جنگل‌خواری به نام پرورش ماهی

جنگل‌خواری به نام پرورش ماهی

به گزارش پایگاه خبری گلونی در بسیاری از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای کشور به ویژه در ییلاقﻫای استان گیلان. حوضچهﻫای پرورش ماهی وجود دارند. در مناطقی مانند ارتفاعات ماسال، سیاهکل و دیلمان این حوضچهﻫای پرورش ماهی به وفور به چشم می‌خورد. حوضچهﻫای پرورش ماهی حکایت عجیبی دارند. اغلب آن‌ها مجوزی برای ایجاد حوضچه در یک منطقه کوهستانی و نزدیک به رودخانهﻫا دریافت می‌کنند اما کم کم تبدیل به یک مافیای بزرگ در منطقه می‌شوند. از حوضچهﻫای پرورش ماهی که در مناطق بکر کشور وجود دارند می‌توان به حوضچهﺍی که در درهﻯ شیرز در کوهدشت استان لرستان است اشاره کرد که یکی از موانع ثبت این دره به عنوان ژئو پارک ملی و همچنین مانعی بر راه ثبت جهانی آن است. بسیاری از مالکان این حوضچهﻫای پرورش ماهی به محدودهﻯ قانونی حوضچه اکتفا نمی‌کنند و دست به دخل و تصور در محدوده اطراف آن می‌زنند.

نمایی از ساختمان‌های احتمالا بدون مجوز این محوطه

همین امروز در گشت و گذاری که در منطقه سیاهکل گیلان داشتم برای عکاسی به کنار رودخانه رفتیم که بعد از مدتی چند نفر که خیلی عصبانی بودند از ما خواستتند که آن منطقه را ترک کنیم و ما را مورد بازخواست قرار دادند که چرا زنجیر را ندیدهﺍیم و هشدار‌ها را نشنیده گرفتهﺍیم. منطقه‌ای که ما در آن بودیم، حداقل سیصد متر با حوضچه پرورش ماهی فاصله داشت و آن شخص ادعا می‌کرد که این محل ملک اوست و کسی نباید وارد این حریم رودخانه بشود و سراسر فاصلهﻯ پانصد تا ششصد متری حوضچهﻯ پرورش ماهی را حصار کشیده بود و آنجا را مسدود کرده بود.

جنگل‌خواری به نام پرورش ماهی

این افراد در کنار رودخانه تعدادی آلاچیق بنا کرده بودند و یک ساختمان بزرگ هم در دست ساخت داشتند. ایشان در پاسخ ما که رودخانه مربوط به عموم ملت است و کسی حق ندارد رودخانه را از آن خود بداند گفت که این رودخانه و این ملک هشتاد سال است که متعلق به او و پدرش است و کسی حق ندارد وارد آنجا بشود. البته ایشان نتوانست ما را که با مسائل حقوقی آشنا بودیم از آنجا بیرون کند اما واقعیت این است که مقدار زیادی از جنگل‌های هیرکانی و حریم رودخانه در بالادست سیاهکل در اختیار این حوضچه پرورش ماهی است و ایشان در آنجا اقدام به آلاچیقﺴازی و ساخت و سازهای بیشتر از حد مجوز حوضچهﻯ پرورش ماهی هم کرده است. این‌ها را نوشتم که بگویم زمین‌خواری و کوه‌خواری و جنگل‌خواری شاخ و دم ندارد گاهی از همین حوضچهﻫای پرورش ماهی کوچک شروع می‌شود.

کافی است کسی پیدا شود و با یک زنجیر و چند تابلو دست نویس، ادعا کند که کل رودخانه متغلق به اوست.

پایان پیام

گزارش‌گر: انوشه میرمجلسی

کد خبر : 14953 ساعت خبر : 11:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14953
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با تشکر از این دوست عزیز که به این مورد مهم توجه نموده بنده هم شدیدن پیگیر این مورد هستم درصورت امکان باهم همکاری کنیم تا این زمین خوار دیگه نتونه بستر رودخونه رو تصاحب کنه باتشکر