تعیین حریم کاخ ساسانی در رومشکان

پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه زاغه رومشکان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گْلوّنی، غلامرضا سلیمانی با اعلام این خبر گفت: این پروژه پژوهشی از هفته گذشته آغاز شده و هم‌اکنون نیز در حال انجام است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود بودجه پروژه گمانه‌زنی تپه زاغه از محل اعتبارات استانی تامین و مجوز آن از سوی پژوهشکده باستانشناسی کشور به سرپرستی علی سجادی صادر شده است.

سلیمانی با اشاره به اهمیت تاریخی و باستانی تپه زاغه اظهار داشت: پروژه مذکور با هدف حفاظت هرچه بیشتر، شناخت گستره آثار تاریخی در اطراف این اثر و در نهایت آزادسازی حریم آن انجام می‌گیرد. سجادی سرپرست تعیین حریم تپه زاغه در این‌باره گفت: برای انجام تعیین حریم این اثر ۲۰ گمانه آزمایشی به ابعاد یک ونیم در یک و نیم متر مربع حفر شده که نتایج مطالعات آن در آینده منتشر خواهد شد.

تپه زاغه به شماره ۸۹۹ در مورخه ۳۰ تیرماه ۱۳۴۹ تحت عنوان بقایای یک کاخ ساسانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پایان پیام

شهرستان رومِشکان

شهرستان رومِشکان یکی از شهرستان‌های لرنشین استان لرستان است که در جنوب‌غربی این استان قرار گرفته و مرکز آن شهر چقابل است. رومشکان از لحاظ جمعیت دهمین و از لحاظ وسعت یازدهمین میباشد. که در گذشته جزء حکومت اتابکان لرستان بوده است.
رومشکان در سال ۱۳۹۲ شهرستان شد و به یازدهمین شهرستان در استان لرستان تبدیل شد[۳] و همچنین رسماً از شهرستان کوهدشت جدا و مستقل شد.

الهیار ملکشاهی (نماینده اسبق کوهدشت در مجلس) در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ در مصاحبه با خبرگزاری مهر در رابطه با شهرستان شدن رومشکان گفت: با پیگیری‌هایی که دنبال شد، بالاخره موفق به تبدیل شهر رومشکان به «شهرستان» شدیم.

شهرستان رومشکان آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و در طول جغرافیایی ۳۰ درجه و ۴۷ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۱۷ دقیقه و ارتفاع۱۱۹۸ متر از سطح دریا و در ۴۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کوهدشت و ۲۶ کیلومتری غرب شهرستان پلدختر و هم‌مرز با استان ایلام واقع شده‌است.

کد خبر : 14438 ساعت خبر : 8:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14438
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات