مبانی طنز با اسماعیل امینی

مبانی طنز با اسماعیل امینی – به گزارش پایگاه خبری گلونی، دومین مهمان غرفه گلونی در روز نخست بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات دکتر اسماعیل امینی شاعر، استاد دانشگاه و طنز‌پرداز بود.
در این دیدار دکتر امینی از داده نماهای گلونی بازدید کردند و در یک گفت‌وگو درباره طنز شرکت کردند. آقای امینی در این گفت‌وگو درباره شعر دُمبکی، مبانی طنز برای طنزنویس و لزوم داشتم نظام اندیشه‌ای برای طنزنویس نکاتی بیان کردند. مشروح این گفت‌وگو را به‌زودی در همین پایگاه می‌خوانید.

 

 

آشنایی با اسماعیل امینی

اسماعیل امینی طنزپردازی است که به جد طنز می‌نویسد و می‌گوید طنز صرفاً برای سرگرمی نیست. او اصالتاً اهل خلخال است و قلم طنزش هم به اصالتش بازمی‌گردد؛ زیرا مردم خلخال اغلب شوخ‌طبع هستند و حتی بداهه شعر طنز هم می‌گویند. در ساختن چهارشنبه‌های گل‌آقایی با کیومرث صابری همکاری می‌کرد.

وی عضو تحریریه هفته‌نامه، ماهنامه و سالنامهٔ گل‌آقا بوده است. او سرایش شعر را از نوجوانی آغاز کرد و به دو زبان فارسی و ترکی شعر می‌سراید. وی دارای مدرک درجه یک هنری در رشته شعر از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان است. پژوهشِ او در حوزه‌ٔ طنز با سالنامه گل‌آقا آغاز شد و به‌گفته‌ٔ او: «سالنامه گل‌آقا زمینه خوبی بود تا کسانی که کار طنز می‌کنند در آنجا مقالات پژوهشی خود را منتشر کنند.»

پژوهش‌های ارزشمندی در زمینهٔ طنز انجام داده مانند پایان نامه‌اش در دورهٔ کارشناسی ارشد؛ موضوع آن «طنز در مثنوی» است که بعدها آن را به صورت کتابی با نام خندمین تر افسانه (جلوه‌های طنز در مثنوی معنوی) منتشر کرد.

لبخند سعدی دیگر کتابی در این زمینه است. در حوزه‌ٔ طنز منبع کم است و امینی برای چنین پژوهش‌هایی زمان صرف می‌کند و آثاری که در این زمنینه دارد بسیار ارزنده هستند. وی صاحب رتبه‌های نخست در جشنواره‌های مهم ادبی است.

اسماعیل امینی تجربهٔ داوری و کارشناسی در جشنواره‌های ادبی و فرهنگی را دارد: جشنوارۀ شعر فجر، جشنوارۀ تولیدات صداو سیما، کنگرۀ دفاع مقدس، جشنوارۀ بین‌المللی طنز، جشنوارۀ شعر گل سوری در افغانستان، جشنوارۀ سراسری کانون‌های دانشجویی، جشنوارۀ کانون‌های مساجد کشور، جایزه ادبی پروین اعتصامی، جایزۀ کتاب اول، جشنوارۀ شعر رضوی، جایزه کتاب‌سال.
پایان پیام

 

کد خبر : 7679 ساعت خبر : 10:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=7679
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات