نقد ارزشهای متنی و فرامتنی «روزنامهنگار»
عبدالجبار کاکایی ترانهسرای مطرح کشور و حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد در ششمین جلسه نقد کتاب ترانه در فرهنگسرای نیاوران به بررسی کتاب “روزنامهنگار” نوشته مهدی ایوبی پرداختند.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این نشست که با حضور عبدالجبار کاکایی، حمیدرضا شکارسری، سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران و علاقمندان به حوزه ادبیات برگزار شد، کتاب روزنامهنگار آخرین اثر مهدی ایوبی با حضور نویسنده این اثر از جهت ارزشهای متنی و فرامتنی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
شکارسری درنقد این اثر بیان داشت: هرسطر هنری دونوع ارزش دارد. یکی ارزش متنی و دیگری ارزش فرامتنی که هر کدام از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ملودی چیست
این کارشناس ادبی درادامه افزود: “ارزش متنی به مشخصات تاریخ و مقطع زمان سرایش شعر برمیگردد و ارزش فرامتنی اثر به مقتضیات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وچیزهای دیگر که این طبیعی است زیرا بدون این ارزشهای فرامتنی، قضاوت صحیح نخواهد بود. بطور مثال اگر شعرنیما را بخوانیم بدون اینکه بدانیم درچه روزگاری به لحاظ اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی سروده شده یا چه آرمانی داشته درحقیقت تاریخی ادب فارسی، در انتقال شعر سنتی به شعر نو بدون بررسی این مسائل، یک قضاوت درست نخواهیم داشت .
وی گفت: در بهترین وضعیت به تعبیر من ترانه یا آنچه که تحت عنوان ترانه امروز منتشر میشود در مقایسه با هر اثر هنری دیگر دارای ارزش متنی و فرامتنی است، ارزش فرامتنی به آنچه که ازمتن جداست برمیگردد.
شکارسری درادامه افزود: مهمترین مسئله این است که این ترانه درچه مجموعهای مورد استفاده قرار میگیرد، ملودی آن چیست و تنظیم این ترانه چگونه انجام شده است و خواننده آن کیست. چگونه و کجا و درچه موقعیتی اجرا خواهد شد، مثلا فرض بفرمایید “همه چی آرومه” در چه زمانی اجرا می شود، آن فرامتن چقدر کمکش میکند و اینکه آن مجموعه پکیج موفقی باشد .بنابراین بخشی ازترانه مربوط به خود ترانه نیست بلکه ارزشهای فرامتنی دارد که باعث میشود آن ترانه موفق خوانده شود.
در اشعار صراحت زیادی دیده میشود.
عبدالجبار کاکایی ترانهسرای مطرح کشور نیز در ادامه این نشست ضمن بیان اینکه اسم روزنامهنگار برای این کتاب اسم خوبی بوده است گفت: مهدی ایوبی دراشعار این کتاب توانسته ساده حرف بزند و به لایههای درونی خیلی زود برسد. همچنین دراین اشعار صراحت زیادی دیده میشود.
وی درادامه افزود:بعضی از این اشعار در سطحی است که عامه جامعه از آن میتوانند استفاده کنند که البته این مسئله مانند تیغ دو دم است که گاهی کار را به مرز ابتذال نزدیک میکند.
کاکائی درادامه بیان داشت: در مجموعه آثار این کتاب، با فقر عنصر خیال روبرو هستیم و در شعرهای عاشقانه آن با تخیل خودکار روبرو میشویم .
این ترانهسرا درادامه افزود:درتاریخ ادبیات ایران مضامین و تعبیرها قابل جستجو است. دراین اثر گاهی اوقات شاعر تصمیم میگیرد به بیان روزمره خیلی نزدیک شود که این موضوع البته خیلی ضعیف دیده شده است.
قابل ذکر است، جلسات نقد کتاب ترانه اولین چهارشنبه هرماه ساعت ١٧ در سالن کتابخانه فرهنگسرای نیاوران باحضور کارشناسان و منتقدان ترانه و علاقمندان به حوزه ادبیات، برگزار شود.
پایان پیام
کد خبر : 11873 ساعت خبر : 2:31 ب.ظ