سالگادو در قاب آ‌پ‌آرت‌مان

سالگادو در قاب آ‌پ‌آرت‌مان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری آپ‌آرت‌مان مستند «The Salt of the Earth » ساخته ویم‌وندرس درباره زندگی و هنر سباستیائو سالگادو در آپارتمان به نمایش درمی‌آید.


«The Salt of the Earth» ‌مستند پرتره‌ای از سباستیائو سالگادو، عکاس برجسته برزیلی است که با دوربین خود روایت‌گر بسیاری از فجایع انسانی و تراژیک‌ترین اتفاقات هولناک تاریخ معاصر بوده است. وندرس این مستند را با همکاری پسر این عکاس یعنی جولیانو ریبرو سالگادو ساخته که در سفرهای پدرش همراه اوست.
سالگادو، عکاسی است که در طی ۴۰ سال دوران فعالیت‌اش، شاهد صحنه‌های سهم‌گین و دلخراش از جنگ‌ها و بلاهای طبیعی، قحطی‌ها و مرگ و میر انسان‌ها بوده است. فیلم با عکس‌های سیاه و سفید درخشان سالگادو از جویندگان طلا در معادن برزیل شروع می‌شود. این عکس‌ها، سیل عظیم انسانی و بردگان طلا را نشان می‌دهد که همانند برده‌های روم و مصر باستان از تپه‌ها بالا می‌روند و سهم طلای خود را بر دوش می‌کشند. وندرس درباره انگیزه ساختن این فیلم می‌گوید:« ۲۵ سال پیش دو عکس خریدم که نام عکاسش را نمی‌دانستم، ولی آن دو عکس با من حرف می‌زدند. آن‌ها را بالای میز کارم آویزان کرده ‌بودم. از آن ‌زمان نام آن عکاس در خانه من نامی آشنا بود: سباستیائو سالگادو و من کارهای او را همه‌جوره تحسین می‌کردم.»

سالگادو در قاب آ‌پ‌آرت‌مان

سالگادو در برابر دوربین وندرس، از زندگی، سفر‌ها و عکس‌هایش می‌گوید. از دوران دانشجویی و انقلابی‌گری‌اش در برزیل، از آشنایی‌اش با همسرش لیلیا، از مهاجرت‌اش به پاریس و دوران تحصیل‌اش در این شهر و کارش در بانک و سفرهای تجاری‌اش تا زمانی که تصمیم می‌گیرد دیگر شغلی را که خیلی هم در آن موفق بوده‌‌ رها کرده و صرفاً به عکاسی بپردازد. تجهیزات عکاسی خود را کامل کرده و راهی سفرهای دور و دراز به قلب آفریقا، آمازون و سرزمین‌های دور قحطی‌زده و جنگ‌زده می‌شود و خیل گرسنگان، قحطی زدگان و قربانیان جنگ و نسل‌کشی را تصویر می‌کند.این مستند یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های منتقدان بوده و اغلب منتقدان، این فیلم را که از نظر بصری هوش‌رباست، ستوده‌اند .
گفتنی است این مستند برنده جایزه ویژه هیئت داوران در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ شد. فیلم «The Salt of the Earth» در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین مستند بود. در سال ۲۰۱۴ برنده جایزه تماشاگران جشنواره فیلم سن‌سباستین شد و جایزه سزار برای بهترین مستند را نیز از چهلمین دوره جوایز سزار دریافت کرد.
مستند «The Salt of the Earth» پنج‌شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۸در محل موسسه آ‌پ‌آرت‌مان به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان کلانتری، پلاک ۴۸ برگزار می‌شود. علاقمندان برای حضور در برنامه و تهیه بلیت می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۸۶۰۴۳۹ مراجعه یا بصورت حضوری به محل مؤسسه مراجعه کنند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 5103 ساعت خبر : 7:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5103
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات