طنزنویس ابتدا باید درست نوشتن را بیاموزد

طنزنویس ابتدا باید درست نوشتن را بیاموزد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تازه‌ترین نشست از سلسله نشست‌های کارگاهی «مکتب‌خانه طنز»، عصر دوشنبه چهاردهم دی در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

این نشست‌ها که رضا ساکی، نویسنده و طنزپرداز، اداره آن را بر عهده دارد، با هدف آموزش طنزنویسی به مشتاقان این عرصه برگزار می‌شود و طی مدت برگزاری، نویسندگانی را به جامعه طنزنویسی کشور معرفی کرده است.

در تازه‌ترین کارگاه «مکتب خانه طنز»، به موضوع گزارش‌نویسی پرداخته شد. رضا ساکی درباره لزوم توجه به این موضوع گفت: در گزارشگری لازم است به شرح صحنه پرداخته شود، در انتخاب کلمات دقت صورت گیرد، واقعه توصیف شود و بسیاری از نکات ادبی و تخیل نویسنده در آن دخیل است که می‌تواند یک فرد را به نویسنده خوبی تبدیل کند.

وی با اشاره به ارتباط بین گزارش‌نویسی و طنزنویسی افزود: در گزارش‌نویسی، از تمام شیوه‌های نویسندگی استفاده می‌شود و برای طنزنویس نیز لازم است ابتدا درست نوشتن متن را بیاموزد و سپس به افزودن چاشنی طنز، چه در کلام و چه در محتوا، اقدام کند.

طنزنویس ابتدا باید درست نوشتن را بیاموزد

این طنزپرداز همچنین ادامه داد: در گزارش‌نویسی، هرچه از لحن معیار دورتر شده و نویسنده لحن، کلمات و بیان خودش را پیدا کند، موفق‌تر خواهد بود ضمن این که باید تلاش کند لحن نوشته‌اش صمیمی و صادقانه باشد نه اینکه از کلمات کلیشه‌ای و تکراری استفاده کند. همه این‌ها به طنزنویس کمک می‌کند زودتر سبک و شیوه خودش را پیدا کند و بتواند روایت جذاب‌تری از موضوعات مختلف داشته باشد.

در ادامه این نشست، گزارش‌هایی که طنزنویسان حاضر در این کارگاه‌ها نوشته بودند، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. یکی از این گزارش‌ها، درباره آلودگی هوا به عنوان موضوع اجتماعی روز بود. سپس درباره نوع نگاه نویسنده گزارش، اطلاعاتی که یک گزارش‌نویس لازم است کسب کند، شیوه ارائه اطلاعات در گزارش و … به هنرجویان آموزش داده شد.

پایان پیام‌‌

کد خبر : 11504 ساعت خبر : 11:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=11504
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات