بلوط کهنسال زغال شد

درختان چندهزار ساله بلوط در لرستان نیاز به مراقبت بیشتر از طرف ارگان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد دارند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در یک فاجعه زیست محیطی در «اسپی‌کو» و منطقه «رِفتِخو» در شهرستان چگنی یک بلوط به آتش کشیده شد. دوست‌داران محیط زیست در روز گذشته،تنه بلوطی بزرگ و کهنسال را پیدا کردند که عده‌ای افراد سودجو با آتش زدن آن این درخت را برای تهیه زغال از بین برده بودند.

زغال کردن بلوط‌ها فقط بخشی از ویرانی جنگل‌هاست که با خونسردی ما در کنار جاده‌ها و در دل کو‌ه‌ها رخ می‌دهد. این جنگل‌ها امروزه دچار آسیب‌های جدی زیادی از جمله آتش‌سوزی، بیماری، قاچاق چوب، قطع درختان به دلیل پروژه‌های عمرانی، قطع درختان به دلیل تهیه سوخت روستائیان و عشایر شده‌اند. اگرچه اقدام‌های قضایی می‌تواند بخشی از این جنگل‌ها را در کوتاه‌مدت نجات دهد اما بی‌گمان نجات آنها نیازمند تدبیر بلندمدت‌تر مانند فرهنگ‌سازی و آموزش کودکان و جوامع محلی است.

 

بلوط

بلوط نام سرده‌ای از درختان و همچنین میوه آنهاست. درختان بلوط عمری طولانی دارند که گاه به دو هزار سال نیز می‌رسد و گونه‌های بسیاری از آن در ایران بومی رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس است.

چوب بلوط با چگالی در حدود ۰٫۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل داشتن مقادیر تانن بالا در برابر حشرات و حملات قارچ‌ها بسیار مقاوم است. چوب این درخت از مرغوب‌ترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویهٔ این درختان است و بقای این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

تکثیر طبیعی این درخت از طریق کاشته شدن میوه آن صورت می‌گیرد. جوندگان خانواده سنجاب جهت ذخیره‌سازی میوه بلوط برای فصل زمستان آن را در عمق مناسبی دفن می‌کنند. فراموش کردن جای برخی از این میوه‌ها توسط سنجاب‌ها باعث می‌شود که در بهار سال بعد جوانه بزنند.

پایان پیام

عکس و خبر: محسن یاراحمدی

 

کد خبر : 9343 ساعت خبر : 6:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9343
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات