واگذاری معادن امیر منصور آریا در لرستان

استاندار لرستان گفت: قاچاق مقادیر قیر طبیعی استان علاوه بر خروج منابع معدنی، موجب اشتغال در سایر استان‌ها شده است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، هوشنگ بازوند روز شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: معادن قیری در استان وجود دارد که تاکنون ظرفیت‌سنجی دقیقی از آن صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: مردم منطقه این قیر را به صورت سنتی برداشت و به صورت عمده به یکی از شهرهای هم‌جوار استان به فروش می‌رسانند که این مهم منجر شده اشتغال‌زایی این ظرفیت نیز از استان خارج شود.

وی با تاکید بر صدور مجوزهای لازم در خصوص مطالعه، اکتشاف و استخراج منابع قیر طبیعی استان اضافه کرد: برخی بومیان روستای ‘ مرگ سر’ روزانه ۱۵ تا ۴۰ کیسه قیر طبیعی به قیمت پایین ۲۰ هزار ریال را برای مصارف مختلف به مشتریان خارج استان می‌فروشند.

استاندار لرستان گفت: باید در یک اقدام اولیه، واحدی به منظور جمع‌آوری این قیرهای قاچاق تشکیل شده و به مرور نظام‌مند شود تا با انجام اقدامات نهایی و اساسی تصمیم جدی در این خصوص اخذ شود.
بازوند افزود: باید با توجه به ظرفیت معادن مختلف از جمله قیر طبیعی استان، هلدینگ‌های معتبر اقتصادی برای حضور در استان دعوت شوند.

طرح جامع معادن قیر لرستان تاپایان امسال تهیه شود/ تعیین تکلیف معادن گروه آریا

استاندار لرستان همچنین اضافه کرد: طرح جامع معادن قیر استان تا پایان امسال با همکاری زمین‌شناسی و منابع طبیعی تهیه شود.
بازوند افزود: ظرفیت‌های تقریبی استان به تفکیک شهرستانی، میزان برداشت‌های غیر مجاز، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای معادن قیر و اشتغال‌زایی نسبی این ظرفیت‌ها باید در این طرح تعیین شود.

وی با بیان اینکه طرح مذکور تا ۲۰ اسفندماه به کارگروه ستاد تسهیل ارائه شود اظهار داشت: همچنین سهم بانک‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های معادن قیر نیز مشخص باشد.
وی همچنین یادآور شد: معادن متعلق به گروه امیر منصور آریا قرار بود در استان تعیین تکلیف شود که تاکنون محقق نشده، بنابراین باید تا هفته آینده این مهم به منظور برگزاری مزایده و واگذاری این معدن‌ها محقق شود.

اجرای یک نسخه واحد برای اشتغال لرستان و استان‌های پیشرفته عادلانه نیست

استاندار لرستان همچنین گفت: با توجه به نرخ بیکاری فعلی، تدوین و اجرای یک سیاست واحد برای اشتغال لرستان و سایر استان‌های پیشرفته عادلانه نیست.
بازوند افزود: در مورد مسائل تامین اجتماعی باید از استان‌های برخوردار به لرستان کمک شود چراکه نباید مشکلات اجتماعی و هزینه‌های تامین اجتماعی را به یک نسبت در نظر گرفت.
وی ادامه داد: برخی بانک‌ها دارای هلدینگ‌های بزرگ و معتبری هستند که متاسفانه شعب استانی تاکنون برای حضور و فعالیت این مجموعه‌های بزرگ اقتصادی در لرستان اقدام نکرده‌اند.
وی همچنین با تاکید بر تعیین تکلیف سیمان خرم‌آباد پس از ۱۵ سال گفت: طرح‌های نیمه‌تمام باید تعیین تکلیف شود تا سرمایه‌های استان بیش از این بلا استفاده نباشد.

۸۰ تا۹۵ درصد مصالح لرستان رودخانه‌ای است

استاندار لرستان همچنین اضافه کرد: در حال حاضر ۸۰ تا ۹۵ درصد مصالح ساختمانی استان رودخانه‌ای است.
بازوند با اشاره به مرغوبیت مصالح کوهی نسبت به رودخانه‌ای افزود: هم اکنون نیمی از مصالح استان مرکزی از مصالح رودخانه‌ای دورود تامین می‌شود.
وی با تاکید بر رعایت برداشت‌های مجاز از بستر رودخانه‌ها اظهار داشت: برداشت‌های بی‌رویه موجب خسارات سنگین از جمله تغییر رژیم رودخانه می‌شود.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در مصالح کوهی میلیاردها ریال گران‌تر از رودخانه‌ای است و به همین دلیل بسیاری از افراد برداشت مصالح کوهی را به صرفه نمی‌دانند.
وی ابراز امیدواری کرد طی مدت زمان پنج سال نسبت برداشت مصالح رودخانه و کوهی در استان به ۵۰ درصد برسد.
تهیه طرح جامع معادن قیر تا ۲۰ اسفند امسال، بررسی وضعیت سوخت‌رسانی ‌۲۲ واحد قیر و ایزوگام، تا هفته آینده و تعیین تکلیف هتل شاپورخواست خرم آباد از مصوبات این جلسه بود.
به گفته استاندار تامین اجتماعی این هتل را قیمت‌گذاری و به بانک ملت ابلاغ کرده و بانک نیز باید واگذاری یا احیا آن اقدام کند.

پایان پیام

کد خبر : 12108 ساعت خبر : 7:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12108
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات