گزارش نشست فعالان فضای مجازی با دکتر ابتکار

نشست فعالان فضای مجازی با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روز جمعه ششم شهریور در سازمان محیط زیست برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فرهاد توحیدی دبیر جشنواره فیلم سبز در این نشست گفت: جشنواره فیلم سبز در اردیبهشت ۹۵ برگزار می‌شود. سعی کرده‌ایم خودمان را به فضای مجازی بچسبانیم و ثبت‌نام و ارسال آثار از طریق اینترنت انجام خواهد شد. انقلاب دیجیتال تاثیر خودش را بر سینما هم گذاشته است و سینما به سمتی می‌رود که مخاطب تبدیل به جزئی از ماجرا می‌شود.

موضوع مشترک ما با مخاطبان محیط زیست است و کوشش ما این است که از طریق توسل به فضای مجازی محتوای محیط زیستی را به میان مردم ببریم. پس در کنار بخش‌های اصلی مسابقه بخش مسابقه فیلم‌های مردمی هم داریم. از مردم می‌خواهیم هر آسیبی در محیط زیست می‌بینند و یا هر قوتی که مشاهده می کنند فیلمش را برای ما بفرستند و در این مسابقه شرکت کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره فیلم سبز مراجعه کنند.

علی عراقچی سخنران بعدی و ایده‌پرداز کمپین «mustseeiran#» درباره چگونگی شکل‌گیری این کمپین و ثبت آن در سازمان ملل گفت: هدف ما هم تصویرسازی خوب اc ایران و هم اتحاد ملی بوده است. علی عراقچی اضافه کرد که ۲۷ میلیون نفر در هفته از هشتگ «mustseeiran#» بازدید می‌کنند و ۱۰۰ میلیون در ماه بازدید کننده داریم. که اینها یا تصویر می‌گذارند و یا بازدید می‌کنند. عراقچی گفت اگر بتوانیم که از میان این ۱۰۰ میلیون نفر، یک درصدش را یعنی یک میلیون نفر توریست را وارد کشور بکنیم با خودشان ۳ میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌کنند چون طبق آمار هر توریست در ایران ۳ هزار دلار ارزآوری دارد یعنی دو برابر نفت ایران می‌توانیم از توریسم درآمد داشته باشیم.

در ادامه منیژه حکمت پس از پخش شدن کلیپی از شهر موش‌ها گفت: امیدوارم که توریست‌ها وقتی می‌آیند صبح به ایران نرسند و ورودی فرودگاه امام و آن ۳۰ کیلومتر را نبینند امیدوارم که هیچ گردشگری صبح زود به ایران نرسد. ایشان با اشاره به شلوغی مسیر فرودگاه امام تا شهر تهران و آلودگی هوا و نامناسب بودن فضای دیداری آن از مسئولین خواست فکری به حال این ورودی بکنند.

پریوش نظریه درباره ساخت تیزرهای داوطلبان محیط زیستی گفت: ما تیزرهای داوطلبانه را که مخاطبان برای محیط زیست می‌سازند در فضای مجازی منتشر می‌کنیم. فضای مجازی در آینده کمک به محیط زیست خواهد کرد چون دیگر درختی قطع نخواهد شد و کاغذی مصرف نخواهد شد. خانم نظریه ادامه داد: کلیپ‌ها و تیزرها را موسسه «برکت سبز» تهیه می‌کند. ما ابتدا قصد داشتیم آنها را برای پخش به تلویزیون بدهیم اما تلویزیون ایرادات عجیب و غریبی گرفت که منصرف شدیم و در فضای مجازی آنها را پخش خواهیم کرد.
در این جلسه خانم نظریه، خانم حکمت و آقای فرهادی انتقاداتی را نسبت به شهرداری تهران مطرح کردند.

بعد از خانم نظریه،  آقای درویش معاون مشارکت‌های سازمان محیط زیست و مدیر وبلاگ «مهار بیابان‌زایی» گفت که چگونه سال‌ها پیش وبلاگش را راه انداخته است و از رونق گرفتن آن گفت و اینکه به جایی رسیده است که روزانه ۴۵ هزار بازدید کننده داشته است. ایشان در مورد تاثیر وبلاگ‌نویسی و فعالیت‌های مجازی هم گفت. ایشان همچنین به دوره‌ای اشاره کرد که وبلاگش فیلتر شده بود.

در ادامه آقای اولادزاد از کمپین ۵۰ گرم درباره این کمپین و چگونگی شکل‌گیری آن توضیحاتی داد. همچنین آقای جعفر محمدی مدیر سایت عصر ایران و آقای بوترابی و رجایی‌پور از دیگر سخنرانان این جلسه بودند که نظر خودشان را در مورد تاثیر فضای مجازی بر محیط زیست و فعالیت‌های زیست محیطی بیان کردند.

حر منصوری دیگر سخنران این جلسه بود که از تجربیاتش در فضای مجازی سخن گفت. او درباره زمین‌خواری در میانکاله، ساخت پتروشیمی در سه کیلومتری میانکاله گفت و این گه چگونه با کمپین در فضای مجازی توانسته است جلوی این تخریب‌ها را بگیرد. منصوری هم به فیلرت شدن وبلاگش در آن دوره اشاره کرد و گفت: یک بار جلوی چشم من کیف یک گردشگر هلندی را زدند و من دزدان را تعقیب کردم و کیف را از آنان گرفتم و از آن گردشکر در خانه‌ام پذیرایی کردم. که او ۹ سال است گردشگران خارجی را به میانکاله می‌برد گفت: امیدواریم بتوانیم همیشه چهره خوبی از ایران به مردم نشان بدهیم.

آخرین سخنران جلسه خانم دکتر ابتکار بودند. ایشان با سپاس از همه کسانی که صحبت کردند به وضع جامعه و کارهای دولت برای فضای مجازی اشاره کرد و گفت: دکتر روحانی فضای امید را در جامعه به وجود آورد و در این فضا توانستیم نقد کنیم. یعنی فضا برای نقد فراهم شد و طوری شد که دیده‌گاه‌های متنوع در چارچوب قانون مطرح شود. ایشان همچنین از پیگیری دولت برای افزایش سرعت اینترنت تشکر کرد و گفت: زیرساخت‌ها در مخابرات بهتر شده است اما هنوز تناقض‌هایی داریم و مسئولان در برخی شبکه‌های مجازی عضو هستند که آن شبکه فیلتر است. گاهی از من می‌پرسند از کدام فیلترشکن استفاده می‌کنم. ابتکار گفت: تاکید دیگر رئیس‌جمهور بر لزوم کار فرهنگی و سیاست‌گذاری در حوزه محیط زیست بود. در بخش صنعت و کشاورزی در این دولت اتفاقات خوبی افتاد است و باید پیگیری شود. ابتکار درباره این که فضای مجازی برای مدیران دولتی و اجرایی فضایی خوب برای رصد اتفاقات است گفت: من پیام‌های مردمی که همراه با عکس و سند است از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنم و به استا‌ن‌ها ارجاع می‌دهم.

در ادامه جلسه پرسش‌وپاسخ برگزار شد. در این بخش از نشست فعالان محیط زیست پرسش‌هایی را مطرح کردند که خانم ابتکار به آنها پاسخ داد. پرسش‌ها درباره وضعیت دریای خزر، رودخانه کشکان لرستان، دریاچه ارومیه، طرح تنفس جنگل‌ها، سدهای کشور و… بود.

پایان پیام

کد خبر : 4085 ساعت خبر : 8:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4085
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات