کمک اتحادیه اروپا به رشد اقتصاد سبز ایران

ای کار می نوولا کمیسیونر محیط زیست، امور دریایی و شیلات اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص همکاری‌های چند جانبه در حوزه محیط زیست گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابتکار در این دیدار با اشاره به سیاست‌های ابلاغی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری، همچنین سیاست‌های رئیس جمهور در موضوع محیط زیست و به ویژه تاکید بر بسط و توسعه اقتصاد سبز همسو با برنامه‌های بین‌المللی در این حوزه، گفت: ایران مایل به بهره‌گیری از تجربیات جهانی در حوزه اقتصاد سبز به منظور ایجاد پیوند میان محیط زیست و توسعه و قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار است.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر فرامرزی بودن محیط زیست، تصریح کرد: هم اکنون ایران و بخش مهمی از آسیا، آفریقا و حتی اروپا متأثر از پدیده طوفان‌های گردوغبار است که تأثیر بسیار زیادی بر سلامت، بهداشت، اقتصاد و محیط زیست کشورها خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن شرح موانع منطقه‌ای برای گسترش همکاری‌ها به منظور مقابله با این طوفان‌ها، خواستار شکل گیری روندی عملی و منسجم برای مقابله جهانی با این پدیده شد.

ابتکار با اشاره به استقرار مراکز کنوانسیون‌های به ازل، استکهلم و رامسر در تهران و ظرفیت این کنوانسیون‌ها برای افزایش تعاملات منطقه‌ای، گفت: اتحادیه اروپا می‌تواند در قالب این کنوانسیون‌ها برای رفع معضلات محیط زیستی ملی و منطقه‌ای با ایران همکاری کند.

وی اشاره‌ای هم به ایجاد صندوق ملی محیط زیست ایران و نقش این صندوق در ایجاد امکان حمایت از همکاری و مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در پروژه‌های زیست محیطی داشت و تصریح کرد: حمایت مالی نهادهای بین المللی از این صندوق می‌تواند کمک بزرگی برای دستیابی به این هدف و نقش پذیری موثرتر آن در حوزه محیط زیست ایران باشد.

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست دریایی و تنوع زیستی گونه‌های جانوری و گیاهی دریایی، مدیریت تالاب‌ها و آب‌های ساحلی، خواستار گسترش همکاری‌ها در این زمینه شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بخشی از تعاملات و انتقال دانش، تجربیات و فناوری می‌تواند در زمینه حفظ محیط زیست آب‌های آزاد، مدیریت پساب‌های تخلیه شده در این آب‌ها، جلوگیری از آلودگی آب‌ها توسط کارخانجات و فعالیت‌های توسعه‌ای ساحلی باشد.

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به رشد اقتصادی سبز در ایران

گفتنی است، ای کار می نوولا کمیسیونر محیط زیست، امور دریایی و شیلات اتحادیه اروپا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از فرصت ایجاد شده در دوران پسابرجام، گفت: با بهره‌گیری از این فرصت می‌توان همکاری‌های چند جانبه‌ای در حوزه محیط زیست با محوریت موضوعاتی همچون مدیریت نوین مناطق حفاظت شده، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری، مدیریت پسماند، رفع آلودگی هوا، آب و خاک داشت.

وی با ابراز علاقمندی برای پیگیری برنامه‌های اجرایی که به دلیل وجود تحریم‌ها، متوقف شده بود، اظهار کرد: سیاست اتحادیه اروپا، توسعه و اجرای برنامه‌های عملی برای حفظ محیط زیست در سراسر دنیا بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی و سیاسی است.

کمیسیونر محیط زیست، امور دریایی و شیلات اتحادیه اروپا اشاره‌ای هم به مسئولیت خود داشت و افزود: با توجه به اینکه من تا سال ۲۰۲۰ مسئولیت پیگیری برنامه‌های عملی محیط زیستی در اروپا را دارم، موظف هستم طی دوره‌ای هفت ساله، اهداف و سیاست‌های برنامه ریزی شده را محقق کنم.

ای کار می نوولا ضمن تاکید بر ضرورت تعامل میان محیط زیست و اقتصاد به منظور هم گامی حفظ محیط زیست و توسعه پایدار اقتصادی، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در زمینه رشد اقتصادی سبز برنامه‌ریزی‌ها و راهکارهای مشخصی دارد که می‌تواند به ایران نیز انتقال دهد.

پایان پیام

کد خبر : 16497 ساعت خبر : 9:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16497
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات