نشست شاهنامه‌خوانی در اندیمشک

نشست شاهنامه‌خوانی اندیمشک هر ماه با یک موضوع خاص اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست روز جمعه ۲۱ فروردین با موضوع ظلم‌ستیزی و دادخواهی بود. در این آیین هنرمندان و شاعران شرکت‌کننده به نقالی، روایت‌گری و شاهنامه‌خوانی پرداختند.

حضور دکتر مهدوی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک و خیرمقدم ایشان و حضور چشمگیر مردم فرهنگ‌دوست اندیمشک و چندتن از اعضای شورای. شهرستان اندیمشک قابل توجه بود.

در این نشست خانم مهتاب پدرام نوجوان نقال، آقایان مجید توسلی، استاد ساکی‌منش، قاسم حیدری، استادخباز، طاهری و… به اجرای برنامه پرداختند.

از بخش‌های جالب توجه این نشست نقالی و روایتگری دختر بچه خردسال ایراندخت توسلی بود که حاضران در سالن را به وجد آورد.

پایان پیام

شاهنامه‌خوانی

شاهنامه‌خوانی عبارت از خواندن اشعار شاهنامه فردوسی به آواز مخصوص است. شاهنامه‌خوانی در دو مجلس مختلف اجرا می‌شده‌است یکی مجالس خوانین و اشراف و دیگری در قهوه‌خانه‌ها. شاهنامه‌خوانی در مجالس خوانین به صورت نشسته و در قهوه‌خانه‌ها به صورت ایستاده اجرا می‌شده‌است.

شاهنامه خوانی همیشه به صورت انفرادی یا چند نفری اجرا می‌شده و در اجراهای اقوام لر همراه با ساز تال (کمانچه محلی خرم‌آباد) وبا سبک خاص خود همراه می‌شود،این فرهنگ در بین اقوام لر کاملاً از میان نرفته‌است و در بین مردمان لر هنوز اگر چه کمرنگ‌تر از گذشته اما پابرجاست. در فرهنگ لری به شه نومه خونی معروف است.

شاهنامه‌خوانی با نقالی تفاوت دارد. در شاهنامه‌خوانی گفتار و رفتار اغراق‌آمیز وجود ندارد و قصه‌گو با استفاده از لحن خودش داستان را بیان کرده و گاهی نیز از برخی حرکات برای رساندن معنی بهره می‌برد اما نقالی به نوعی نوعی اجرای نمایشی تک نفره‌است و اجرایش پیچیده‌تر از شاهنامه‌خوانی است.

نقالی ایرانی یا افسانه‌گویی ایرانی کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه‌ها در ایران است و از مدت‌ها پیش نقش مهمی در جامعه دارد. نقال کسی است که نقل حماسی می‌گوید و مضمون نقل‌هایش بیشتر پیرامون داستان شاهان و پهلوانان ایران زمین است.

کد خبر : 16062 ساعت خبر : 10:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16062
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات