راه‌اندازی آشیانه پرندگان کیو

به گزارش پایگاه خبری گلونی آشیانه پرندگان خرم‌آباد در دریاچه کیو روز ۴ دیماه راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گلونی این آشیانه حاصل تلاش ده شبانه‌روز عده‌ای از دوستداران طبیعت و فعالان زیست محیطی است. لازم به توضیح است ۹۰% مصالح لازم برای این آشیانه را شهرداری آماده کرده است. مشتاقان طبیعت برای این آشیانه ۱۰ غاز چینی، ۱۱ اردک روسی و ۲ قوی گنگ خریداری کرده‌اند. علاوه بر اینها مردم در روز ۴ دیماه که مراسم راه‌اندازی برگزار شده است ۲۶ غاز و ۳۰ اردک به این آشیانه هدیه کرده‌اند.

تصاویر این آشیانه را ببینید. عکس‌ها از ولی‌الله میراسماعیلی است.

توضیحی مختصر در مورد قوی گنگ

قوی گُنگ یک گونه از قو، عضوی از اردکها، غازها و اردکیان و بومی اروپا ، آسیا و شمال دور آفریقا است. همچنین با انتقال انسان‌ها در آمریکای شمالی، استرالزی و جنوب آفریقا نیز یافت می‌شود. اطلاق نام «گنگ» به آن به خاطر کم‌صدا بودن در مقایسه با دیگر گونه‌های قو است طول آن ۱۲۵ تا ۱۷۰ سانتی‌متر است. همچنین نوک آن حاشیه‌ای مشکی رنگ دارد.
قوی گنگ پرنده ملی غیررسمی کشور دانمارک است و در سال ۱۹۲۶ در این کشور جانوری حفاظت‌شده نامیده شد.
طول بدن قوهای گنگ بالغ میان ۱۴۰ تا ۱۶۰ سانتی‌متر است. البته در موارد انگشت‌شمار این طول میان ۱۲۵ تا ۱۷۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد. این پرندگان می‌توانند بال‌های خود را به اندازه ۲ تا ۲٫۴ متر باز کنند. نرها بزرگتر از ماده‌ها هستند و زائده روی بینی‌شان نیز بزرگتر است. در کل قوهای گنگ دومین پرندگان آبزی از لحاظ بزرگی جثه (پس از قوی ترومپت‌زن) هستند، اگرچه قوهای گنگ نر می‌توانند وزنی برابر یا گاه بیشتر از وزن ترومپت‌زن‌ها داشته باشند.

قوی گنگ از جمله سنگین‌وزن‌ترین پرندگان در جهان است. نرها می‌توانند وزنی میان ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم داشته باشند و ماده‌های اندک کوچکتر وزنی برابر ۸٫۵–۹ کیلوگرم دارند.
منقار پرندهٔ نر اندکی بزرگ‌تر از منقار پرندهٔ ماده‌است و هر دو زایده‌ای سیاه‌رنگ و گوشتی در جلوی چشم‌ها و بالای نوک دارند. جوجه‌ها به رنگ قهوه‌ای نقره‌ای هستند با زیربدن سفید و نوک سیاه. قوهای جوان دارای رنگ خاکستری-قهوه‌ای محو هستند که در پایان سال یکم زندگی به سفیدی خواهد گرایید. نوک آن‌ها با گذشت زمان صورتی‌تر می‌شود تا آنکه به سیاهی گراید.

پایان پیام

کد خبر : 10827 ساعت خبر : 9:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=10827
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات