همه چیز درباره چشمه بل

پایگاه خبری گلونی اقدام به طراحی و انتشار داده‌نمایی درباره چشمه بل کرده است.

دیگر داده‌نماهای گلونی را اینجا ببینید

 

چشمه بل چشمه‌ای طبیعی است که سرچشمهٔ آن در استان کرمانشاه، در کوه‌های شاهو و بیشتر حوضهٔ آبریز آن در استان کردستان واقع شده‌است. چشمه بل (هانه چه‌مه‌و بڵی) یکی از پرآبترین چشمه‌های هورامان و غرب ایران به‌شمار می‌آید. این چشمه احتمالاً نام خود را از خدای آب بابلیان باستان که بل نام داشت گرفته‌است.
این چشمه در داخل استان کردستان و در دو کیلومتری روستای هجیج و در فاصله کمی از رودخانه سیروان واقع شده و آب آن پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری داده و به رودخانه می‌ریزد. رودی که از چشمه بل سرچشمه می‌گیرد با ۱۵ متر طول، به عنوان کوتاه‌ترین رودخانه دنیا شناخته شده‌است.
این چشمهٔ پرآب که دبی آن در حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه بوده و می‌تواند آب آشامیدنی نزدیک به دو میلیون نفر را تأمین کند در فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده‌است. این چشمه برای مردم منطقه اورامان از اهمیت فرهنگی و تاریخی چشمگیری برخوردار است؛ شاعران هورامی زبان در اشعار خود به چشمه بل اشاره کرده‌اند، از این میان می‌توان به مولوی تاوگوزی اشاره کرد که می‌گوید:.
وه‌شی من یادی ئازیزی دڵه‌ن
دڵپاکیی وێنهٔ سه‌رچه‌مهٔ بڵه‌ن
ترجمه شعر: دلخوشی من یاد عزیزان دل است؛ که دلپاکی ایشان به سان سرچشمهٔ چشمهٔ بل است.
چشمه بل ۶۴اُمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۳ مرداد ۱۳۸۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این چشمه جزو میراث و سرمایه های طبیعی استان کردستان می باشد.
این چشمه طبیعی در مجاورت سد داریان قرار داشته و با آبگیری سد داریان در دریاچهٔ سد غرق خواهد شد و تولید طبیعی سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب آشامیدنی درجه یک از دست خواهد رفت.

 

پایان پیام

 

کد خبر : 9028 ساعت خبر : 0:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9028
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات