داده‌نمای بلوط به پدر بلوط ایران تقدیم شد

داده‌نمای کاشت بلوط که پایگاه خبری گلونی آن را تهیه کرده است به مظفر افشار پدر بلوط ایران تقدیم شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آقای افشار در این دیدار با تاکید بر این که بام خرم‌­آباد خط قرمز مردم خرم‌­آباد است، از توجه بیشتر سمن­‌ها به بام­ خرم‌­آباد در سال ۹۵ گفت و تاکید کرد: آنچه که در بام خرم‌­آباد در روبروی شهر است همه کار مردم است و سمن­‌های محیط­ زیستی برای کاشت درخت بلوط در این قسمت بام در طول پنج سال همکاری کرده‌­اند.

ایشان همچنین از زحمات همه مسئولان و فعالان محیط­ زیستی در سال گذشته تشکر کرد و گفت: فقر و بحران بی­کاری در حومه­‌ خرم‌­آباد و در استان لرستان نگران کننده است، و همین فقر و بحران بی­کاری باعث شده است که جنگل‌­ها تُنُک‌­تر شوند و متاسفانه برخی دامدارها نمی­‌گذارند جنگل­‌ها خودشان را احیا کنند و امروزه کمتر جنگلی در لرستان خود‌به‌خود احیا می‌­شود و برخی از دامداران و عشایر تقریبا همه ­چیز را از طبیعت گرفته‌اند. مثلا در منطقه طبیعت «هشتاد پهلو» از تمام ظرفیت بلوط‌­ها برای تغذیه دام، سوخت و کارهای دیگر استفاده می‌کنند.

آقای افشار با تاکید بر اینکه تخریب نسبت به قبل کمتر است و حتی اتفاقاتی که در روز سیزدهم فروردین نسبت به قبل می­‌افتد کمتر است، گفت: زوال بلوط متاسفانه گاهی به عنوان سوژه در دست برخی افتاده است، و گاهی آن را بهانه می­‌کنند. من به جرات می­‌گویم مثلا در همین منطقه هشتاد پهلو یک در هزار ما زوال بلوط داریم و زوال بلوط بیشتر مربوط به مرز لرستان و ایلام و یا کرمانشاه است و ما در مناطق مرکزی لرستان زوال بلوط نداریم و مهم­ترین مشکل‌مان بریدن درخت بلوط و استفاده ناصحیح و بیشتر از توان ظرفیت جنگل‌­هاست.

در همین جلسه مجید دریکوند کارشناس محیط زیست اعلام کرد: باید برای سال جدید الویت‌‌بندی کنیم حوزه‌­هایی مثل سمندر لرستانی، ماهی کور لرستان، آبشارهای لرستان، چنارهای شهر خرم‌­آباد جنگل­‌های بلوط و… این‌ها هر کدام می‌­توانند الویت باشند و می­‌توان روی هر کدام از آن­ها به صورت گسترده کار تخصصی کنیم. باید بتوانیم این­ها را مدیریت کنیم.

مجید دریکوند در مورد تخریب‌­های گسترده‌­ای که گاه در روز سیزدهم فروردین در لرستان ایجاد می­‌شود گفت: متناسب با وقتی که گذاشته‌ایم اثربخشی نداشته‌ایم متاسفانه، یعنی من از عملکرد ده ساله خودم آن­ طور که باید راضی نیستم و نتیجه‌­ای که باید می­‌گرفتیم، نگرفته­‌ایم. اما همچنان باید تلاش کنیم و به کار خود ادامه بدهیم.

در این دیدار محسن تیزهوش کارشناس ارشد محیط زیست هم درباره‌ مشکلات زیستی استان لرستان مطالبی را گوش­زد کرد به ویژه در بخش آسیب‌­های زیست‌محیطی مانند سوآپ مازوت و مشکلی که جنوب لرستان با آن مواجه است، بهره‌برداری بیش از توان از طبیعت لرستان و معادنی که درمناطق حفاظت شده کار می‌کنند، بحث برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه­‌ها و بحث آموزش جوامع محلی راه‌کارهایی ارئه کرد.

ولی­‌الله میراسماعیلی روزنامه‌­نگار و عکاس هم در این جلسه حضور داشت و در مورد برخی از مشاهدات خود درباره تخریب جنگل­‌ها در منطقه چم‌انجیر خرم‌­آباد نکاتی گفت و هم بیان کرد که متاسفانه در روز سیزدهم فروردین برخی از افراد جنگل‌­ها را به طور گسترده تخریب کردند که باید برای جلوگیری این کار برنامه‌­ریزی چندساله کرد. میراسماعیلی عقیده داشت از همین حالا هم برای سیزده بدر سال آینده پویش و کار فرهنگی انجام بدهیم تا بتوانیم سال آینده باز هم از شدت تخریب‌‌ها بکاهیم.

در پایان این دیدار داده­‌نمای بلوط به آقای افشار تقدیم شد و پنج‌­هزار نسخه از این داده‌نما هم روی کاغذ بازیافتی از سوی پایگاه خبری گلونی به ایشان تقدیم شد تا  در اختیار مراجعین خزانه بلوط ایشان و سمن‌­های محیط زیستی قرار بگیرد. پایگاه خبری گلونی با افتخار تجربیات آقای افشار در زمینه کاشت بلوط را که در طول چند دهه به دست آمده است در یک داده‌نما طراحی کرد که این داده‌نما مورد استقبال گسترده در کشور قرار گرفت.

پایان پیام

داده‌نمای کاشت بلوط را از اینجا دانلود کنید.

کد خبر : 15494 ساعت خبر : 1:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15494
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات