منابع آب استان اصفهان هم‌چنان در وضعیت قرمز

منابع آب استان اصفهان هم‌چنان در وضعیت قرمز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: شرایط منابع آب در استان اصفهان همچنان در وضعیت قرمز است.
به گزارش پایگاه خبری گلونیدکتر “مسعود میرمحمدصادقی” درباره میزان بارش‌ها در حوضه زاینده‌رود اظهار داشت: تاکنون میزان بارش‌ها در کوهرنگ ۱۱۸۶ میلی‌متر ثبت شده است که نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۲۰ درصد و نسبت به میانگین دراز مدت ۹ درصد کاهش داشته است.
وی گفت: متأسفانه استان اصفهان رتبه سوم را از لحاظ خشکسالی در کشور داراست و استان چهارمحال و بختیاری هم که سرچشمه زاینده‌رود است، از نظر خشکسالی رتبه پنجم را دارد.

منابع آب استان اصفهان هم‌چنان در وضعیت قرمز

میرمحمدصادقی با تأکید بر وضعیت نامطلوب بارش‌ها در حوضه زاینده‌رود تصریح کرد: بارش‌های اخیر اندکی وضعیت حوضه زاینده‌رود را بهبود بخشیده است، اما همچنان در شرایط بحرانی هستیم به طوری که در منطقه شرق حوضه ۸۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان این که بارش‌های اخیر وضعیت خیلی بد حوضه را به بد تغییر داده است، خاطر نشان کرد: ظرفیت کل مخزن سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است؛ اما در حال حاضر موجودی آب ذخیره شده در آن حدود ۲۸۹ میلیون مترمکعب است، به عبارت دیگر حجم آب ذخیره شده در مخزن سد تنها ۱۹ درصد ظرفیت آن است.
وی به حجم ۹۳۰ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود در میانگین درازمدت اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بازه زمانی مشابه حجم سد زاینده‌رود ۴۷۵ میلیون مترمکعب بود.
میرمحمدصادقی به عدم تحقق بارش‌های پیش‌بینی شده در حوضه زاینده‌رود اشاره کرد و ادامه داد: قسمت عمده آب جاری شده در زاینده‌رود متعلق به حقآبه داران و کشاورزان است و طبق برنامه وزارت نیرو برای کشت پاییزه در سه قسمت آب باز می‌شود که در قسمت پاییز و زمستان این آب تحویل کشاورزان شد و در قسمت سوم که مربوط بهار است با توجه به کمبود آب توزیع به صورت ریاضتی است و همه مشترکین اعم از بخش کشاورزی، صنعت و شرب باید به بهترین نحو در مصرف آب مدیریت داشته باشند.
وی در پایان علت گل آلود بودن رودخانه زاینده‌رود را ورود سیلاب در منطقه بن و سامان در زمان بارندگی‌ها ذکر کرد و افزود: جریان آب ورودی به بستر رودخانه زاینده‌رود در ۲ خردادماه بسته خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 16688 ساعت خبر : 3:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16688
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات