درختان سمی در خرم‌آباد

پایگاه خبری گلونی، ایمان شرفی‌زاد: همه‌ساله با فرا رسیدن اسفندماه و فصل درخت‌کاری شهرداری‌ها همچون سایر اقشار جامعه و ادارات مرتبط اقدام به کشت درخت در بلوارها، بوستان‌ها و پارک‌های سطح شهر می‌کنند اما متاسفانه در سال‌های گذشته بدون توجه به شرایط اکولوژیکی خرم‌آباد اقدام به کاشت انواع درختان غیربومی همچون سوزنی‌برگان مختلف، اکالیپتوس، اقاقیا، عرعر و…کرده‌اند. این درختان غیر‌بومی علاوه بر مقبولیت اجتماعی دارای مشکلات فراوانی برای محیط زیست شهر همچون برهم خوردن تعادل آب زیرزمینی، خاک و به طور کلی تنوع زیستی منطقه هستند.

اما متاسفانه در چند سال اخیر مساله دیگری که باعث نگرانی شده است کشت بدون ضابطه گونه غیربومی دیگری بنام زیتون تلخ (سنجد تلخ) هستیم. این‌ گونه با نام علمی Melia azedrach از خانواده Meliacea (سنجد تلخ) بومی جنوب شرقی آسیا و استرالیا است.

مشخصات درخت

این درخت پهن‌برگ و خزان‌کننده با ارتفاع بین ۷ تا ۱۲ متر دارای برگ‌های مرکب به رنگ سبز تیره و گل‌های بنفش معطر است که در اردیبهشت ظاهر می‌شوند، میوه آن که در تابستان ظاهر می‌شود کوچک و تخم‌مرغی‌شکل و به رنگ سفید مایل به زرد شبیه میوه‌ِی کُنار است و هسته سخت و سوراخ‌داری دارد و تا مدت طولانی حتی تا زمستان بر روی درخت می‌ماند. برگ‌های این درخت سمی می‌باشند و خاصیت دورکنندگی حشرات دارد. این گیاه که دارای خواص درمانی می‌باشد به شدت سمی است و خوردن چند عدد از میوه آن برای از پای درآوردن یک انسان کافی است.

علائم اولیه مسمومیت شامل استفراغ، اسهال و ضعف عمومی بدن است اما متاسفانه ما شاهد کشت گسترده آن در پارک‌ها و بوستان‌های شهر حتی در محل‌های بازی کودکان هستیم که باید از کشت آن در این امکان جلوگیری کرد. لذا توصیه می‌گردد شهرداری محترم در کاشت گونه‌های درختان و درختچه‌های زینتی در سطح شهر به شرایط اکولوژیکی منطقه، نیازها و سرشت گونه‌ها، و مقبولیت اجتماعی گونه‌ها توجه کافی داشته باشند و از گونه‌های بومی استفاده کنند.

پایان پیام

کد خبر : 13647 ساعت خبر : 2:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13647
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات