آبگیری ۲۴۰۰ هکتار دیگر از تالاب هورالعظیم

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از بازگشایی دریچه‌های آب مخزن شماره ۲ تالاب هورالعظیم خبرداد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، احمدرضا لاهیجان زاده با اعلام این خبرگفت: با توجه به بازگشایی دریچه‌های مخزن شماره ۲ و انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان آب و برق خوزستان درخصوص تأمین حق آبه تالاب و احداث آبراهه بر روی جاده‌های احداثی وزارت نفت جهت تبادلات آب در تالاب هورالعظیم و بازگشایی سد کرخه برای تأمین آب این تالاب موجب شده تا مخزن شماره ۳ تالاب آبگیری گردد.
وی در ادامه گفت: با توجه به تصاویر ماهواره‌ای از سطح تالاب که نشان دهنده این است بالغ بر ۲۴۰۰ هکتار از اراضی تالاب تاکنون آبگیری شده است.
لاهیجان زاده همچنین از برنامه‌های این اداره کل برای آبگیری کامل این بخش از تالاب خبر داد.
پایان پیام
هورالعظیم

هورالعظیم یا کلان‌تالاب، بزرگ‌ترین تالاب مرزی در استان خوزستان است، که یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران بشمار می‌آید. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده است.

تالاب هورالعظیم از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی، غنی است و ژرفای آن در بخش‌های مختلف، متغیر می‌باشد و به‌طور میانگین عمق آن به ۵ متر می‌رسد و مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. ذخایر آب این تالاب از رود کرخه، در ایران و نیز رودخانه دجله در عراق تأمین می‌گردد. سراسر تالاب هورالعظیم با نی پوشیده شده‌است.

تالاب هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان واقع شده‌است و دارای طول جغرافیای ۴۷ درجه و ۵۸ دقیقه تا ۴۷ درجه ۱۶ دقیقه و۳۰ ثانیه طول شرقی و عرض جغرافیایی ۳۱ درجه ۵۳ دقیقه تا ۴۱ درجه عرض شمالی است. این تالاب مشترکاً در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه استان خوزستان واقع گردیده‌است. هورالعظیم در جنوب غرب شهرستان هویزه واقع بوده و شهر رفیع مرکز بخش میسان در فاصله ۳ کیلومتری از آن قرار دارد.

 

کد خبر : 16111 ساعت خبر : 2:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16111
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات