طرح پسماندی که اجرا نشد

طرح پسماندی که اجرا نشد

یک سال و چهار ماه است که از تصویب طرح پسماند زباله‌ها در لرستان می‌گذرد ولی همچنان خبری از بازیافت زباله‌ها نیست تا این استان در زیر آوار زباله‌ها مدفون شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، شیوه‌های نامناسب دفع زباله در لرستان همواره محل انتقاد فعالان محیط‌زیست و مردم بوده است تا در برخی مواقع شاهد کوهی از زباله‌ها باشیم که علاوه بر آلوده کردن آب و خاک، سلامت مردم را نیز به مخاطره انداخته است.

چالش ۵۰ ساله محل دفع زباله های بروجرد و خرم آباد، بحران زباله‌ها در روستاها و مناطق گردشگری استان و … هر کدام پرده‌ای از رنجی است که طلای کثیف به جان محیط زیست این دیار انداخته است.

این وضعیت مخاطره آمیز در حالی رخ می‌دهد که در عمده کشورهای توسعه یافته دنیا و طی سال‌های اخیر در استان‌های مختلف کشورمان از زباله‌های بازیافتی درآمدهای کلانی به جیب زده می شود تا ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست این سرمایه به چرخه تولید نیز بازگردد.

ایده‌های مختلف در زمینه استفاده از زباله چه برای تولید محصولات جدید و چه برای احداث کارخانجات کمپوست و حتی ایده استفاده از زباله برای تولید برق همه و همه خلاقیت‌هایی است که بشر امروز در مواجهه با مخاطرات انبوه زباله‌ها به فکر آنها افتاده و دانش حرکت در این مسیر را به دست آورده است.

با این تفاسیر همچنان در استان لرستان دفع زباله‌های به صورت سنتی صورت می گیرد و کمتر منطقه‌ای از شهرهای این استان را می توان پیدا کرد که دست کم کار تفکیک زباله‌ها از مبدا صورت گیرد.

طرح پسماندی که اجرا نشد

راه‌اندازی کارخانجات بازیافت در شهرستان‌های مختلف لرستان همچنان روی کاغذ بلاتکلیف مانده است و تنها در مرکز استان لرستان چند ماه پیش شاهد راه‌اندازی کارخانه کمپوست بودیم که متاسفانه این کارخانه نیز هم اکنون تعطیل است.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط‌زیست لرستان در این رابطه با بیان اینکه میزان تولید زباله در لرستان به ازای هر نفر ۷۵۰ گرم است اظهار داشت: در مجموع در روز بیش از هزار و ۲۵۰ تن زباله در شهرها و روستاهای لرستان تولید می شود.

وی با بیان اینکه سالانه چهار هزار و ۷۰۰ تن زباله صنعتی در لرستان تولید می شود گفت: همچنین طی یک سال بیش از دو هزار تن زباله ویژه در لرستان تولید می شود

مدیر کل محیط‌زیست لرستان با انتقاد از عدم اجرای طرح جامع پسماند در استان لرستان عنوان کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه این طرح باید در همه استانهای کشور تدوین و اجرا شود.

فتحی بیرانوند ادامه داد: این در حالیست که در استان لرستان این طرح در دو شهر خرم آباد و بروجرد به صورت کامل اجرا نشده است.

وی با تاکید بر لزوم تفکیک زباله‌ها در سطح شهرهای لرستان تصریح کرد: در مرکز استان چند ماه پیش یک کارخانه تفکیک زباله راه اندازی شد و این در حالیست که هم اکنون این کارخانه تعطیل است.

طرح پسماندی که اجرا نشد

مدیر کل محیط‌زیست لرستان ادامه داد: در شهرستان بروجرد نیز متاسفانه تا کنون اقدام خاصی در رابطه تفکیک زباله ها و اجرای طرح پسماند صورت نگرفته است.

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان نیز در این رابطه گفت: بیش از یک سال و چهار ماه است که از تصویب طرح جامع پسماند در استان لرستان می گذرد.

هرمز نصیری با بیان اینکه این طرح دارای یک سری ایرادات بود عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته این ایرادات طرح برطرف شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در سازمان شهرداری‌های کشور پیگیر هستیم اعتبار لازم را برای راه‌اندازی کارخانه صنعتی بازیافت زباله در استان اخذ کنیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 5211 ساعت خبر : 6:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5211
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات