وقتی دورهمی با استیج می‌خنداند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کمدی با دانستن شکل می‌گیرد. ما وقتی می‌فهمیم می‌خندیم. ساختار جوک‌ها هم بر همین اساس از مخاطب خنده می‌گیرد. یعنی وقتی رمزگشایی  صورت می‌گیرد خنده هم اتفاق می‌افتد. پس فهمیدن و دانستن پیش‌زمینه باعث خنده می‌شود. یکی از تکنیک‌های طنزنویسی استفاده از مفاهیمی است که مخاطب با آنها آشنایی قبلی دارد و یا قبلا در جریان آن خبر و یا اتفاق قرار گرفته است.

با آغاز برنامه دورهمی نویسندگان این برنامه به کرات از برخی کلیدواژه‌ها استفاده می‌کنند که ذهن مخاطب را به برنامه استیج که از شبکه ماهواره‌ای «من و تو» پخش شد، رهنمون می‌کند. عبارت‌هایی مثل: عزیزم عزیزم‌هایی که در فضای مجازی بسیار روی آن بحث شد و اشاره به عزیزم گفتن‌ یکی از شرکت‌کنندگان به یکی از داوران این برنامه دارد و یا تکیه کلام «تو با من چه کار کردی»، یا «تو با من چه کار می‌کنی»، که در حین پخش برنامه استیج، سروش رضایی هم آن را دستمایه ساخت یک کارتون طنز کرد.
آیا استفاده مکرر نویسندگان برنامه دورهمی از این دو عبارت به معنای محبوبیت برنامه استیج در میان تماشاگران ایرانی است؟
مخاطب اگر نداند که این دو کلیدواژه چه پیش‌زمینه‌ای دارند هرگز به آنها نخواهید خندید. اما تکرار این دو کلیدواژه در برنامه دورهمی و واکنش کاربران در فضای مجازی نشان می‌دهد که مخاطب هم این پیش‌زمینه را می‌داند و با آنها آشناست. به هرحال باید دید که خندوانه، دورهمی، شب کوک و دیگر برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند گوی رقابت را از برنامه‌‌های ماهواره‌ای بگیرید یا همچنان از آنها برای خنداندن مخاطب استفاده می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 16060 ساعت خبر : 10:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16060
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات