کیسه‌های پلاستیکی حذف می‌شوند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ۴۰ درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیک پیدا شده است، گفت: به‌دنبال حذف کیسه‌های پلاستیکی با همکاری سایر نهادها هستیم و جزو برنامه‌های اصلی سازمان در سال جاری است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که به مناسبت روز زمین در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: در جهان هزینه‌های نظامی ۱۲ برابر کل هزینه‌ای است که برای کشورهای در حال توسعه صرف می‌شود؛ این یعنی دنیا مسیر اشتباهی را طی می‌کند، چرا که جنگ بیشترین تأثیر را روی منابع زیستی می‌گذارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ایران نیز در جنگ با عراق از میان رفتنِ منابع آب و خاک و محیط زیست را تجربه کرد و هنوز هم گاهی می‌شنویم در اطراف کشور مینی منفجر شده است یا ماده منفجره‌ای عمل کرده است و اثری که این مواد منفجره روی محیط زیست و در قالب نشت مواد می‌گذارد، فوق‌العاده مهم است.

وی با اشاره به مرگ و میر ناشی از آلودگی‌های آب ادامه داد: آب مایه حیات است، اما روزانه در جهان ۵ هزار نفر به دلیل آب آشامیدنی ناسالم می‌میرند و یک میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. یک میلیون نفر گرسنه داریم، اما ۵۰ درصد از غلات جهان صرف خوراک دام و سوخت‌های زیستی می‌شود.

به جای درخت، جنگل پلاستیک و پسماند داریم

متصدی تصریح کرد: ۱۳ میلیون هکتار در سال جنگل از بین می‌رود، نرخ مرگ و میر هزار برابر بیش از نرخ طبیعی است و نکته آخر اینکه کوه‌های یخی نسبت به ۴۰ سال قبل ۴۰ درصد نازک شده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیستبا اعلام این هشدارها تاکید کرد: در روز زمین باید در کنار هم فعالیت‌هایی را آغاز کنیم که آیندگان ما این فجایع را نبینند.

وی با اعلام اینکه امسال شعار روز زمین «درختان برای زمین و زمین برای زندگی» انتخاب شده است، گفت: امسال تکیه بر حفظ منابع گیاهی است، حال آنکه ما در کشورمان به جای کاشت درخت، پلاستیک می‌کاریم؛ چیزی که به وضوح در جای جای کشور دیده می‌شود و آزارنده است، حجم بالای پلاستیکی است که بدون علت استفاده می‌شود.

متصدی با تاکید بر اینکه امروز جنگل پلاستیک و جنگل پسماند داریم، ادامه داد: کاهش میزان پسماند شدنی است و تنها کلید آن مشارکت همه ماست. دستگاه‌های تصمیم‌گیر و حاکمیتی باید برنامه مشخصی برای مدیریت پسماند داشته باشند.

کاهش آلودگی هوا از موفق‌ترین برنامه‌های دولت بوده است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیستبا اعلام اینکه دولت در کارنامه سه ساله‌اش افتخار برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌ها و رسیدن به هدف را دارد، گفت: اوایل سال ۹۳ برنامه راهکارهای کاهش آلودگی هوا را مصوب کردیم و امروز یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ما بوده است، به طوری که سال گذشته را علی‌رغم وجود طوفان‌های گرد و غبار با ۵۰ روز سالم‌تر از سال قبل شروع کردیم.

وی افزود: امروز در کلانشهرهای آلوده کشور روند کاهش آلودگی را طی می‌کنیم و در این روند، دولت، مردم و بخش خصوصی در کنار هم نقش دارند. این یکی از نقاط قوت دولت و سازمان حفاظت محیط زیست است.

متصدی با بیان اینکه ما در تمامی زمینه‌ها قائل به برنامه‌ریزی، اجرای برنامه و بازنگری برنامه‌ها هستیم، گفت: از اواخر سال گذشته برش یک ساله حذف روزهای هشدار و اضطرار را طی می‌کنیم که امیدواریم این موضوع در دولت مصوب شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در دو سال گذشته در حوزه پسماند فعالیت‌های خوبی شده است. سند مربوط به پسماند در قالب لایحه مدیریت شهری و آیین‌نامه مدیریت پسماند تصویب شده و ضوابط خوبی برای برخی آلاینده‌ها از جمله پلاستیک‌ها لحاظ شده است.

وی ادامه داد: اکنون در کشور از واردات صددرصدی باتری به واردات ۳۵ تا ۴۰ درصدی رسیده‌ایم و مابقی نیاز از طریق بازیافت منابع داخلی تأمین می‌شود. یعنی به جای آنکه باتری‌های داخلی را به عنوان پسماند رها کنیم، توانستیم از باتری‌های سربی داخل کشور به عنوان بازیافت استفاده کنیم.

متصدی تصریح کرد: تا امروز دو مرکز پسماند ویژه در کشور راه‌اندازی شده که یکی از آنها در قزوین است و دیگری در اصفهان که موقتاً مجوز گرفته است. در زمینه تبدیل زباله به انرژی فعالیت خوبی از طریق همکاری با اتریش، آلمان و … داشته‌ایم.

وی اعلام کرد: بحث زباله‌سوزها را در گذشته هم داشتیم، اما به دلیل بی‌توجهی به استانداردهای زیست محیطی شاهد قراردادهایی با استانداردهای سال ۲۰۰۶ بودیم، اما امروز برای ورود هر فناوری به ایران، رعایت استانداردهای روز دنیا الزامی است و اجازه ورود به صنعتی با استاندارد سال‌های گذشته را نمی‌دهیم.

برنامه سازمان حفاظت محیط زیست حذف کیسه پلاستیکی از چرخه مصرف است

متصدی اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای امسال دو فعالیت را آغاز کرده است که امیدواریم نتیجه بدهد. یکی از این دو فعالیت، حذف کیسه‌های پلاستیکی است. در سال گذشته تحقیقات بسیار خوبی در زمینه استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به عمل آوردیم که این تحقیقات در شهر تهران نتایج بسیار خوبی را هم به دست داد. بر اساس این نتایج می‌شود کیسه‌های پلاستیکی را از چرخه مصرف حذف کرد. این فعالیت در بسیاری از کشورها انجام شده است و جنبه‌های بسیار زیادی دارد.

وی توضیح داد: نخستین موضوع نگرش مردم نسبت به پسماند است. ۵۰ درصد از کیسه‌های پلاستیکی که در دنیا مصرف می‌شود فقط یک بار استفاده می‌شود و در ۴۰ درصد گونه‌های جانوری که در دریا زندگی می‌کنند، پلاستیک در بدنشان پیدا شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از این موضوع به کیسه‌های پلاستیکی برمی‌گردد، گفت: چرا به کیسه‌های دائمی برنمی‌گردیم. شاید بتوان در کنار حرکت زشت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به سمت سنت پسندیده و قدیمی خودمان برویم که هر کسی یک کیسه پارچه‌ای همراه داشت.

متصدی هشدار داد: وقتی ماده داغی مثلاً نان تازه را در کیسه‌های پلاستیکی می‌گذاریم ماده‌ای آزاد می‌شود که سرطان‌زاست، یعنی نانی که در کیسه پلاستیکی می‌گذاریم، آلوده است و سرطان را به خانه‌مان می‌آورد.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد از یک حرکت رونمایی کند. حذف کیسه پلاستیک که خود من مجموعه معاونتم را به آن مقید می‌کنم، حرکت اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است. امروز پاریس مصرف کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده است. در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی هم این ممنوعیت اعمال شده و کیسه پلاستیکی ندارند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد کیسه‌های پلاستیکی که استفاده می‌کنیم لازم نیست، اعلام کرد: شعار امسال سازمان در کنار «درخت برای زمین، زمین برای زندگی» حذف کیسه‌های پلاستیکی از مصارف کشور است که این موضوع نیازمند اصلاحات قانونی و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف خواهد بود.

متصدی گفت: تالاب انزلی امروز در بخش‌های عمده‌ای از پلاستیک پوشیده شده و این برای ملت ایران با سابقه تاریخی طولانی، فرهنگ ایران و دین و مذهب ما که دستور اکید در کاشت درخت و زیاده‌روی نکردن در مصرف و حفظ طبیعت دارد، زیبنده نیست، اما در هر جاده‌ای که حرکت می‌کنیم تا چشم کار می‌کند کیسه پلاستیکی می‌بینیم.

وی با اعلام اینکه حذف کیسه‌های پلاستیکی یک هدف برای سازمان حفاظت محیط زیستمحسوب می‌شود، گفت: در آینده نزدیک همه موارد تشویقی، تنبیهی، بازدارنده و فرهنگسازی را به اطلاع عموم می‌رسانیم

پایان پیام

کد خبر : 16583 ساعت خبر : 2:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16583
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات