کشف زیستگاه سمندر لرستانی

کشف زیستگاه سمندر لرستانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از مهر مدیر کل محیط زیست لرستان از شناسایی ۲۰ زیستگاه سمندر لرستانی در این استان خبر داد.

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار داشت: تا کنون ۲۰ زیستگاه گونه سمندر در استان لرستان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه سمندر لرستانی از گونه‌ای منحصر به فرد و اندمیک لرستان و کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: این گونه اندمیک در ارتفاع خاصی از اقلیم‌های آب و هوایی زندگی می‌کنند.

مدیر کل محیط زیست لرستان تغییرات اقلیمی را یکی از مهم ترین تهدیدهای موجود برای انقراض و نابودی این گونه اندمیک لرستان عنوان کرد و گفت: همچنین یکی دیگر از تهدیدهایی که متوجه این گونه اندمیک لرستان بوده قاچاق آن است.

فتحی بیرانوند با اشاره به شناسایی ۲۰ زیستگاه سمندر لرستانی در استان ادامه داد: زیستگاه سمندر یک به عنوان پناهگاه حیات وحش مصوبه آن مورد تایید شورای عالی حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین منطقه سمندر دو نیز اگر در شورای عالی حفاظت محیط زیست تصویب شود به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی خواهد شد.

کشف زیستگاه سمندر لرستانی

بنابر این گزارش در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان شامل هشت گونه سمندر بوده که اکثر آنها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می‌برند. در بین این خانواده هشت نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال‌های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی رو‌به‌روست.

این گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب ‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.

نام این گونه ترکیبی از دو کلمه سام (آتش) و اندر (درمیان) بوده و به همین دلیل در برخی از کتب قدیمی او را فرزند آتش نامیده‌اند. در حقیقت جوامع محلی سمندر را نماد پاکی، شجاعت و انسان راست ‌کردار دانسته و در بین آنها از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

این‌ گونه ۱۴ سانتی ‌متری آندمیک ایران بوده و تنها در لرستان و گاهی در مرز با استان خوزستان یافت می‌شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 5188 ساعت خبر : 5:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5188
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات