شب موسیقی اقوام در ایوان شمس

شب موسیقی اقوام در ایوان شمس

گروه روناک با کنسرت اقوام ایرانی هنرنمایی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کیوان علی‌محمدی متولد ۱۳۵۳ در شهرستان سنندج موسیقی را از سال ۱۳۷۴ با گروه «ناله دف» به صورت جدی آغاز کرد.

فعالیت این گروه دف‌نوازی و خواندن به زبان محلی بود. علی‌محمدی از روی ذوق و علاقه به موسیقی دیگر نقاط ایران، به دنبال موسیقی‌های دیگر رفت و به و موسیقی لری و مردمان لر را پس از کردی انتخاب کرد.

او می‌گوید: موسیقی کردی و لری را در هم ادغام کردم و پس از متوجه شدن زیبایی این کار، موسیقی آذری را هم در کنار آنها قرار دادم.

در خلال کار متوجه شدم که چقدر این موسیقی‌ها به هم نزدیک هستند و تا چه حد اجرای‌شان برای من راحت و شیرین است.

حس خوبی که در اجرای موسیقی زبان مادری داشتم در دیگر زبان‌ها هم همراهم بود و برای من عشق به موسیقی آذری با کردی یکی بود. در سال ۱۳۸۰ گروه روناک متولد شد و اتحاد موسیقی اقوام را با روناک جوان آغاز کردیم.

برای شناخت بیشتر موسیقی اقوام سه سال به شهرهای مختلف سفر کردم و در مورد نوع گویش، خواندن، لباس و فرهنگ و… تحقیق کردم و با کمک پروردگار موفق شدم خواننده‌های  مطرح از اقوام مختلف را کنار هم جمع کنم.

خواننده‌هایی که مردم سال‌ها با صدای آنها زندگی کرده‌اند و دو‌ست‌شان دارند. پرداختن به موسیقی اصیل ایرانی کار سختی است و تشکیل گروه روناک با هفده نفر از خواننده‌ها و نوازنده‌های اقوام مختلف کار چندان راحتی نبود. هنرمندان روناک زمان اجرا، معرف پوشش و گویش استان‌های خودشان هستند.

شب موسیقی اقوام در ایوان شمس

روناک در زبان کردی معنی روشنایی می‌دهد. هدف از انتخاب این اسم گرد هم جمع کردن و وحدت میان اقوام ایران است. یکی از آرزوهایم همین وحدت بود که این مهم با موسیقی راحت‌تر انجام شد و به نتیجه رسیدیم. علی‌محمدی می‌گوید: باید دست به دست هم بدهیم و نگذاریم ساز و نای موسیقی اقوام به سکوت برود.

کیوان علی‌محمدی موسیقی را سینه به سینه از اجدادش به ارث برده است. پدربزرگ او دف‌نواز بوده و این ارث را برای نوادگان خود بر جای گذاشته است.

هانیه دختر ایشان از نوازندگان خوش‌آتیه کشور است که در حال حاضر هم در کشورهای مختلف اجراهای فوق‌العاده‌ای داشته است. کاویان پسر علی‌محمدی کمانچه‌نواز روناک است و مطمئنا میراث‌دار خوبی برای ذوق هنری خانواده علی‌محمدی است.

علی‌محدی درمورد کنسرتی که هفته آینده در تهران و تالار ایوان شمس برگزار می‌شود درخواستی از مردم و اقوام مختلف دارد، او می‌گوید: خواهشم این است که به موسیقی اصیل بهای بیشتری بدهند، خصوصا اینکه نسل جوان اغلب کمی نسبت به موسیقی و سازهای اصیل ایرانی که میراث گران‌بهای اجدادمان هست غریبه و بی‌اعتنا شده‌‌اند.

خانم زهرا همتی مدیر مؤسسه فروغ فلق برگزارکننده کنسرت و حامی ویژه گروه روناک است و احسان میرضیایی هماهنگ کننده برنامه‌های گروه و موسسه  فروغ فلق نیز است.

اجرای کنسرت در دو سانس و در تالار ایوان شمس درتاریخ ۲۶ آذر با این هنرمندان برگزار می‌شود:
کردی:   کیوان علیمحمدی (سرپرست و تنظیم کننده گروه)
لری:  علی‌رضا نادری
جنوبی:  محمود جهان
شمالى:  سجاد حسن‌پور
آذربایجانی:  عاشق ایاز
شیرازی:   علی شیرازی
خراسانی:   پورعطایی

پایان پیام

خبر و گفت‌وگو: ایمان مظفری

کد خبر : 10005 ساعت خبر : 3:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=10005
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات