دومین کارگاه آموزشی جشنواره سینما حقیقت

دومین کارگاه آموزشی جشنواره سینما حقیقت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دومین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های آموزشی جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با موضوع «صدا، سکوت، موسیقی»، در روز دوم جشنواره و از ساعت ۱۴ تا ۱۷ روز دوشنبه توسط فرشاد فدائیان، مستندساز باتجربه ایرانی در فرهنگسرای هنر برگزار شد.

دومین کارگاه آموزشی جشنواره سینما حقیقت

این کارگاه با نمایش فیلم «اگر عرت به قهوه‌خانه نیاید»، ساخته خود فدائیان آغاز شد. بعد از نمایش فیلم فدائیان با توضیح اینکه قبلاً در ورکشاپ‌هایی در خانه سینما هم به مبحث موسیقی و صدا در مستند پرداخته، گفته‌هایش را در مورد سه عنصر صدا، سکوت و موسیقی آغاز کرد. او سکوت، صدا و موسیقی را ملزومات بیانی هر فیلم دانست و سپس به بررسی هر یک از این عناصر پرداخت.

فدائیان در ابتدا با اشاره به وجود مفهوم سکوت در وادی طریقت و عرفان، این مفهوم را نوعی عمل و کنش دانست. او سپس به مفهوم معمولی سکوت و استفاده از آن در فیلم پرداخت و از سکوت و صدا به عنوان نشانه‌های بیانی و زبانی برای بیان معنا و مقصود نام برد.

فدائیان سکوت را فضای میان دو صدا دانست و نقش آن در بهتر جلوه کردن صدا را با نمایش چند نمونه فیلم تبیین کرد. مخلص کلام فدائیان در مورد سکوت این بود که سکوت به معنای فقدان صدا نیست، بلکه به معنای آماده شدن برای صدای بعدی است.

فرشاد فدائیان در ادامه صدا را بخشی از ماهیت چیزها و اشیا دانست و درک آن به اندازه درک خود اشیا حائز اهمیت خواند. او صدا را عامل شناسایی بسیاری از چیزها نامید و این مساله را ناشی از فرهنگ صوتی انسان‌ها دانست.

فداییان درباره صدا افزود: «در فیلم فقط همان نیست که متصل به اشیا یا چیزها باشد، صداهای فرعی بسیاری در فیلم وجود دارد که به ظاهر صدای سینک شده یا منطبق بر تصویر نیست، اما نقش مهمی در پیشبرد فیلم دارد، مثل صدای محیط یا صدای گفتار فیلم.»

او کاربرد مهم صدا در فیلم را در یک جمله چنین توصیف کرد: تبدیل صدای طبیعی به موسیقی صدا.

این مستندساز با تجربه در پایان این کارگاه در مورد اهمیت موسیقی در فیلم سخن گفت. او در این باره تاکید کرد که به همراهی فیلم با موسیقی اعتقادی ندارد و به نظرش موسیقی باید فرمانبردار کلیت فیلم باشد. از دیدگاه او موسیقی این قابلیت را دارد که حواس مخاطب را به خودش متمرکز و از مضمون اصلی فیلم پرت کند و به همین دلیل می‌توان آن را هر جا که صلاح دانست، برای معطوف کردن توجه مخاطب به کلیت فیلم قطع کرد.

پرسش و پاسخ بین فدائیان و حاضران در جلسه بخش پایانی این کارگاه بود.

پایان پیام

کد خبر : 10088 ساعت خبر : 10:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=10088
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات