لرستانی‌ها تالاب را گرامی داشتند

لرستانی‌ها تالاب را گرامی داشتند

مردم لرستان امروز در روز جهانی تالاب‌ها، با حضور در پلدختر و تالاب‌های باستانی این شهر، با طبیعت عهدی نو بستند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مصادف با روز جهانی تالاب‌ها برابر دعوت محیط زیست و سمن‌های فعال محیط زیست اردوی یک روزه علمی – آموزشی با شعار «تالاب‌ها برای آینده، معیشت پایدار» در تالاب‌های شهرستان پلدختر با حضور انجمن‌های محیط زیست و اهالی پلدختر برگزار گردید.

در آغاز این برنامه رئیس محیط زیست شهرستان پلدختر پس از خوش‌آمدگویی برای حاضرین توضیحاتی در خصوص تالاب‌های پلدختر داد. در این همایش زیست محیطی، مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست لرستان، رضا آریایی مدیرکل ستاد بحران لرستان و مظفر افشار پدر بلوط ایران سخنرانی کردند.

تالاب های پلدختر
تالاب های پلدختر

لرستانی‌ها تالاب را گرامی داشتند

تالاب‌های پلدختر با وسعت ۱۸۱۴۴ هکتار تقریبا ۶ الی ۱۵ کیلومتری جنوب غربی پلدختر در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده‌اند. ارتفاع متوسط منطقه از سطح دریا ۶۰۰ متر می‌باشد. این منطقه دارای ۱۱ تالاب می‌باشد که در گویش محلی گوری نامیده می‌شوند.

با توجه به قرار داشتن پلدختر در مجاورت استان خوزستان و دارا بودن زمستان‌های معتدل، یکی از مناطق زیبای لرستان و محلی مناسب برای استراحت و زمستان گذارانی پرندگان مهاجر و دیگر جانوران وحشی به شمار می‌آید.

در اواخر پائیر و زمستان پرندگانی چون مرغابی، غاز خاکستری، چنگر، سرسبز، اردک سر سیاه، اردک سر حنایی، انواع آبچلیک، تنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، خوتکا، دیدومک و … به این منطقه مهاجرت می‌کنند. پرندگان بومی منطقه شامل بلبل خرما، کبک، تیهو، سار، سهر طلایی، سنقر تالابی، عقاب طلایی، عقاب صحرایی، سار گپه معمولی و … هستند.

از دیگر جانوران بومی تالاب‌های پلدختر خزندگانی چون مار و مارمولک، لاک پشت، قورباغه و از ماهی‌ها: ماهی کپور، ماهی سیاه، ماهی کامبوزیا، ماهی آمور، فیتوفاک، زردک و از پستانداران گرگ، خرگوش، روباه معمولی، شغال، و گراز را نام برد.

پوشش گیاهی منطقه سرخس آبی، جلبک سبز، شقایق، برموس، یونجه، بهارک، قاصدک و … می‌باشد.

photo_2016-02-03_23-08-19

پلدختر دارای تالاب‌های فصلی و دائمی هم چون گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب «گری بلمک» با بیش از ۵۰۰ هکتار وسعت بزرگترین آنهاست.

در حال حاضر به‌رغم کاهش بارندگی ها تالاب‌های پلدختر در شرایط نسبتا خوبی قرار دارند. برداشت‌هایی که در اطراف تالاب‌ها به وسیله احداث چاه‌های غیر مجاز کشاورزی صورت می‌گیرد از جمله این عوامل است.

تالاب تکانه: این تالاب در ارتفاعات چول شهرستان پلدختر واقع شده و وسعتی معادل ۵ هکتار دارد. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است.

تالاب لفانه ۱ و ۲: این تالاب دارای مساحت ۱۰ هکتار می‌باشد. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است و به عنوان یک منطقه شکار ممنوع تحت حمایت می‌باشد.

تالاب زردابه: این تالاب ۲ هکتار وسعت دارد. جانوران آبزی در این تالاب زندگی کرده و پوشش گیاهی منطقه از سرخس آبزی تشکیل شده است. شکار در این منطقه ممنوع می‌باشد.

da78fa47-7747-4112-99cf-49efe993a769

تالاب سیاه: با مساحت ۱/۵ هکتار، کوچک‌ترین تالاب شهرستان پلدختر است. این تالاب زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر می‌باشد و از گیاه نی پوشیده شده است. این تالاب یکی از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختر می‌باشد.

تالاب بلمک: این تالاب با مساحت ۱۴ هکتار، بزرگ‌ترین تالاب شهرستان پلدختر می‌باشد ولی متأسفانه چندین سال است که مساحت قابل توجهی از آن توسط کشاورزان تبدیل به مزرعه شده است به طوری که به صورت یک تالاب فصلی کوچک و موقتی درآمده است در حالی که سالانه بیش از ۱۵ گونه پرنده که برخی از آن‌ها جزو گونه‌های کمیاب می‌باشند، به این تالاب و دیگر تالاب‌های شهرستان مهاجرت می‌کنند.

تالاب جمجمه: این تالاب با مساحت ۳/۷ هکتار، زیستگاه پرندگان مهاجر می‌باشد. پوشش گیاهی منطقه گیاهی نی بوده و به عنوان منطقه‌ شکار ممنوع معرفی شده است. واژه جمجمه به معنای جنبان می‌باشد به دلیل متحرک بودن، با این نام معرفی شده است.

تالاب کبود: این تالاب با مساحت ۴ هکتار، زیستگاه پرندگان مهاجر است. این منطقه از گیاه نی پوشیده شده و از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختر است.

تالاب تاف ۱ و ۲: وسعت این تالاب ۵ هکتار می‌باشد. این منطقه زیستگاه پرندگان مهاجر بوده و از گیاه نی پوشیده شده است. شکار در این منطقه ممنوع می‌باشد.

تالاب گُلم سوزه: تالاب گلم سوزه هم از تالاب‌های شهرستان پلدختر می‌باشد. این تالاب ۲ هکتار مساحت دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر می‌باشد. پوشش گیاهی این منطقه گیاه نی می‌باشد و به عنوان یک منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت می‌باشد.

تالاب پیکه: این تالاب ۳/۵ هکتار مساحت دارد. این منطقه به دلیل آن که زیستگاه پرندگان مهاجر می‌باشد، منطقه‌ی شکار ممنوع است.

گزارش تصویری ولی‌الله میراسماعیلی از اردوی یک‌روزه تالاب‌های پلدختر را ببینید:

پایان پیام

کد خبر : 13135 ساعت خبر : 0:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13135
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات