خانه قدیمى آیت‌الله کمالوند ثبت ملى شد

خانه قدیمى آیت‌الله کمالوند ثبت ملی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خانه قدیمی آیت‌الله کمالوند که در سبزه‌میدان خرم‌آباد واقع شده است و از معدود خانه‌های قدیمی باقی مانده در خرم‌آباد است، ثبت ملی شد.

چندی پیش خبری منتشر شد که این خانه به شهرداری خرم‌آباد فروخته شده است و شهرداری تصمیم دارد با تخریب آن، پارکینگی احداث کند. این موضوع با مخالفت اعضای بیت آیت‌الله کمالوند و مردم خرم‌آباد مواجه شد. اعضای بیت خانه آیت‌الله کمالوند بیشتر تمایل داشتند تا این خانه به حسینه یا موزه و کتابخانه تبدیل شود. مرحوم حاج مصطفی حبیبی از نوه‌های دختری آیت‌الله کمالوند که چندی پیش درگذشت، مدت‌ها در این خانه قدیمی زندگی می‌کرد.

با پیگیری رسانه ای اهالی خرم‌آباد و در آخرین جلسه شورای ثبت ملی، این خانه قدیمی ثبت ملی شد.

روح‌الله کمالوند در سال ۱۳۱۹ قمری در خانواده‌ای کشاورز در خرم‌آباد به دنیا آمد. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در زادگاهش گذراند و علوم اسلامی را نزد ابوتراب جزایری آموخت.

سپس در سن هفده سالگی به بروجرد رفت تا در محضر آیت‌الله حسین بروجردی فقه بیاموزد. پس از آن به سلطان‌آباد یا اراک امروزی رفت و شاگرد عبدالکریم حائری یزدی شد. در اراک وی همدرس روح‌الله موسوی خمینی شد که وی نیز از شاگردان آیت‌الله حائری بود.

با مهاجرت آیت‌الله حائری به قم، کمالوند نیز همراه وی به این شهر روانه شد. بعدها با مهاجرت آیت‌الله بروجردی از بروجرد به قم، روح‌الله کمالوند فرصت دوباره یافت تا در درس وی حاضر شود و یکی از شاگردان برجسته و بعدها از یاران نزدیک وی شد.

گروهی از مردم خرم‌آباد در سال ۱۳۲۹ خورشیدی به قم آمدند و ضمن دیدار با آیت‌الله بروجردی که در آن زمان مرجع تقلید بزرگ شیعیان شده بود، از او خواستند روح‌الله کمالوند را برای ارشاد دینی به خرم‌آباد بفرستد. با موافقت آیت‌الله بروجردی، کمالوند به همراه گروهی از روحانیون و طلبه‌های جوان، راهی زادگاه خود شد

 

کد خبر : 6222 ساعت خبر : 6:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6222
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات