شهرزاد صدای بی‌بی‌سی را درآورد

شهرزاد صدای بی‌بی‌سی را درآورد

سایت بی‌بی‌سی فارسی در یک گزارش سعی کرده است داستان سریال شهرزاد را به فضای سال‌های اخیر ایران نسبت دهد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این سایت در گزارش خود سعی کرده است در گفت‌وگو با کارشناسان، المان‌های تاریخی سریال شهرزاد را کم‌رنگ جلوه داده و آنها را به حوادث‌ سال ۸۸ نسبت دهد. این سایت می‌نویسد: «این قصه در بستری تاریخی اتفاق می‌افتد، اما از شکل روایت پیداست که ادعا ندارد که می‌خواهد قصه تاریخ باشد. شهرزاد قصه‌ای عشقی است که حالا -لابد به صورت اتفاقی- همزمان شده با یکی از مهم‌ترین برهه‌های تاریخی در ایران.»

شهرزاد صدای بی‌بی‌سی را درآورد

بی‌بی‌سی حتا کلماتی را در ترانه‌ای که محسن چاووشی خوانده است پیدا می‌کند و آن را مربوط به حوادث اخیر می‌داند. در ادامه هم از اقبال مردمی به آن می‌گوید و بعد از آن به سریال «معمای شاه» می‌تازد و می‌نویسد: «در «معمای شاه» که تولیدش ۴ سال طول کشیده، از همان صحنه آغاز همه چیز که به نوعی به سلطنت پهلوی مربوط می‌شود «سیاهِ سیاه» است. در همه صحنه‌ها همه دربار پهلوی آدم‌های سراسر پستی نشان داده می‌شوند که یا در حال توطئه‌اند یا فحاشی.» در ادامه این سایت می‌کوشد در مصاحبه با عسل باقری دکترای نشانه‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه برخی از برداشت‌های خود را از زبان این کارشناس تایید کند که در نهایت موفق نمی‌شود.

سپیدسپید

به نظر می‌رسد بی‌بی‌سی از این که سریال شهرزاد فضای خفقان بعد از کودتای ۲۸ مرداد را به خوبی نشان می‌دهد ناراضی است و قصد دارد آن را به‌زور نشانه‌شناسی به فضای سال‌های اخیر ربط بدهد. شاید شهرزاد آن چه که قبلا «من‌وتو» و بی‌بی‌سی در تطهیر رضاشاه و پهلوی پخش کرده‌اند رشته است. این رسانه‌‌ها در سال‌های اخیر کوشیدند که چهره‌ای «سپیدسپید» از رضاشاه و محمدرضاشاه ارائه دهند. در حالی که شهرزاد عمق خفقان را در آن سال‌ها نشان می‌دهد.

بدیهی و مسلم است که شهرزاد سریالی عاشقانه‌ است با بستری تاریخی که راوی خفقان بعد از کودتای ۲۸ مرداد است. شاید اگر شهرزاد پرفروش نمی‌شد بی‌بی‌سی هم دلیلی برای وصل کردن آن به حوادث سال ۸۸ نمی‌دید. حالا باید از صداوسیما پرسید که چرا شهرزاد را از خود دریغ کرده است. چیزی که این طور برخی را وادار به واکنش ‌می‌کند حتما کار خوبی است. از یاد نبریم که در روایت‌هایی که تا به حال بی‌بی‌سی و من‌وتو درباره پهلوی پخش کرده‌اند هیچ اشاره‌ای به دوره‌های خفقان نشده است و هر چه بوده است سخن از معمار ایران نوین و ایران متجدد بوده است. من‌وتو به‌ویژه همیشه تاریخ پهلوی را از از زاویه پخش کردن شو رنگارنگ و ورق زدن روزنامه‌ها و مجله‌های قدیمی روایت کرده است. انگار نه انگار آن تاریخ تلاطم‌هایی هم داشته است و ظلم‌هایی در آن به مملکت و مردم شده است. آن چه در شهرزاد روایت می‌‌شود همان است که می‌بینیم. نه کمتر نه بیشتر. همان که خود شهرزاد می‌گوید: «چه طور می‌شه صبح عکس مصدق دست مردم باشه ظهر عکس شاه.»

پایان پیام

کد خبر : 9489 ساعت خبر : 2:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9489
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات