علت عجیب سقوط جرثقیل در مکه

علت عجیب سقوط جرثقیل در مکه

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، پس از حادثه دلخراش کشته شدن ۱۰۷ زائر در مسجدالحرام، مقامات آل‌سعود و مسئولان آن به جای تلاش برای معرفی عاملان سهل‌انگاری در وقوع این فاجعه، اکنون علت وقوع این حادثه را به “خواست الهی” نسبت داده‌اند و از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند.

پس از حادثه دلخراش سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام در روز جمعه، یکی از مهندسان شرکت پیمان‌کار طرح توسعه مسجدالحرام در اظهاراتی مضحک مدعی شد، سقوط این جرثقیل نه تنها بر اثر مشکل فنی نبوده، بلکه خواست خداوند بوده است!

این مهندس ادامه داد:‌ جرثقیل مذکور مانند سایر جرثقیل‌ها از حدود سه یا چهار سال قبل بدون هیچ مشکلی کار می‌کرد و من قاطعانه می‌گویم هیچ مشکل فنی وجود نداشته است.

به گزارش روزنامه النهار لبنان، وی ادامه داد: می‌توانم بگویم آنچه رخ داده خارج از قدرت بشر بوده و بر اساس دانش‌ام می‌گویم هیچ اشتباه انسانی در این پروژه وجود نداشت.

این عضو شرکت پیمانی تاکید کرد، این جرثقیل که در طرح توسعه منطقه طواف بسیار حائز اهمیت بود، به شکل تخصصی و به شیوه‌ای که تاثیری در حرکت و فعالیت‌های حجاج نداشته باشد تثبیت شده بود. اجرای پروژه در این منطقه از صحن با توجه به حضور تعداد بالایی از حجاج، بسیار دشوار بود.

علت عجیب سقوط جرثقیل در مکه

وی درباره نحوه سقوط جرثقیل نیز گفت: قلاب جرثقیل که صدها تن را در ارتفاع نگه داشته بود، کم کم کج شد و با خود جرثقیل را جابجا کرد و بر روی مسجد افتاد.

به گفته شاهدان عینی، این حادثه در حالی رخ داد که ماشین این جرثقیل با وزش باد شدید در منطقه شروع به لرزش کرد.

پس از وقوع این حادثه، ترمیم بخش‌های آسیب دیده مسجد از روز شنبه آغاز شد. در حالیکه هنوز جرثقیلِ سقوط کرده از محوطه مسجدالحرام خارج نشده، تعمیرکاران، مرمت سطوح اطراف منطقه حادثه را آغاز کرده‌اند.

مقامات امنیتی عربستان نیز اجازه نمی‌دهند حجاج برای ادای نماز به طبقه‌های دوم و سوم مسجد وارد شوند.

جرثقیلی که سقوط کرده، یکی از ۱۰ جرثقیل بزرگ موجود در مسجد است که در طرح توسعه حرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دولت عربستان پروژه توسعه مسجدالحرام را برای افزایش مساحت آن تا ۴۰۰ هزار متر مربع آغاز کرد تا ظرفیت آن را تا ۲٫۲ میلیون نفر در آنِ واحد افزایش دهد.

ساخت و سازهای مسجدالحرام اگرچه برای توسعه فضای مورد استفاده زائران بوده، اما نقشه‌های طرح توسعه مکه نشان می‌دهد عربستان به این بهانه و با ساخت هتل‌ها و پاساژها در ۵۰ متری مسجدالحرام که بیشتر اهدافی غیر زیارتی دارند، منفعت خواهی‌هایی کرده است، مخصوصا آن که زمین‌های اطراف حرم و اجازه ساخت در آنها، همه در اختیار شاهزادگان سعودی است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 5011 ساعت خبر : 5:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5011
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات