کشکان نفس‌های آخر خود را می‌کشد

حوضه‌ی آبریز رودخانه­‌ی کشکان با مساحتی معادل ۹۲۷۶ کیلومترمربع، حدود یک‎سوم از استان لرستان را دربرمی‌­گیرد، به‎طوری‎که شهرستان­‌های خرم­‌آباد، چگنی، الشتر، پلدختر و بخش­‌هایی از کوهدشت و نورآباد نیز در حوضه­ این رودخانه قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،از بین رودخانه­‎های دائمی لرستان، رودخانه­ کشکان، تأثیرگذارترین رودخانه بر کشاورزی و دامپروری لرستان است و کشاورزی و دامپروری بیش از نیمی از جمعیت استان به‎نحوی متأثر از آب رودخانه­ کشکان و سرشاخه‎های آن است.

اما این روزها شاهد خشک شدن این رودخانه هستیم و نفسش به شماره افتاده و نفس‎های آخر خود را می‎کشد. کشاورزان و دامپروران لرستان نگران و غصه‎دار این مسأله هستند و چشم به رودخانه دوخته تا بلکه دوباره زنده شود و جان بگیرد.

«رضا میرزایی»، یک کارشناس ارشد آب زیرزمینی در خصوص خشک شدن رودخانه‌ی کشکان، اظهار کرد: اثرات تنش آبی در استان لرستان و به‎ویژه در رودخانه‌ی کشکان و سرشاخه‏‎های آن، از اوائل دهه­‌ی هشتاد به‎طور محسوس آغاز شده و آمارها نشان می­‎دهد که آبدهی این رودخانه هر سال کاهش داشته است.

وی افزود: این موضوع بارها توسط کارشناسان گزارش و هشدار داده شد اما متأسفانه هیچ­‎گاه این هشدارها جدی گرفته نشد، تا این‌که در نیمه‌ی نخست خردادماه آبدهی این رودخانه در محل ایستگاه هیدرومتری «کشکان – پلدختر» نسبت به دوره­ مشابه سال قبل ۹۲ و نسبت به آمار بلندمدت ۹۸ درصد کاهش و در پائین‌دست پلدختر تا تلاقی با رودخانه سیمره به‎طور کامل خشک شد که باعث وارد شدن خسارت‌های زیادی به کشاورزان پائین‌دست و تلف شدن آبزیان و فاجعه زیست‌محیطی شد.

وی در خصوص علل و عوامل اصلی بحران آبی رودخانه کشکان، تصریح کرد: میانگین بارش‎­ها در حوضه‌ی کشکان در سال آبی جاری(۹۴-۹۳) تاکنون برابر ۲۹۴ میلی­‌متر بوده که نسبت به میانگین آمار بلندمدت استان ۳۲ – درصد کاهش نشان می­‎دهد.

این دانشجوی دکتری زمین‎شناسی خاطرنشان کرد: عامل اصلی بحران کم‌آبی کشکان کاهش بارندگی‎ها و بروز خشکسالی­‎های متوالی دو دهه­ گذشته بوده که موجب کاهش شدید آبدهی یا خشک شدن چشمه­‎ها و سراب­‎های تغذیه‌کننده سرشاخه­‎های این رودخانه شده است.

میرزایی در خصوص نقش ایستگاه­‎های پمپاژ در ایجاد بحران آبی رودخانه کشکان، خاطرنشان کرد: بحران فعلی و خشک شدن رودخانه­ کشکان مربوط به ایستگاه‎­های پمپاژ در دست ساخت نیست، چون هنوز هیچ یک از این پروژه­‎ها به بهره­‎برداری نرسیده و آبگیری نکرده‎­اند، اما در بخش توسعه‌ی منابع آب باید اقدامات هماهنگی بین دستگاه‎های اجرایی در حوضه رودخانه کشکان انجام شود که در آینده می‎تواند چالش‎های بخش آب این حوضه را برطرف کند.

وی تصریح کرد: برروی سرشاخه­‎های رودخانه کشکان در شهرستان­‎های الشتر و منطقه­ چغلوندی تعداد دو دستگاه پمپاژ فیض‎آباد و نیله در حال ساخت است که تاکنون ساختمان و تأسیسات هر دو ایستگاه به اتمام رسیده و شبکه‌ی­ آنها بین ۲۵ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و مقرر است که از دبی پایه رودخانه مقدار ۲۷۰۰ لیتر در ثانیه با اهداف تأمین آب ۳۵۰۰ هکتار اراضی دیم منطقه، آب برداشت کند.

این کارشناس ارشد آب زیرزمینی گفت: ایستگاه پمپاژ میشاخور با اختصاص ۴۹۵ لیتر در ثانیه بیش از یک دهه قبل در پایین­‎تر از پل کشکان در شهرستان چگنی به کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی آغاز شده و تاکنون ساختمان و تأسیسات آن تکمیل شده و خط انتقال اصلی و شبکه آن در دست اجراست.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بستر رودخانه کشکان در محل آبگیری این ایستگاه کاملاً خشک است با توجه به وضعیت موجود، در صورت تکمیل و راه‎­اندازی آن در سال­‎های آینده می­‎تواند بحران کم‌آبی کشکان را در حوزه‌ی شهرستان پلدختر و معمولان تشدید کند.

این کارشناس در خصوص ایستگاه­‎های پمپاژ حوزه‌ی­ معمولان، تصریح کرد: عملیات اجرایی ایستگاه­‎های پمپاژ سرفراش، آمیران کوشکی، کلات زیودار و جلگه خلج با ظرفیت برداشت ۲۱۰۰ لیتر در ثانیه به کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۳ آغاز شده که همگی بدون اختصاص و پروانه بهره‎برداری آب­ هستند.

میرزایی یادآور شد: در صورت ادامه‌ی کار، تکمیل و بهره­‌برداری از این چهار ایستگاه در سال­‌های آتی، در فصل تابستان و دو ماهه‌ی نخست فصل پاییز با وضعیت نامطلوب آبدهی رودخانه کشکان، آبی به ایستگا­ه‎های پمپاژ در دست ساخت واشیان، جایدر و بان بازه چم مهر در پائین‌دست نمی‌رسد و حتی پیامدهای ناشی از این معضل، به‎صورت بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی درون حوضه‎ای محتمل است.

وی در خصوص وضعیت آبدهی رودخانه کشکان و تداوم بحران در سال‎ آینده، خاطرنشان کرد: همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که اگر مقدار بارش‏‎­ها در سال آبی ۹۵-۹۴ حتی بیش از حد نرمال باشد، بحران آبی در پائین‌دست رودخانه کشکان به‎ویژه در شهرستان­‎های چگنی، پلدختر و بخش معمولان، به مراتب شدیدتر از سال‎جاری(۱۳۹۳) است.

این دانشجوی دکتری زمین‎شناسی خاطرنشان کرد: تا فرصت باقی است، از یک‎طرف دستگاه­‎های اجرایی متوالی آب و خاک، باید با برنامه­‎ریزی صحیح و اقدامات اساسی و پیشگیرانه این بحران را مدیریت کنند و از طرف دیگر کشاورزان مناطق چگنی، خرم­‎آباد، معمولان و پلدختر برای جلوگیری از وارد شدن خسارت و فاجعه زیست‌محیطی، ضمن همکاری با دستگاه­‎های اجرایی، باید از کاشت محصولات تابستانه خودداری کنند.

میرزایی ادامه داد: کشکان دیگر ظرفیت توسعه ندارد و باید از تعریف پروژه‎های جدید بر روی این رودخانه خودداری کرد و با مهندسی ارزش، پروژه‎های ایستگاه پمپاژ در دست ساخت را ساماندهی و بازنگری کرد و متناسب با ظرفیت موجود رودخانه و آب بهنگام، با اجرای برنامه‎های کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلندمدت و جلب مشارکت بهره‎برداران و کشاورزان، این بحران را در آینده کنترل و مدیریت کرد.

وی در رابطه با پیامدهای ناشی از بحران آبی رودخانه کشکان بر زندگی و معیشت مردم، گفت: با توجه به این‌که تمرکز جمعیت ۶۵ درصدی کشاورز و دامپرور بخش کرخه‎نشین لرستان به‎ویژه شهرستان­‎های خرم‎­آباد، چگنی، الشتر و پلدختر در حاشیه رودخانه کشکان و سرشاخه­‎های آن قرار دارد و این قشر عظیم از طریق آب این رودخانه ارتزاق می­‎کنند، خشک شدن رودخانه کشکان، علاوه‌بر فاجعه‌ی زیست‌محیطی، بلکه آمار بیکاری را در لرستان به‎طور چشمگیری افزایش می‎­دهد و فقر و مهاجرت و درگیری و نزاع و مشکلات امنیتی و تبعات بعدی را به‎دنبال دارد.

پایان پیام

کد خبر : 3936 ساعت خبر : 8:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3936
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات