کاشت بلوط در رومشکو

«کارگاه آموزشی کاشت بلوط» با حضور پدر بلوط ایران در رومِشکو برگذار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، امروز نهالستان انجمن حامیان طبیعت رومِشکو با حضور مظفر افشار پدر بلوط ایران و جمعی از مسؤولان و فعالان محیط زیست این شهر افتتاح شد. همچنین کارگاه آموزشی کاشت بلوط هم در محل نهالستان انجمن حامیان طبیعت رومِشکو برگذار شد. آقایان علیخانی٬ سبزواری ٬ رومانی فرماندار محترم و بخشدار مرکزی ،مدیر جهاد کشاورزی رومِشکو، کارکنان منابع طبیعی، تشکلهای مردمی حامیان طبیعت، انجمن مثلث زندگی، انجمن زیست محیطی آوای اردیبهشت و خواهران مکرمه طرفدار منابع طبیعی در این مراسم حضور داشتند.
آقای مظفر افشار در این کارگاه آموزشی روشهای کاشت بذر بلوط را به حاضران آموزش داد. نکته‌ای که در این کارگاه روند آموزش شرکت کنندگان را سرعت بخشیده بود، اطلاع رسانی پایگاه خبری گلونی بوسیله داده‌نمای تهیه شده بوسیله پایگاه خبری گلونی به نام “بلوط بکاریم” بود که از چند روز پیش شرکت کنندگان در این کارگاه را به صورت تصویری با کاشت بلوط آشنا کرده بود.

بلوط
بلوط نام سرده‌ای از درختان و همچنین میوه آنهاست. درختان بلوط عمری طولانی دارند که گاه به دو هزار سال نیز می‌رسد و گونه‌های بسیاری از آن در ایران بومی رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس است.
چوب بلوط با چگالی در حدود ۰٫۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل داشتن مقادیر تانن بالا در برابر حشرات و حملات قارچ‌ها بسیار مقاوم است. چوب این درخت از مرغوب‌ترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویهٔ این درختان است و بقای این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.
تکثیر طبیعی این درخت از طریق کاشته شدن میوه آن صورت می‌گیرد. جوندگان خانواده سنجاب جهت ذخیره‌سازی میوه بلوط برای فصل زمستان آن را در عمق مناسبی دفن می‌کنند. فراموش کردن جای برخی از این میوه‌ها توسط سنجاب‌ها باعث می‌شود که در بهار سال بعد جوانه بزنند. این جوندگان موجب زایش مداوم جنگل‌های بلوط هستند.

   پایان پیام

کد خبر : 9953 ساعت خبر : 6:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9953
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات