دستور برخورد با فروشندگان سمندر لرستانی

دستور برخورد با فروشندگان سمندر لرستانی
به گزارش پایگاه خبری گلونی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکاروصید سازمان حفاظت محیط زیست گفت:
دستور برخورد با فروشندگان گونه‌های جانوری در خطر انقراض مانند سمندر لرستانی و مارهای بومی به ادارات کل استانی این سازمان ابلاغ می‌شود.
علی تیموری در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: چند سالی است با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و عید نوروز شاهد فروش گونه‌های جانوری در خطر انقراض مانند سمندر لرستانی در کشور هستیم.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده ۷ و ۸ قانون شکاروصید، هر گونه خرید و فروش، تاکسیدرمی و حتی اجزای حیوانات باید با مجوز سازمان محیط زیست انجام شود اما از آنجا که سمندر لرستانی گونه‌ای در خطر انقراض است سازمان چنین مجوزی را صادر نمی‌کند بنابراین با هرگونه خریدو‌فروش این گونه برخورد می‌شود.

وی تاکید کرد: در دستوری که به ادارات کل استانی صادر می‌شود، تاکید شده با متخلفان برخورد، گونه‌های آنها ضبط و فرد متخلف به مراجع قضایی تحویل داده شود.

دستور برخورد با فروشندگان سمندر لرستانی

تیموری ادامه داد: علاوه بر سمندر لرستانی، مار نیز خرید و فروش می‌شود در حالی که سازمان محیط زیست هیچ گونه مجوزی برای شکار مارهای بومی در کشور صادر نمی‌کند بنابراین در صورت مشاهده با متخلف برخورد خواهد شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ماهی قرمز هم گونه‌ای غیربومی است که در روزهای پایانی سال میلیون ها قطعه وارد بازار می‌شود که اگر این گونه وارد رودخانه‌ها شود خطری جدی برای گونه‌های بومی به شمار می‌رود.

وی درباره لاک‌پشت‌های سبز و کوچک نیز گفت: این لاک‌پشت‌ها گونه‌ای غیربومی و وارداتی هستند که واردات آنها نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست دارد و سازمان هیچگاه چنین مجوزی را صادر نمی‌کند از این رو در صورت مشاهده با متخلف برخورد خواهد شد.

تیموری تاکید کرد: باید فرهنگ سازی شود تا مردم از سنت دیرینه نوروز و هفت سین آن فاصله نگیرند و بدانند که نباید به طبیعت و محیط زیست آسیب وارد کنند.

سمندر لرستانی
سمندر لرستانی

پایان پیام

کد خبر : 14403 ساعت خبر : 8:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14403
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات