ایزدپناه با چه چیزهایی مخالف بود؟

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: درگذشت استاد فقید حمید ایزدپناه را به فرهنگ‌وهنر ایران و اهالی فرهنگ‌وهنر تسلیت می‌گویم. ایزدپناه البته همیشه با ما هست چون نوشته‌هایش با ماست. در ساعات گذشته که خبر درگذشت ایشان منتشر شده است فضای مجازی که خبرنگاران و شهروندخبرنگاران لرتبار در آن حضور دارند به شدت تحت تاثیر درگذشت ایشان است. خیلی‌ها عکس‌ گروه‌ها و حتی عکس‌ پروفایل‌شان را به عکس ایزدپناه تغییر داده‌اند و همین طور عکس و شعر و شعرخوانی و زندگی‌نامه و عناوین کتاب‌‌های ایزدپناه است که دست به دست می‌شود. خیلی هم خوب. مردم و اهل فرهنگ همه ایزدپناه را دوست دارند، باید هم دوست داشته باشند، ایزدپناه کارهایی برای فرهنگ لری و لرستان کرده است که بسیاری برای نخستین‌بار بوده‌اند و اگر نبود او، بسیاری از چیزها را نداشتیم. قلعه فلک‌الافلاک، رضا سقایی، غارهای منقوش، مفرغ‌های لرستان، موسیقی لری، فرهنگ زبان لری و لکی و… را از ایزدپناه داریم. مویه بر مرگ ایزدپناه طبیعی است و کپی کردن چیزهایی در رابطه او پسندیده است. اما آیا واقعا همه ما کتاب‌های ایزدپناه را خوانده‌ایم و می‌دانیم او با برای چه جنگید و با چیزهایی مخالف بود؟

دیدم یکی از صفحه‌هایی که در تبلیغ تبار لری افراط می‌کند، عکس ایشان را به‌اشتراک گذاشته بود. تابناک لرستان هم در خبرش ذکر کرده بود حمید ایزدپناه از طایفه ساکی و دیدم یک سایت فاشیست کُرد درگذشت او را به ملت کرد تسلیت گفته بود. یادمان باشد ایزدپناه مخالف سرسخت فاشیست‌ها بود و وقتی عبارت جعلی لکستان را می‌شنید می‌خندید و می‌‌گفت اینها از بی‌سوادی است.

از ایشان شنیدم که یک بار یکی از همین تلویزیون‌هایی که تلقی‌شان از ملت کرد تلقی فاشیستی است ایشان را دعوت کرده بودند و خیلی کوتاه اشاره‌هایی غیرعلمی به تبار لری و کردی کرده بودند و استاد جوابی درخور به آنها داده بود. ایزدپناه بر سر این چیزها با کسی شوخی نداشت و آنچه بیش از همه آزارش می‌داد طایفه‌گری و عقاید غلط و افراطی‌گری بود. مثلا همین طایفه ساکی. بله ایزدپناه ساکی بود اما این چه ربطی به پایه علمی او دارد. آدم وقتی ایزدپناه می‌شود فراتر از قوم و طایفه می‌شود. چرا هنوز این قدر کوته‌بین و کم‌خردیم؟ چرا هنوز در بند ساکی و بیرانوندیم؟ کدام از ما همه آثار و مقاله‌های ایزدپناه را خوانده‌ایم؟ کدام از ما کتاب سه‌جلدی «آثار باستانی و تاریخی لرستان» را داریم یا خوانده‌ایم؟ ایزدپناه تا ابد در کتاب‌هایش زنده است. کتاب‌‌هایش را بخوانیم.

پایان پیام

کد خبر : 13570 ساعت خبر : 11:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13570
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

من نمیدونم چرا همه تبدیل به نگران ها شدند!!!دوست عزیز وقتی شما خودتون رو صاحب نظر میدونید پس باید قبل از صحبت کردن کاملا روی کلماتی که به کار میبرید فکر کنید،با عرض پورش فکر میکنم تنها تعداد کمی به اندازه انگشتان یک دست منظور از اینکه اشاره شده از طایفه ساکی هستن رو متوجه نشدن یا قصد شلوغ کاری دارند،در حال حاضر روی سخنم با اون محدود کسانیست که میخواهند با مخالفت ها نامشان روی زبان ها بیفتد و به اصطلاح از آب گل آلود ماهی بگیرن،اینکه اعلام شد از طایفه ساکی دلیل داشت دلیلش هم این بود که پدر مرحوم ایزدپناه یعنی مرحوم میرزاقاسم برادر مرحوم حاج علی اصغر و مرحوم حاج علی اکبر میباشد،و دلیل تفاوت نام خانوادگی تغییر نام میباشد،حالا چرا این موضوع ساده را انقدر بزرگ میکنید و یا با حرکت زشت و چیپ اون خبر کرد مقایسه میکنید جای تأمل دارد،
به هیچ عنوان نام بردن از پیشینه در این مورد منظور برتری طایفه ای بر دیگر طوایف نیست،و به قول بعضی ها طایفه بازی…تنها بهدین منظور بیان شد که کسانی که استاد را از قبل نمیشناختند اینگونه کمک به معرفی شود.

حمید ایزدپناه به هیچ دسته ، گروه ، طائفه ، قوم و شاید ملیتی به تنهای متعلق نیست او متعلق به کل میراث فرهنگی و تمدنی بشری است.
او نویسنده ای صاحب قلم ، شاعری صاحب سخن و اندیشمندی باورمند بود که ایام و سالیان زندگانی خویش را صرف مطالعه تحقیق و پژوهش در زمینه تاریخ ، باستانشناسی ،زبانشناسی و شعر و موسیقی و ادبیات فولکور مردم زاگرس نشین نمود.
اگر در یک جمله بخواهیم او را وصف کنیم باید گفت انسانی عاشق پیشه بود که باورهای سخت انسانی داشت برایش مردم مردم بودند و برای مردم و با مردم بود و همین نکته ای است که هیچگاه نباید مغفول بماند او و کارهایش جملگی به گفته خودش که در اشعارش نیز کاملا مشهود است عشقی وصف ناپذیر پرشور و فزاینده بود که در راه حفظ و احیای تاریخ ،فرهنگ و موسیقی و خصوصا زبان و شعر و ضرب المثل و کلا ادبیات فولکور همین مردم تجلی میافت ،عشقی که تا پایان زندگی با او ماند و با آن از این دنیا چشم فرو بست.
یادش گرامی و روحش شاد

باز از شما عذر می خواهم ..اگربه جز این جمله ساکی بودن که شما را عصبانی کرده است ..بقیه متن را بخوانید می بینید که توصیف تابناک از شخصیت وآثارایزدپناه در قالب ایرانشناسی است که با ذهنیت شوونیسم های قبیلگی ولکستانی وکردپرستی ومحلی گرایان درتضاد است ودر چشم اندازی کلی در بستر ایرانشناسی به ایزد پناه نگریسته است … .جای خوش وقتی است که تابناک مرکزی نیز این خبر را کار کرده است ودر سطح کشور هم انعکاس خوبی داشته است ….موفق باشید…با کمال عذرخواهی از شماوبچه های دوست داشتنی گلونی ..

سلام جناب ساکی …..فکرکنم خیلی تند واشتباه داریدبا تابناک لرستان برخورد میکنید.اینکه بدون دلیل خبرنگارتابناک لرستان را متهم به بی خردی وکوته بینی میکنیدبی انصافی است وتوهین آمیزاست چون از نزدیک نمی شناسید… ..خبردرگذشت ..استاد ایزد پناه نابهنگام بودودست به دست داشت درفضای مجازی میگشت ..والا ماهم از ساکی بودن یا بیرانوندبودن ایشان خبرنداشتیم وبرایمان هم مهم نیست که ازاین مرحوم کدام تباراست ..چون خودم هم اصلاطایفه گرا نیستم وبسیارعمیق با مدرنیته وشهروندبودن آشنا هستم وحسرتش را درلرستان عقب مانده از قافله تمدن مدرن وجامانده دموکراسی می خورم ..درنتیجه این جمله که وی وابسته به ساکی های لرستان است نقل قول ازبازتاب خبربودوبیشتر یک اشتباه ژورنالیستی بودوگرنه اگر بقیه متن تابناک رابخوانید می بینید که بهترین توصیفات را از شخصیت واندیشه ایزدپناه انعکاس داده است که نشان میدهد نویسنده با آثار ایزدپناه کاملا آشناست وکتاب سه جلدی اش را هم خوانده است ودرخانه دارد ازهمان نوجوانی البته …این راهم اضافه کنم همچنان که باید از طایفه گرایی دوری کنیم ..از اسطوره سازی هم فاصله بگیریم زیرا آثار ایزدپناه سرشار از انتقاد هم است ودرخیلی ازجاها بسیارموردانتقاد است که در این روزها واین فضای پر احساس از مرگ اوهم فعلا جای بحث ازآن نیست تا بعدا…باز از شما عذرمی خواهم …