افزایش ۶۲درصدی بارش در لرستان

افزایش ۶۲درصدی بارش در لُرستان – ر‌ضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: میزان بارش‌ها در استان ۶۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس رضا آریایی اظهار کرد: سال آبی امسال از لحاظ بارش‌ها استثنا بود، به گونه‌ای که این میزان بارندگی در سال ۹۵-۹۴، طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: این میزان بارش از ۴۷۴ میلی‌متر تاکنون ثبت شده که نسبت به سال‌گذشته ۶۲ درصد رشد داشته است.

آریایی اضافه کرد: در استان شاهد بارش برف بودیم که در بحث تأمین آب اراضی دیم موثر است. این مسئول یادآور شد: این بارش برف درصد ناچیزی از سفره‌های آب زیرزمینی ‌در استان را تأمین می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان اضافه کرد: همچنان خشکسالی در استان و کشور ادامه‌دار است و با یک‌سال پرآبی برطرف نمی‌شود.

پایان پیام

بارندگی

بارندگی یا بارش فرایندی است که طی آن بخار آب تحت شرایط جوی متراکم شده و به صورت مایع یا جامد بر اثر نیروی گرانش زمین بر سطح زمین ببارد.
شکل‌های اصلی بارندگی شامل نم نم باران، باران، برف و باران، برف و تگرگ است.

بارش زمانی روی می‌دهد که در منطقه‌ای از آسمان بخار آب آن‌قدر اشباع شده باشد که در اثر تراکم زیاد تبدیل به مایع شده و به زمین ببارد. بنابرین مِه و میغ بارش به حساب نمی‌آیند، زیرا در آنها بخار آب آن قدر متراکم نمی‌شود که بتواند ببارد. معمولاً ریزش‌های آسمانی به سطح برخورد می‌کنند، ولی استثنائی هم وجود دارد که میلابی نامیده می‌شود و پیش از رسیدن به سطح دوباره بخار می‌شود.

قطره‌ها یا گلوله‌های بارش پس از برخورد با دیگر قطره‌ها یا بلورهای یخ درون ابرها با آنها یکی می‌شوند. قطره‌های باران از نظر اندازه گوناگون هستند. گلوله‌های برف بسته به ویژگی‌های دمایی یا رطوبتی هوایی که از آن می‌گذرند تا به زمین برسند دارای فرم‌ها و الگوهای گوناگونی هستند. گلوله‌های برف برای به زمین رسیدن نیاز دارند که دمای سطح زمین نزدیک صفر یا زیر صفر باشد، ولی فرایند شکل‌گیری تگرگ به گونه است که برای به زمین رسیدن به دمای بالاتری نیاز دارد.

کد خبر : 16192 ساعت خبر : 3:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16192
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات