عکاس‌های خارجی به خر‌م‌آباد آمدند

عکاس‌های خارجی به خر‌م‌آباد آمدند

به گزارش پایگاه خبری گلونی هرساله تعداد زیادی از عکاسان داخلی و خارجی برای پوشش تصویری آیین چهل‌منبر و خَرَ یا گِل‌مالی مردم خرم‌آباد به این شهر سفر می‌کنند. امسال هم گروه‌های زیادی به این شهر سفر کرده‌اند. از جعفر پناهیِ کارگردان گرفته تا عکاسان هلندی، فرانسوی و ایتالیایی.
یکی از این هنرمندان والس است. پروفسور ادوارد والس عکاس و هنرمند ایتالیایی قبل از ورود به خرم‌آباد پنج سال را صرف پژوهش آیین‌های محرمی در ایران کرده است.

عکاس‌های خارجی به خر‌م‌آباد آمدند

او سال گذشته برای نخستین بار به خرم‌آباد سفر کرد و امسال هم با دو عکاس از کشورهای هلند و فرانسه به خرم آباد آمده است.
دکتر شهرام گیل‌آبادی استاد دانشگاه که میزبان آنها در خرم‌آباد بوده است می‌گوید: آقای والس بسیار به مراسم محرم خرم‌آباد علاقمند شده است و آیین چهل منبر را آیینی شگفت‌انگیز می‌داند.

خُرَّم‌آباد (به لریخورمووه) بزرگترین شهر لرنشین، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستاناست. جمعیت خرم‌آباد طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، ۳۷۳٬۴۱۶ نفر بوده‌است. شهر در ارتفاع ۱۱۴۷٬۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران – جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است. آزادراه شماره پنج ایران از این شهر عبور می‌کند.
در محل کنونی خرم‌آباد از دوره ایلامیان شهری با نام خایدالو وجود داشته و شهر شاپورخواست به دستور شاپور دوم بر خرابه‌های آن و در حدود محل کنونی شهر ساخته شده‌است. آثار تاریخی به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده و فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد شهر است. خرم‌آباد همچنین یکی از پایتخت‌هایهزاراسپیان و آل حسنویه بوده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 6957 ساعت خبر : 10:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6957
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

اوفففیششششش هنوز کوووو تا یکی یکی بیان ؟ هرکس که ذات لر ها رو درک کرده نا خودآگاه جذب این قوم میشود.خرم آباد همیشه با روی باز از این عزیزان استقبال می کند. بعضی‌ها همش میخواستند جلوی بیدار شدن ایران و آگاهی آنها را،از واقعیت این شهر بگیرند، اما حالا به این شهر مسافرت می کنند.خرم و آباده …. اسمش خرم آباده*******لرو ……..سرور کل ایرو