در نوروز درها را ببندیم

پایگاه خبری گلونی، احسان میرزایی: پلاستیک تاثیری مستقیم و غیرقابل‌انکار بر سبک زندگی بشر داشته است. ماده‌ای که فرایند تولید آن از اکتشاف نفت و گاز، استخراج، پالایش، پتروشیمی و انتقال مشتقات نفتی به کارخانه‌ها نیازمند هزینه و انرژی فراوانی است. همین فرایند یکی از اصلی‌ترین عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین هستند.
شوربختانه درهای پلاستیکی یکی از دورریختنی‌ترین، پسماند‌های بشر در دوران معاصر است. اگر هرفرد مجهز به سیستم شماره‌انداز پسماند بود، در پایان عمر با دیدن اعداد غیرقابل‌شمارش پسماندی که روی زمین رها کرده، از خود شرمگین می‌شد!
تجزیه‌ناپذیر بودن در طبیعت و ماندگاری آن تا چند صد سال از زیانبارترین آثار پلاستیک‌های رها شده است.
اما درهای پلاستیکی رها شده در محیط شهری و طبیعی چه می‌شود؟

۱. درها در جریان‌های سطحی آب، مانند جوی‌ها، رودها و چشمه و سیلاب‌ها کیلومترها از محلی به محل دیگر منتقل می‌شود و باعث زشت شدن چهره شهر و طبیعت می‌شود.
۲. درها وارد جریان‌های زیرزمینی آب، مانند کانال‌ها و قنات‌ها شده و باعث ایجاد گرفتگی در مسیر جریان آب می‌شود.
۳. به طور کل درهای رها شده باعث آلودگی طبیعت می‌شوند. ما این آلودگی‌ها را به چشم نمی‌بینیم، اما مواد سمی و خطرناک پلاستیک در چرخه‌ای قرار می‌گیرد و پس از چند واسطه به خودمان می‌رسد.
۴. درها پس از رهایی خوراک پرندگان و حیوانات شده و چون هضم نمی‌شود باعث مرگ آنها می‌شود.
۵. درهای رها شده در دریاها و اقیانوس ها در کنار دیگر  پلاستیک‌ها توده‌های عظیمی از پلاستیک ایجاد می‌کند، که جمع‌آوری آن بسیار بسیار مشکل و هزینه‌بر است.
۶. درهای رها شده هیچگاه تجزیه نمی‌شوند، اما در شرایطی پایدار مانند تابش مستقیم خورشید، پس از مدتی خرد شده و در طبیعت پراکنده می‌شود.
۷. هر روز هزاران بشکه نفت از دل زمین استخراج می‌شود تا نیاز ما به در بطری را تامین کند، این فرایند باعث گرمایش زمین و تخریب محیط زیست می‌شود.
۸. تجمیع درهای رها شده در دریاها و اقیانوس‌ها باعث دگرگونی در اکوسیستم می‌شود.
۹. موجودات آبزی پلاستیک‌های خرد شده را به جای غذا می‌خورند و با مرگ این جانداران گسستی در زنجیره غذایی ایجاد می‌شود که غیرقابل‌جبران است.
۱۰. درهای بطری می‌‌توانند یکی از عوامل بروز بیماری‌های جدید در جوامع بشری باشند، پلاستیک در بیش فعالی کودکان، ناباروری، دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی در انسان و ضایعات مختلفی در جانداران تاثیر دارد.
۱۱. وجود درهای رها شده در محیط شهری و طبیعی می‌تواند باعث تغییر دیدگاه گردشگران خارجی نسبت به فرهنگ و تمدن مردم ایران شود.
۱۲. رهاسازی پساب حاوی روغن و اسید  کارخانه‌ها و ترکیب آن با پلاستیک باعث آزادسازی سریع مواد سمی و پرخطری چون مونومرها، “بیسفنول آ”  Bisphenol A و… می‌شود، که عامل اصلی بیماری‌های سختی چون سرطان است.
۱۳. دورانداختن در بطری حق‌الناس است و جمع‌آوری درهای رها شده در طبیعت و بازیافت آن کمک بزرگی به احیای محیط زیست و بشریت می‌کند. حتی اگر یک در باشد.

پایان پیام

کد خبر : 14611 ساعت خبر : 1:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14611
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات