چند نکته درباره ماهی‌ سفره هفت‌سین

پایگاه خبری گلونی، حسن عبیری گلپایگانی: هر سال پیش از تحویل سال نو یکی از بحث‌های جدی که بین تعداد زیادی از فعالین محیط زیست و بعضی از مردم وجود دارد، استفاده یا عدم استفاده از ماهی قرمز در سفره هفت‌سین می‌باشد که هر دو طرف نسبت به ورود و یا عدم ورود ماهی قرمز به سفره‌های هفت‌سین نظرات و دلایلی مختلفی ارائه می‌دهند.

ولی هم‌اکنون که تحویل سال نو به پایان رسیده و بعضی از مردم که به تعطیلات نوروزی نرفته‌اند و تصمیم دارند به تعطیلات   بروند، به همین جهت دو تا سرنوشت منتظر ماهی‌های سفره هفت‌سین می‌باشد:

۱- عدم حضور میزبان در منزل بعلت مسافرت طولانی و فراموشی این مهمانان در منزل که در تنگ‌های شیشه زندان هستند ، بدون غذا و آب تازه تا زمان مرگ یا برگشت میزبان به منزل.

۲- همراه شدن با مسافران نوروزی و رهاسازی ماهی‌های سفره هفت‌سین در طبیعت.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از ماهی‌های سفره هفت‌سین بنا به عللی همچون عدم آگاهی مردم نسبت به نگهداری این ماهی‌ها، اذیت و آزار کودکان و مسافرت طولانی و فراموشی این میهمانان در عدم حضور میزبانان در منزل و موارد دیگر تلف شده‌اند و تعداد زیادی از این موجودات زیبا از بین رفته‌اند و حال باید برای بقیه ماهی‌های که زنده مانده‌اند اقدامی اساسی انجام داد که جدی‌ترین این اقدامات، آزادسازی این ماهی‌ها از تنگ‌های بلورین می‌باشد.

برنامه آزادسازی ماهی‌های سفره هفت‌سین

برنامه آزادسازی ماهی‌های سفره هفت‌سین از نظر تاریخی در سال‌های گذشته به حدود شانزده سال پیش بر می‌گردد که با شروع افزایش فعالیت‌های زیست محیطی توسط مردم کشورمان عزیزمان ایران و برای اولین‌بار توسط سازمان‌های مردم‌نهاد دوست‌دار محیط زیست و حیوانات از جمله تشکل زیست محیطی “جبهه سبز ایران ” شروع شد و این دوستان بحث آزادسازی ماهی‌های سفره هفت‌سین” را مطرح کردند.

لذا به همین مناسبت آنان اولین جمعه بعد از روزی سیزده بدر( یا همان روز طبیعت ) را روز آزادسازی ماهی سفره هفت‌سین نام‌گذاری کردند و در آن سال‌ها سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی طی یک فراخوان از همه مردم ایران در خواست کردند که جهت آزادسازی ماهی‌های سفره هفت‌سین در دریاچه‌های و پارک‌های نزدیک به محل سکونت خود اقدام کنند و حتی در سال‌ها‌ی ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ اعضای جبهه سبز در یک حرکت نمادین با حضور در پارک ملت و با آزادسازی ماهی‌های سفره هفت‌سین در این پارک اقدام نمودند. لذا از سال ۱۳۷۸ هر ساله فعالان محیط زیست و دوست‌داران ماهی‌های قرمز از مردم کشورمان درخواست می‌کنند که این فعالیت خداپسندانه به نحو احسن انجام شود و همچنین امسال نیز از خانواده‌ها درخواست می‌گردد که نسبت به آزادسازی ماهی‌های قرمز سفره هفت‌سین از تنگ‌های بلورین اقدام نمایند.

چند نکته مهم برای آزاد سازی ماهی های سفره هفت سین:

اولین نکته مهم: عمر طبیعی ماهیان قرمز بین ۱۲ تا ۲۰ سال است، ولی طول عمر ماهی قرمز در تنگ‌های بلورین حداکثر دو ماه می‌باشد لذا کسانی‌که امکان نگهداری ماهی‌های قرمز را در منزل خود ندارند جهت رهاسازی آنها در یک استخر یا حوض مناسب‌ترین و بهترین کار ممکن می‌باشد. دومین نکته مهم: مقدار زیادی از ماهی‌های قرمز در ماه‌های آخر سال توسط بعضی از افراد تکثیر می‌شوند و اصولا طبیعی به دنیا نیامده‌اند که بشود آنها را به طبیعت برگشت داد.

این‌ها توسط انسان پرورش یافته اند و در کنار انسان‌ها هم زندگی کرده‌اند، به همین دلیل شاید بعضی از این ماهی‌ها ناقل انگل و قارچ‌هایی باشند که ممکن است برای آبزیان دیگر مضر باشند. در ضمن این ماهی‌ها به دلیل همه‌چیزخوار بودن می‌توانند تخم ماهی‌های بومی و محلی را بخورند و در صورت آزادسازی این ماهی‌ها در رودخانه‌های و دریاچه‌های طبیعی می‌توانند اکوسیستم دریاچه‌ها و رودخانه‌های طبیعی را برهم بزنند و بهتر است که این ماهی‌ها در آب‌های طبیعی رها نشوند.

زندگی ماهی‌های قرمز طبیعی در آب‌های شیرین

سومین نکته مهم: ماهی‌های قرمز طبیعی در آب‌های شیرین و راکد زندگی می‌کنند و آبگیرها و مرداب‌ها زیستگاه اصلی این ماهی‌ها می‌باشد (ماهی‌های قرمز اصولا مال آب‌های راکد هستند) بنابراین اگر قصد رهاسازی آنها را دارید جای این ماهی‌ها فقط استخرها و حوض‌های دائمی پارک‌ها است و نه رودها و دریاچه‌های طبیعی.

چهارمین نکته مهم: بسیاری این ماهی‌های قرمز که به اصطلاح بی‌ضرر هستند را در رودخانه‌ها رها می‌کنند غافل از اینکه این ماهی غذای و اکسیژن لازم برای ماهی‌های بومی رودخانه‌ها را مصرف می‌کنند و دیده شده که همین ماهی قرمز کوچک نسل یک ماهی بومی را با خطر انقراض مواجه می‌سازد.

پس به یاد داشته باشید که اگر هم ماهی قرمز می‌خرید در هنگام رهاسازی، آنها را درون رودخانه‌ها، نهرها، دریاچه‌های طبیعی رها نکنیم و آنها را در استخرهای پارک‌ها و یا مکان‌های تعبیه شده رها کنیم.

پایان پیام

گزارش‌گر: پاپی صابر

کد خبر : 14987 ساعت خبر : 4:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14987
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات