بازگشت پویان به نایبندان

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از انجمن یوزپلنگ ایرانی، اواخر تیرماه سال جاری خبر مشاهده یک یوزپلنگ ماده به همراه ۲ توله اش توسط محیط‌بانان پناهگاه حیات‌وحش نایبندان بر روی وب سایت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی منتشر شد. در پی این خبر و از آن جا که تصویری از این یوز ماده و توله‌ها در دست نبود، کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی و موسسه کاوشگران حیات‌وحش پارت تصمیم گرفتند برای دومین بار در فاز دوم برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی، در این پناهگاه دوربین‌گذاری کنند تا شاید موفق شوند تصویر این خانواده جدید را تهیه و ثبت نمایند. دوربین‌ها پس از یک ماه فعالیت در منطقه، اوایل مهرماه جمع‌آوری شده و تصاویر به دست آمده مورد بررسی قرار گرفتند. (طی فاز دوم پایش جمعیت، در پاییز سال گذشته این منطقه دوربین گذاری شده بود)

تصویر ثبت شده از «پویان» در پناهگاه حیات وحش نایبندان توسط دوربین های موسسه نشنال جئوگرافیک در سال 1390
تصویر ثبت شده از «پویان» در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان توسط دوربین‌های موسسه نشنال جئوگرافیک در سال ۱۳۹۰

گرچه در تصاویر به دست آمده خبری از مادر و توله‌ها نبود اما بررسی دقیق خال‌ها نتایج اعجاب‌انگیزی داشت. در این دوره از دوربین‌گذاری از ۳ فرد یوزپلنگ که هرسه نر هستند تصویربرداری شد. یکی از آنها «پویان» است. «پویان» نام یوزپلنگی است که با طی مسافت ۲۱۵ کیلومتری رکورد جهان را شکست. مهاجرت این یوزپلنگ نر که از پناهگاه حیات‌وحش نایبندان به پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر سفر کرده بود امسال به عنوان یکی از مهمترین اخبار یوزپلنگ آسیایی در رسانه‌ها مطرح شد.

تصویر ثبت شده از «پویان» در پناهگاه حیات وحش دره انجیر توسط دوربین های انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال 1393
تصویر ثبت شده از «پویان» در پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر توسط دوربین‌های انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۳
ماجرای پویان

«پویان»، پاییز ۱۳۹۳ در پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر در استان یزد دیده شد و حالا بعد از گذشت چندین ماه مجددا به پناهگاه حیات‌وحش نایبندان در استان خراسان جنوبی بازگشت. با رکوردشکنی دوباره و طی کردن مجموعا حدود ۴۱۵ کیلومتر، توجه کارشناسان را بار دیگر به خود معطوف کرد.

مسافت طی شده توسط «پویان» بین دو منطقه در رفت و برگشت
مسافت طی شده توسط «پویان» بین دو منطقه در رفت و برگشت
تصویر ثبت شده از «پویان» در پناهگاه حیات وحش نایبندان توسط دوربین های انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال 1394
تصویر ثبت شده از «پویان» در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان توسط دوربین های انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۴

لازم به ذکر است که نام «پویان» به جهت پویندگی و تحرک بسیار زیاد این یوزپلنگ نر بوده که مسافت‌های زیادی را طی کرده است.

موقعیت مناطق مورد مطالعه در ایران
موقعیت مناطق مورد مطالعه در ایران

نام‌گذاری بر روی افرادی از یک گونه به خصوص در پروژه‌های دوربین‌گذاری که تصاویر متفاوت از آن گونه به دست می‌آید در دنیا امری رایج است. در اغلب موارد این نام‌گذاری به صورت علمی و با کدگذاری‌های مشخص انجام می‌شود که در مورد یوزپلنگ‌هایی که تصاویر آنها گرفته و شناسایی شده‌اند این کار صورت گرفته است. با این حال برای جذابیت و ایجاد ارتباط نزدیک‌تر عموم مردم، روی برخی از افراد یوزپلنگ نام‌های ملموس‌تر گذارده شده مانند هومینو، اردلان، ارسلان و اردوان در پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر یا آرش در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان.

مقایسه خالها در سه سال متفاوت
مقایسه خال‌ها در سه سال متفاوت

پناهگاه حیات‌وحش نایبندان در حوزه شهرستان طبس و در استان خراسان جنوبی واقع شده و به عنوان یکی از بزرگترین و غنی ترین پناهگاه‌های حیات‌وحش و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ در ایران به شمار می‌رود.

برنامه دوربین‌گذاری در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان از اواسط مردادماه با همکاری اداره محیط‌ زیست استان خراسان جنوبی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیاییو موسسه کاوشگران حیات وحش پارت انجام شد.

پایان پیام

 

کد خبر : 5938 ساعت خبر : 11:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5938
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات