قبرستان‌ های دیدنی ایران و جهان

قبرستان‌ های دیدنی ایران و جهان

قبرستان‌ها اغلب محل‌هایی برای سوگواری و تدفین و یادبود است. اما در این بین هستند قبرستان‌هایی که تبدیل به جاذبه‌ی توریستی و گردشگری شده‌اند، جالب است بدانید در صنعت گردشگری یک بخش تاریک به نام گردشگری قبرستان وجود دارد که پدیده‌ای در حال رشد و جهانی است.

پایگاه خبری گلونی تعدادی از این قبرستان‌ها را معرفی می‌کند:

قبرستان‌های جالب و دیدنی ایران

قبرستان دارالسلام شیراز

از قدیمی‌ترین قبرستان‌های ایران گورستان دارالسلام شیراز است. با قدمتی که به قبل از اسلام می‌رسد و در بخش مرکزی شهر شیراز واقع شده است. نکته‌ای که جلوه‌ی دیدنی به این مکان تاریخی می‌دهد وجود سنگ قبرهای قدیمی با حکاکی خط‌های: کوفی، رقاع، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق بر روی آن‌ها است. همچنین وجود تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار مربوط به شغل‌های دفن‌شدگان بر سنگ‌مزارها از دیگر نکات جالب توجه است. شایان ذکر است این محل آرامگاه افرادی سرشناس مربوط به دوره زندیه تا قاجار است.

قبرستان هفتاد ملا یا “موبدان زرتشتی”

در شهرستان میرجاوه قبرستانی منحصربفرد قرار دارد که از سبک معماری کوروش الهام گرفته و حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و در سینه‌ی کوه واقع شده و به همین علت از گزند باد و باران در امان مانده است. همچنین نور خورشید هیچ‌وقت بر این قبرها نمی‌تابد و قبرها همیشه در سایه قرار دارند. دراین قبورهشت سوراخ تعبیه شده که هوا از آن عبور کند تا قسمت بالای قبور خراب نشود، اسم هفتاد ملأ برآمده از هفت، هفتاد و ۴۰ عدد مقدس بوده که از اینجا الهام گرفته شده و به هفتاد ملأ معروف بوده است.

قبرستان‌های قدیمی لاهیجان

یکی از شگفتی‌های ایران در روستاهای چوشل و آزارستان شهرستان سیاهکل و لاهیجان قبرستان‌های قدیمی این منطقه است. قبرستان‌هایی که در آن اموات را در خانه‌هایی کوچک و چندمتری دفن می‌کنند خانه‌هایی که چند قبر در آن قرار دارد و بسیار شبیه به خانه‌های معمول بشر است: درب، سقف، برق‌کشی و حتی قفل برای درب که هر فردی به آن وارد نشود. که همین پتانسیل می‌تواند منطقه را از این جهت به مکانی بکر برای گردشگری بین‌الملل یا صنعت توریسم تبدیل کند در بخش معرفی قبرستان‌های جالب جهان با معرفی قبرستان “پرلاشز” این امر برای شما ملموس‌تر می‌شود.

قبرستان‌های مزین به شیرهای سنگی

از رسوم مردم لر در لرستان، خوزستان و چهار محال‌وبختیاری قرار دادن شیرسنگی یا به زبان محلی “بردشیر” بر محل تدفین چهره‌های سرشناس ایل است. شیر در بین بختیاری‌ها نماد شجاعت است و علاوه بر این نقش آن در قالی و گلیم و گپه‌های بختیاری مشاهده می‌شود.

قبرستان تاریخی شهریری

منطقه باستانی “شهریری” در استان اردبیل نزدیکی روستای پیرازمیان قرار دارد. قدمت قلعه و معبد این منطقه مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است و “قوشاتپه” به هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد در نزدیکی این منطقه مجسمه‌های سنگی با نقش‌های انسانی که دهان ندارد وجود دارد. قدمت قبرهای این محل به هزار تا دوهزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

زیارتگاه و قبرستان خالد نبی

مجموعه قبرستان و زیارتگاه خالد نبی برفراز قله کوه “گوگجه داغ” واقع در استان گلستان است. وجود سنگ‌مزارهای استوانه‌ای بلند که عمود بر قبرها قرار یافته‌اند و از یک تا حداکثر پنج متر ارتفاع دارند از نکات جاب و دیدنی این محل است.

قبرستان‌های جالب و دیدنی جهان

قبرستان merry  یا شاد در رومانی

این قبرستان منحصر به فرد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده در شمال کشور رومانی در شهر کوچک ساپانتا با طرح‌ها و نوشته‌های غیر معمول قرار دارد و مدفن بسیاری از زیبااندیشان رومانیایی از جمله شاعران و روشنفکران این کشور است.

سنگ قبرهای آنان به شکل صلیب است که با تنه درخت بلوط ساخته شده‌اند و با رنگ‌های سرخ و زرد و سبز و آبی نقاشی شده‌اند و به جای اطلاعات خشک معمول مطالب ادبی مربوط به مدفونین بر روی چوب بلوط حک شده است. این محل با وجود طراحی جالب روحیه بازدیدکنندگان خود را شاد می‌کند و از جاذبه‌های گردشگری رومانی به شمار می‌رود که ورودی آن تقریباً یک دلار است. جالب آنکه این قبرستان در جهان تنها نیست و نظیر آن در قاره آمریکا و کشور گواتمالا به اسم آرامگاه “مایان” موجود است و در آن قبرهایی که به طرح‌های رنگارنگ مزین هستند وجود دارد و هرساله مراسمی به نام “روز مردگان” با اجرای موسیقی شاد و پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و شاد در آن برگزار می‌شود.

قبرستان و پارک یادبود Forest lawn

در منطقه هالیوود واقع در شهر لس­‌آ‌نجلس ایالت کالیفرنیای کشور آمریکا قبرستانی با نمای ورودی بسیار زیبا وجود دارد که نام آن Forest lawn  است.

ازنکات جذاب و جالب  “Forest lawn” حضور ابدی مشاهیر سینمای آمریکا در نقش متوفی در این قبرستان است. همچنین هرساله سکانس‌های بسیاری از فیلم‌های هالیوودی در این محل با حضور مشهورترین بازیگران جهان ضبط می‌شود که این عامل باعث جذب گردش‌گر به این مکان شده است.

قبرستان “La Re Coleta”

لا ری کولتا در کشور آرژانتین و در شهر بوئنوس‌آیرس قرار دارد و مدفن چهره‌های شاخص این کشور اعم از سیاست‌مداران و هنرمندان و… است. طراحی بسیار جالب این قبرستان که آن را شبیه به یک شهر با خانه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی کرده از نکات جالب آن است. خانه‌های ساخته شده در این قبرستان مورد استفاده کارگران و کارمندان آن است.

 

قبرستان “Green wood”

گرین وود در کشور آمریکا و شهر نیویورک یک جاذبه توریستی به شمار می‌آید. نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در آن مدفون هستند و یادبود سربازان کشته شده در جنگ و مدفن بسیاری از افراد معروف شهر نیویورک است که در نیمه‌ی دوم قرن ۱۹ میلادی در این شهر ساکن بوده‌اند.

قبرستان “پر-لاشز”

در پایتخت کشور فرانسه، شهر پاریس مقصد نخست گردش‌گران دنیا قبرستانی به نام “پر-لاشز” قرار دارد. در این گورستان یا بهتر بگوییم باغ ۴۴ هکتاری حدود ۵ هزار درخت وجود دارد که آن را تبدیل به بزرگ‌ترین پارک پاریس کرده است و سالانه حدود ۲ میلیون گردش‌گر را جذب می‌کند.

افراد معروف و مشاهیر فراوانی از جمله اسکار وایلد داستان نویس و نمایش‌نامه نویس ایرلندی، فردریک شوپر پیانیست و آهنگ‌ساز  معروف لهستانی و… در آن آرامیدند و برای ما ایرانی‌ها شاید جالب باشد بدانیم که مدفن دو نویسنده مشهور ایرانی: صادق هدایت و غلامحسین ساعدی نیز در این قبرستان است.

از دیگر نکات جالب این قبرستان وجود دیوار معروف Communar  که مظهر آزادی‌خواهی و آرمان‌طلبی مردم فرانسه است در آن است. همچنین نمادی از گوناگونی ملیت‌ها، قومیت‌ها و در عین حال برابری آن‌هاست: کاتولیک، پروتستان، ارتودوکس، یهودی، مسلمان، بودایی و معتقدان به سایر ادیان و اندیشه‌های گوناگون در این گورستان در کنار یکدیگر جمع شده‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 15926 ساعت خبر : 9:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15926
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات