سالانه سه جزیره خاک از دست می‌دهیم

سالانه سه جزیره خاک از دست می‌دهیم

خاک ایران دارد از دست می‌رود با فرسایش ۲۵ تن در هکتار.

به گزارش پایگاه خبری گلونیدکتر حسین آخانی عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران در گفت‌وگو با گلونی گفت: شما برای تولید یک کیلو گوشت هم میزان زمین، هم علوفه و هم مقدار آبی که مورد استفاده قرار می‌دهید بسیار بالاتر از تولید گندم و یا محصول دیگری است. برای نمونه ما حدود سی برابر از نظر زمین لازم داریم برای تولید گوشت نسبت به گندم و در مورد آب ما حدود ۱۰ برابر برای تولید یک کیلو گوشت گاو نسبت به گندم نیاز داریم. یا اینکه شما برای اینکه یک کیلو گوشت را تولید کنید فرض کنید اگر بخواهید دانه دهید به دام حدود ۷ تا ۱۶ کیلو سویا لازم است. پس طبیعی است که گوشت گران‌تر باشد.

الان دام‌هایی که در مراتع ایران می‌چرند ۲٫۲ تا ۳٫۵ برابر ظرفیت مجاز مراتع است یعنی این گیاهان قبل از اینکه فرصت این را داشته باشند که بذر بدهند، گل بدهند و دوره زندگی‌شان را کامل کنند دام این‌ها را می‌خورد و نتیجه این است که اولا ریزگرد تولید می‌شود و این فرسایش مرتع‌ها یک دلیل عمده ریزگردها است. در زاگرس وقتی دام‌ها حرکت می‌کنند حجم بسیار زیادی گرد و خاک بلند می‌شود چون اصلا پوششی در خاک وجود ندارد.

سالانه سه جزیره خاک از دست می‌دهیم

بحث دیگر که با آن مواجه هستیم فرسایش خاک است. الان فرسایش خاک در کشور سالانه ۲۵ تن در هکتار است. یعنی۴٫۳ برابر نسبت متوسط جهانی. ما داریم خاک را از دست می‌دهیم. ما هر سال حدود مساحت سه جزیره خلیج‌فارس از خاک کشورمان کم می‌شود روی این حساب باید مدیریت درستی در زمینه استفاده از منابع طبیعی داشته باشیم. به ویژه در کشوری که با مشکلات زیست محیطی مواجه است باید ما دام را به شدت کاهش دهیم و حدود یک سوم بکنیم و این اجازه را به طبیعت هیم که خودش را احیا کند. اگر این روش ناپایدار را ادامه دهیم در آینده تعداد روزهایی که مواجه می‌شویم با ریزگرد خیلی زیاد خواهد شد و مشکلات خیلی بیشتر خواهد بود.

پایان پیام

کد خبر : 12609 ساعت خبر : 1:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12609
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات