رویت فسیل ۳۰ میلیون ساله در لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی فسیلی با قدمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال در استان لرستان پیدا شده است.

قاسم قربانی، کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گلونی گفت: «این فسیل در روستای «چم‌دیوو» رویت شده است. فسیل کنار یک رودخانه قرار دارد. با سیلابی که در این منطقه آمده فسیل رویت شده است. به نظر می‌رسد فسیل عاج یک پستاندار بزرگ مثل فیل، کرگدن یا چیزی مشابه آنها باشد.

اگر فسیل متعلق به موجودی پستاندار باشد حدودا مربوط به ۳۰ میلیون سال پیش می‌شود اما اگر فسیل جانوری خزنده باشد حتی ممکن است قدمتش ۱۰۰ میلیون سال باشد.  متاسفانه سر مسیر قرار گرفته و در معرض نابودی است. تا الان هم فقط یک لایه گچی از آن بر جای مانده است. این حوزه آبخیز یه حوزه بسته و دایره‌ای شکل است پس نمی‌توان گفت رودخانه آن را آورده است. به سخن روشن زیستگاه این جانور همین حوزه و منطقه بوده است. سن این فسیل با مطالعات آزمایشگاهی تخمین زده می‌شود. با روش‌هایی مثل کربن ۱۴ و آن موقع می‌شود سن تقریبا دقیقش را به دست آورد.

چیزی که ما تخمین زده‌ایم تقریبی است. این فسیل نشانه این هست که این منطقه زمانی پوشش گیاهی متراکم و جنگل‌های انبوه، اقلیمی معتدل و بارانی داشته. در این مدت یک ماهه که فسیل رویت شده متاسفانه هنوز اقدامی از طرف اداره میراث فرهنگی صورت نگرفته، بنده حتی با یکی از دوستانم در اداره محیط زیست هم تماس گرفتم که بازدیدی از منطقه داشتند ولی هنوز کارشناسی نیامده که موضوع را بررسی کند. با یک سیلاب کوچک کاملا تخریب و اثرات آن نابود خواهد شد. با توجه به شرایط اقلیمی نیمه خشک و خشک منطقه امسال وقوع سیلاب دور از انتظار نیست.»

تصاویر این فسیل را ببینید:

پایان پیام

تعریف فسیل

سَنگواره یا فُسیل به بازمانده‌های جانوران و گیاهان یا بازمانده‌های دیگر مثلاً ردپا گفته می‌شود. فرآیند سنگواره‌شدن فرآیندی کم‌اتفاق است زیرا بقایای طبیعی معمولاً تجزیه شده و دوباره وارد چرخهٔ مواد می‌گردند. برای اینکه یک سازواره (ارانیسم)، سنگواره شود می‌بایست روی آن هرچه سریع‌تر با مواد رسوبی پوشیده شود.

کد خبر : 4058 ساعت خبر : 11:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4058
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بنده باید از دوستان عزیز میراث فرهنگی بالاخص آقای محمدیان و آقای زرین جویی که تشریف آوردند و این فسیل را از نزدیک مشاهده کردند و به خاطر پیگیری هایی که انجام داده اند از جمله هماهنگی با سازمان محیط زیست تشکر و قدردانی کنم. و امیدوارم نتیجه تست میکروسکوپی و سن سنجی کربنی ادعای و جود بافت استخوانی را تأیید نماید. در خصوص اظهارات دوست عزیزمان با خاطر نشان شوم که کوهزایی منطقه در دوران جدید اتفاق افتاده که حدودا ۳۰ میلیون سال پیش می باشد و این فسیل شاید سنی در حدود یک تا دو میلیون داشته باشد. بر روی آج یا شاخ یا هر چیز دیگری کهاین فسیل می تواند به آن نسبت داده شود به وضوح آثار خون مشاهده می شود. و باید ذکر کنم که فسیل یافت شده در نهشته های رسوبی ثانویه یافت شده که این نشان دهنده این است که عملا بعد از دوران کوهزایی بوده است و بهتر است بدانیم که این نهشته های رسوبی از نوع رودخانه ای بوده و با توجه به باران های سیل آسای باستان ممکن است از جای دیگر به این منطقه حمل شده باشد.