نداشتیم،خودشان آقای مهندس ترکان را انتخاب کردند،آقای ترکان ٢۴خرداد درسفرخارج ازکشور بود،لذابرنامه افتاد٢۵خرداد،که حتی قراربودآقای ترکان با چندروزتاخیر بیایندکه ما تاکیدکردیم که جشن برگزار بشود.اتفاقا قبل ازمادر٢۴خرداد دوستان اصلاح‌طلب برنامه بسیارخوبی گذاشتندکه برگزارشد.
شما ازآن برنامه رضایت داشتید؟
صددرصدراضی بودم ودستشان هم دردنکند،مشکل خاصی نداشت.
اما بعدش کلی شایعه پیش آمدوبرخی فکر می کردندانتقاداتی دارید؟
این که برخی حرفهایی می زنند،بلاخره ما اگربه دموکراسی اعتقاد داریم،این حرفها بایدعادی باشد،این حرفهاباید زده بشودونبایدما نگران حرف زدن فعالان سیاسی باشیم.
شما نقدهای اصلاح طلبان را می شنوید؟
بله کاملا نقدهای اصلاح طلبان را می شنوم،نقدهای اصولگرایان را هم می‌شنوم،نقدهای جبهه پایداری را هم می‌شنوم،اصلاحرف زدن جریانات مختلف باسلیقه‌های مختلف است که می تواند باعث ایجاد شور و نشاط وتوسعه سیاسی بشودواین نقدها، نباید کسی رانگران بکند.
من چندتا اسم می برم،حضرتعالی نظرتان رادر چند کلمه بفرمایید؟
روحانی:محبوب قلبهاست.
احمدی نژاد:(باکمی مکث)آدمی بودکه خیلی به برنامه‌ریزی اعتقاد نداشت
لرستان:لرستان هویت ماست.
نهاوند:(بالهجه نهاوندی می گوید)نهاوند،زادگاه ماست.
اراک:اراک هم تجربه خوبی بود.
مهاجری‌نژاد:مدیری بودکه اگرحواشی‌اش را کنترل می‌کرد،بهره وری بالایی داشت.
کوهدشت:کوهدشت(کمی بالبخند مکث می کند)شهرستان کوهدشت نیازبه حمایت جدی دارد.
کشت وصنعت خرم‌آباد:یکی از ظرفیتهایی که ١۶سال تعطیل شده بودوبه یک مطالبه عمومی مردم تبدیل شده بودوالحمدلله خوشحالیم که این ظرفیت احیا شده است،بلاخره بعد از ١۶ سال درطول سه دولت گذشته،کلید آقای روحانی این قفل رابازکرد.
بام لرستان:ظرفیت خوبی است،پتانسیل خوبی است
فکر می‌کنید هزینه‌ها و تبلیغاتی که برای این بام شده بود درحدواندازه بام لرستان بود؟
نه نبود،هزینه‌هاخیلی بالا بود،با این هزینه‌‌ها شاید کارهای بزرگتری می‌شدانجام بدهیم،اما در عین حال ظرفیت خوبی است،ما الان داریم مطالعاتش را انجام می‌دهیم وکارهایش راپیگیرهستیم.
فرودگاه خرم آباد:فرودگاهی بودکه از رتبه٣٨به رتبه١۶ارتقاء یافت.
این را به مزاح می‌گویم،تاکیدشمابه توسعه فرودگاه،ربطی به تصادف خطرناکی که درابتدای حضورتان بعنوان استاندار، درمسیربازگشت ازتهران به خرم‌آباد به وجودآمد که ندارد؟
(می‌خندد و می‌گوید) نه ربطی ندارد،تصادف را که درست می گویید،در مسیرتصادف داشتم،اما ربطی به توسعه فرودگاه نداشت،ببینیدمن اعتقاد دارم توسعه حمل ونقل هوایی یکی از زیر
ساخت های اصلی سرمایه گذاری است،شمانگاه کنید سرمایه‌گذاری که پول داشته باشدو بخواهد بیایدسرمایه گذاری کند،اولین سوالی که می پرسداین است که فرودگاه دارید؟پروازهایتان چطور است؟!
شما شاهد تاثیر فرودگاه،برروی ورود سرمایه گذاران بودید؟
ببینیدمن همین قدربه شما بگویم،روزی که من رفتم این پروازهاراراه اندازی کنم،لودشان روی ١۵درصد؛۵درصد بود،یعنی با ١۵درصدازتهران می‌آمدوبا۵درصدازخرم آبادمی رفت،امروزخوشحال هستم وقتی برای بلیط می‌خواهید اقدام بکنیدباید١٠ روززودتربروید.
دوست داریدفرزندانتان درهمین استان زندگی کنندومشغول به فعالیت بشوند؟
بله،حتمااستقبال می کنم
آقای بازوند انتظارتان از رسانه ها در این روزهای حرکت به سمت توسعه چیست؟
روزنامه‌ها می‌توانند فضای استان را مثبت جلوه بدهند،برای جذب سرمایه گذاری،امروز یک مسابقه‌ای در ٣١ استان وجود داردکه هراستان می‌آید فضای استان خودش رامثبت جلوه می‌دهدبرای ورود سرمایه‌گذاری،ما هم باید این کار رابکنیم این کاررانکنیم ضرر کردیم،هرمدیری که بخواهدفضای استان را منفی جلوه دهد،مطمئن باشیدکه درحق استان خدمتی نکرده است.

پایان پیام

کد خبر : 3959 ساعت خبر : 11:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3959
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات