گردشگری لرستان نیازمند خانه‌‌های روستایی

گردشگری لرستان نیازمند خانه‌‌های روستایی

به گزارش پایگاه خبری گلونی جاذبه‌های گردشگری درون شهر خرم‌آباد هر چند که از لحاظ باستان‌شناسی و قدمت، ارزش و اعتبار فراوانی دارند ولی از لحاظ جذب گردشگر نمی‌‌توانند با شهرهای دیگر کشور مانند اصفهان و شیراز و حتی شهرهای کوچک‌تر مانند کاشان رقابت کنند. اگر از قلعه فلک‌الافلاک بگذریم که تنها مکانی‌ است که می‌تواند پای مسافران و گردشگران را به خرم‌آباد باز کند، تقریبا دیگر جایی را نمی‌توانیم مثال بزنیم که گردشگران شهر خرم‌آباد را به خاطر آن جاذبه به عنوان مسیر گردشگری خود انتخاب کند. این موضوع را قبلا نیز در پایگاه خبری گلونی با یادداشتی با عنوان مسافران نوروزی لرستان را فریب ندهیم مطرح کرده‌ایم.
جذب گردشگر علاوه بر نیاز اولیه جاذبه‌های گردشگری نیازمند زیرساخت‌هایی نیز است که متاسفانه خرم‌آباد از آنها کاملا بی‌بهره است. اولین و مهم‌ترین مشکل پیش روی خرم‌آباد، نداشتن هتل و مهمان‌پذیرهای با کیفیت است. چند هتلی هم که در خرم‌آباد وجود دارد، به علت ظرفیت و کیفیت پایین جوابگوی توسعه گردشگری در این شهر نیستند. مجموع تعداد تخت موجود هتل‌های خرم‌آباد حدود ۸۵۰ عدد است که این تعداد حتی جوابگوی تعداد مسافران حال حاضر این شهر هم نیستند چه برسد به اینکه به فکر جذب توریست هم باشیم.
قیاس خرم‌آباد با شهرهای بزرگ توریستی کشور مانند شیراز و اصفهان کار بیهوده‌ای است ولی مقایسه هتل‌های خرم‌آباد با شهرهایی مانند کاشان و همدان مشکلات را بیشتر عیان می‌کند. در کاشان چهار هتل ۴ ستاره و چندین هتل سه ستاره وجود دارد. همدان نیز یک هتل ۵ ستاره و سه هتل ۴ ستاره دارد. وقتی با وجود آمارهای بالا، این موضوع را در نظر بگیریم که در تمام کشور اوضاع زیرساخت‌های جذب گردشگر مشکل دارد، اوضاع نامناسب خرم‌آباد بیشتر خودش را نشان می‌دهد.
اما جذب گردشگر که فقط با داشتن آثار باستانی باعظمت و یا مکان‌های مجلل و پیشرفته تفریحی امکان‌پذیر نیست. طیف گسترده‌ای از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های طبیعی مسافرت می‌کنند. بهترین مثال آن هم شمال کشور است. همه مسافرانی که به شمال کشور می‌روند به هتل‌های با کیفیت و چند ستاره نمی‌روند چون علاوه بر کمبود ظرفیت این هتل‌ها، قیمت و فاصله این هتل‌ها از مکان‌های گردشگری هم باعث می‌شود مسافران به فکر دیگری بیفتند. راه‌کاری که بیشتر در شمال کشور کار مسافران را ساده کرده است و علاوه بر آن منبع درآمد و اشتغال‌زایی بالایی هم ایجاد کرده است، خانه‌های محلی و روستایی مهمان‌پذیر است. خرم‌آباد و لرستان هم با داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان مانند آبشارها و جنگل‌های بلوط می‌تواند به این سوی گام بدارد که در مسیر این جاذبه‌ها خانه‌هایی به عنوان خانه‌های مهمان‌پذیر توسط افراد محلی آنجا ایجاد شود. برپایی اینچنین خانه‌هایی هزینه بالایی ندارد و به سرمایه‌ی زیادی احتیاج ندارد و می‌تواند راه‌کاری باشد که به اشتغال‌زایی در این مناطق کمک کند. یعنی فعلا فقط می‌توانیم با طبیعت لرستان درآمد کسب کنیم و گردشگران را مجاب کنیم به لرستان سفر کنند. خانه‌های روستایی اگر به کمک گردشگری لرستان بیایند آن وقت می‌شود روی مکان‌هایی مانند غار «کوگان» و دره «شیرز» هم حساب ویژه باز کرد.
پایگاه‌ خبری گلونی اعلام می‌کند برای کسانی که مایل به ایجاد این خانه‌ها هستند راهنمایی‌ و کمک‌های لازم را ارائه خواهد داد و اگر کسی بتواند خانه‌ای لری در شهرها و روستاهای لرستان ایجاد کند، پایگاه خبری گلونی برای جذب گردشگر به این خانه کمک خواهد کرد.

پایان پیام

گزارش‌گر: رضا ساکی

کد خبر : 15022 ساعت خبر : 2:18 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15022
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات