فرق گلونی با کلاه‌نمدی

فرق گلونی با کلاه‌نمدی

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: همان روزهایی که تاره ایده روز گلونی را طرح کرده بودم برخی از دوستان ایده روز کلاه‌نمدی را طرح کردند. ایده‌ی روز کلاه‌نمدی البته در نطفه خاموش شد. معلوم هم بود که خاموش می‌شود چون نگرشی پشت آن وجود نداشت. باید یادمان باشد هر چیزی از گذشته برای استفاده در حال کاربرد ندارد و هر چیزی را نمی‌شود همان طور که بوده است برای مصرف امروز پیشنهاد کرد. هنوز برایم جالب است که چگونه برخی از دوستان فرق گلونی و کلاه‌نمدی را متوجه نشده‌اند. آیا دوستان نمی‌دانند آن گلونی که ما مطرح کردیم گلونی به صورت روسری بود نه سربند؟ آیا اگر همین الان بگوییم گلونی به صورت سربند، آیا کسی می‌بندد؟ آیا کسی استقبال می‌کند؟ کلاه‌نمدی که جای خود دارد.

فرق گلونی با کلاه‌نمدی

برخی دوستان هم ایراد گرفته‌اند که لرها در طول تاریخ کلاه می‌گذاشته‌اند و حالا هم عیب ندارد کسی کلاه بگذارد. بله همه ایرانی‌ها و حتی اروپایی‌ها تا همین صد سال پیش بدون کلاه از خانه بیرون نمی‌رفتند اما کلا‌ه‌نمدی شهری با کلاه‌نمدی روستایی فرق داشته است. در گذشته کلاه نماد رفاه و طبقه اجتماعی و شغل حکومتی و یا خانی بوده است. از رنگ و فرم  و پشم کلاه معلوم بوده است طرف چه کاره است. حالا هم که سال‌هاست کلاه‌نمدی تقریبا از بین رفته است، به‌ویژه در جوامع شهری از بین رفته است و من این اصرار را در نشان دادن لر با کلاه‌نمدی و شلوار گشاد را نمی‌فهمم و صد البته ممکن است این نفهمی از طرف من باشد. یعنی نمی‌خواهم شما را وادار کنم این را پذیرید.

بسیاری از آن چه که از قدیم به ما رسیده است قابل استفاده است اما باید با شرایط امروز هماهنگ بشود. یعنی بازتولید بشود. مثلا هونگ را نخستین‌بار انسان‌های عصر نوسنگی ساختند، ما الان هم در خانه‌ها هونگ داریم اما هونگ‌مان که ده کیلو وزن ندارد؟ از سنگ که نیست؟ یعنی هونگ را بر اساس نیازمان بازتولید کرده‌ایم. گلونی و کلاه‌نمدی هم همین طور است. گلونی کوچک شد و به صورت روسری درآمد و دوباره به کار آمد اما آیا کلاه‌نمدی هم مثل گلونی است؟ آیا اگر کلاه‌نمدی بازتولید شود طرفدار خواهد داشت؟ آیا اصلا می‌شود کلاه‌نمدی را باز تولید کرد؟ آیا اصلا درست است وقت خود را برای بازتولید کلاه‌نمدی تلف کنیم؟

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

بخوانید:کلاه‌نمدی نماد لر بودن نیست

کد خبر : 5330 ساعت خبر : 11:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5330
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

ایده گلونی خداییش یه فکر عالی از طرف آقای رضا ساکی بوده دمش گرم. کسایی که فکر میکنن در مورد کلاه نمدی اجحاف شده خودشون از همین امروز شروع کنن به تبلیغ و هر جا میرن با کلاه نمدی برن.

عرض ادب و احترام خدمت جناب ساکی بزرگوار…
جناب ساکی با این صحبتتون دل میلیونها لر رو به درد آوردین این صحبت با عقاید شما تا جایی که ما مطلع هستیم مغایر هستش …
آیا غیر از اینه کلاه نمدی نشان از اصالت و فرهنگ و سنت لرها بوده؟
چطور شما حاضرید گلونی باشه اما کلاه نمدی نه؟! شما با این حرفتون به همتباران ساکن روستاها هم توهین کردین که در جای جای استانهای لرنشین هنوز هم از کلاه استفاده میکنن. .
اگر فکر میکنید با فرمهای جدید بستن گلونی باعث مطرح شدن وبه روز جلوه دادنش شدین ،سخت در اشتباهید اگر نامی از گلونی مونده فقط به خاطر همون شکل سنتی بستنش هست و با همون اسم و رسم میشناسنش…
حالا چطور کلاه نمدی که برادران من شانه به شانه من استفاده میکنن در کنار پوشش من با گلونی، شده روستایی و دور از نماد فرهنگ ما، بعد گلونی شده به روز وشهری!!!
امیدوارم جوابگوی همه ی لرتباران باشید.

باسپاس
دختر لر

جناب ساکی درود بر شما
بنظر من ایراد نه از گلونی و نه از کلاه نمدی و نه از لباس لری و نه از زبان لری است
ایراد در نوع نگاه و طرز تفکر شما و کسانی است که مانند شما فکر می کنند
شما برای گلونی زحمات زیادی کشیدید هرچند شخصا معتقدم ضربه بزرگی به آن زدید ولی همراه با دیگر دوستان از شما تشکر می کنم بابت زحماتتان
اما زحمات شما برای گلونی به این معنا نیست که سخنان شما در مورد گلونی و یا کلاه نمدی مورد قبول افتد
این مثال ها و مقایسه هایی که شما در نوشته هایتان می آورید به هیچ وجه در راستای مفهوم متن شما نیست متاسفانه
هر فرهنگی مشخصه هایی دارد ، کلاه نمدی هم یک مشخصه است
ماکسیم گورکی در مورد جامعه ی امریکا که مشخصه های هویتیش را از داده بود می نویسد
» آمریکا مانند میوه ای بود که قبل رسیده شدن ، گندیده شد «
لطفا افکاری را که به گندیده شدن هویت و مشخصه های لریاتی منجر می شود نشر ندهید
سپاسگذار زحماتتان برای گلونی هستم

کورباد کسی که به رضای عزیز ما نفهم بگوید!
اما اشتباهی که مرتکب شده اید را بپذیرید بهتر از این است دنبال مغشوش کردن وضعیت و رد گم کردن باشید.
این که کلاه نمدی این راسته و آن راسته، این شهری و آن دهاتی فرق داشته دلیل نمی شود کلاه نمدی را به فرهنگ شهر نشینی راه ندهند! گُلوَنی ها هم با هم فرق دارند.، سنین مختلف و طبقات مختلف گُلوَنی می پوشند.
زنان ثروتمند چهار گلونی ابریشمی بزرگ با هم گره می زنند و سربند بزرگی درست می کنند، زنان طبقات دیگر جوردیگری! هم جنس های ارزان تر و هم اندازه کوچک تر.
رنگ گلونی جوانان و پیران فرق می کند …
کلاه نمدی چشه! سنگینه؟ بو می ده؟ توی شهر سر و صدا می کنه؟
اگر گُلوُنی را به قول خودت نمیشه به همان شکل سنتی (سربند) استفاده کرد، کلاه نمدی را که میشه به همان شکل باستانی اش استفاده کرد.
اگر یادم باشه شما همان رضای غیرتمند و هوشیار و خوش فکر ما هستی که در شرایطی که ضد لرها و ضد مذهب ها و ضد خرم آبادها با هم متحد شده بودند تا این مراسم را به اسم دفاع از فرهنگ شهرنشینی یا محیط زیست تخریب کنند یه متن زیبا و دلنشین به لری مینجایی (خرم آباد)ی نوشتی و از آن سنت مظلوم و زیبا و عرفانی لری دفاع کردی!
نکند خدای ناکرده آن جا پای منافع خرم آباد وسط بوده و در قضیه کلاه نمدی پای منافع لر! و شما نیز مثل برخی لُر را برای خرم آباد می خواهید و نه بر عکس!
من هنوز جوابم را نگرفته ام که چرا وقتی سایت اقای یونسی تمام هستی و حیات لُر را با سانسور نام این قوم در سایت انسجام ملی و چند سخنرانی و مصاحبه قبلش نادیده گرفت شما نه فقط ازش انتقاد نکردی که جلوی منتقدان ایستادی، معترضان را “قوم غُر زن لُر” خواندی ولی وقتی یک مستندساز لقب لرستانی را از یک خزنده گرفت سردسته معترضان شدی!
شما نفهم نیستی رضاجان، لطفا ما را نیز نفهم فرض نکن، اگر توضیح قانع کننده بدهی به دیده منت می پذیریم.